Bilimsel çalışmalarda konu Almanya’da yaşayan yabancılar olunca, haklı olarak, Max Frisch’in 1967’de yayımlanan kitabında konuya işişkin sözlerine „Biz işçi
istedik, fakat insanlar geldi“ (Frisch 1967, 100)1
atıf yapılmadan geçilmemektedir. (Bayraktarlı 2018, 1306) Ancak bu ülkeye geçici “işçi” olarak gelip yerleşik
göçmen statüsü kazanan bu “insanlar” herhangi bir nedenle Almanya’da kalmayı
tercih etti. Yabancı, misafir işçi, göçmen şeklinde adlandırılan bu insanlar 70’li
yıllara kadar yalnız geldikleri Almanya’ya kültürleri yanında belirli bir süreçten
sonra ailelerini de getirdiler. Bu şekilde 70’li yıllardan sonra, işçilerin çocukları da
sahneye dahil oldu. Bu çalışmanın konusunu, bu çocukların eğitim sorunları teşkil
etmektedir. 1961 yılından beri Almanya’ya devam eden Türk göçünün günümüze
kadar uzanan diğer sorunları yanında eğitim sorunları önceliğini korumaktadır.
Çocukların asıl eğitimleri yanında anne ve babalarının dil ve kültürünü devam
ettirmek için yapılan ve yapılması gereken eğitime ilişkin çalışmalar, sorunlar ve
çözüm önerileri bu çalışmanın temel konusudur. Konuyu ve sorunların boyutunu
daha anlaşır kılmak için çalışmada, Almanya eğitim sistemine, siyasal kurumların ve basının konuya bakışına da değinildi. Bazı Türk kökenli Alman siyasetçilerin
eğitime ilişkin görüşlerine de yer verildi.
Anahtar Sözcükler: Türk çocuklarının eğitim sorunları, Türkçe dersi, çok dilli eğitim, Almanya eğitim sistemi, Eğitim ve siyaset, eğitim politikalarında paradigmal değişim önerileri.
Abstract:
Rightly so, one always refers to Max Frisch’s phrase, “[...]: we asked for workers;
but we got human beings instead”, when scientific studies are considered to be the
subject of migrants in Germany.
However, these “people” who came to this country as temporary “workers” and
obtained status as resident immigrants remained in Germany for various reasons.
In addition to their cultural heritage, the “people” also brought their families with
them. So in this case the children became part of the German as well as the Turkish
education problem.
In addition to the everyday problems of Turkish migration to Germany which
has continued since 1961, the education problem preserves its priority as the core
issue.
The main topic of this study is the educational problems of migrant children
and the proposed solutions as well as the continuation of the language and culture
of their ancestors. In order to make the topic more comprehensible, the German
education system, the political foundations and the perspective of the media are
also mentioned.
Keywords: Education Problems of Turkish Children, Turkish Lessons, Multilingual Education, Germany Education System, Education and Politics, paradigm
shift suggestion over educational policy.
Türk çocuklarının eğitim sorunları Türkçe dersi çok dilli eğitim Almanya eğitim sistemi Eğitim ve siyaset eğitim politikalarında paradigmal değişim önerileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 19 [tr] |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 18 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 19 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.