Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Scientific Research-Publication Ethics and Academic Incentives

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 23, 247 - 295, 15.08.2019

Öz

Today, there is scientific knowledge on the basis of modern thinking. What distinguishes scientific knowledge from other types of knowledge is that it has been obtained by scientific research methods. The process, in which scientific knowledge is obtained, is presented in articles, papers, books and so on to the world of science and published as result of certain stages. It can be asserted from the concrete examples of the past that science and ethics are incompatible in terms of using the results of scientific researches. For example, II. World War II hunhar medical trials on prisoners, the United States’ s medications on syphilis treatment of niggas, the use of physics scholars to know how to use the atomic bomb is known as an example. However, a closer look at the method of science shows that science and ethics are almost indispensable parts of each other. US government abuse is defined as verme misinformation, manipulation of information, or academic theft in reviewing proposal implementation and research or reporting research results. Scientific studies are a measure of the development of a country in terms of both quality and quantity. To promote scientific research in Turkey in 2015, Academic Incentive Allowance Regulation has been published. This regulation aims to promote not only scientific but also artistic and technological activities. In this article, the effects of Academic Incentive Act on development of Turkey’s scientific publication as well as academic ethics violations emerged with this act will be examined. The data of the study were obtained by literature review in the relevant field.

Kaynakça

  • AK, Mehmet Zeki ve GÜLMEZ, Ahmet, (2006), “Türkiye’nin Uluslararası Yayın Performansının Analizi”, Akademik İncelemeler Dergisi, Sayı:1 Cilt:1, s.22-49. AKGEYİK, Tekin (2013). Ulusal Ve Uluslararası Karşılaştırmalarla Öğretim Üyeliği Maaşı: Tespitler Ve Bir Model Önerisi, Ankara: SETA Yayınları. AL, Umut, (2008), “Bilimsel Yayınların Değerlendirilmesi: h-endeksi ve Türkiye’nin Performansı”, Bilgi Dünyası, 9(2), S. 263-285. Amerikan Ulusal Bilim Akademisi-Amerikan Ulusal Mühendislik Akademisi ve Amerikan Ulusal Akademiler Tıp Enstitüsü, Bilim İnsanı Olmak Hakkında: Araştırmada Sorumlu Davranış Biçimi Rehberi, TÜBA Yayınları, Ankara 2011. BATUHAN Hüseyin, (1994), Bilim ve Şarlatanlık, YKY, İstanbul. BOLAY, Süleyman Hayri (2007), Felsefeye Giriş, Akçağ yayınları, 2. Baskı, Ankara. BOYDAK, Melih, (2011), “Araştırma ve Yayın Etiği”, Bilim Etiği, (Ed. NurhanAtasoy vd.), İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul: 15-40 Büyük Türkçe Sözlük, (2016), Türk Dil Kurumu, Ankara, ÇANKAYA, Zeynep Cihangir, (2009), “Özerklik Desteği, Temel Psikolojik İhtiyaçların Doyumu Ve Öznel İyi Olma: Öz-Belirleme Kuramı”, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (31), s. 23-31. DELİUS, Harald, “Etik”, Günümüzde Felsefe Disiplinleri, (Ed./Çev. Doğan Özlem), İnkılap Kitapevi, İstanbul 2001, s. 333-361. DEMİR, Beşir Selçuk. “Akademik Teşvik Neden Kaldırılmalı?”, https://www.memurlar.net/haber/730927/akademik-tesvik-neden-kaldirilmali.html (01 Mart 2018) DEMİR, Beşir Selçuk, “Akademik Teşvik’teki Artışı Açıklayabilecek Bir Değişken Yok”, http://www.akademikadro.net/akademik-tesvikteki-artisi-aciklayabilecek-bir-degisken-yok-33151.html (19 Ocak 2018) DİNÇER, Alaaddin, (2017), “Akademik Teşvik Sonuçları Üniversitelerin Bilim Sefaletini Belgeliyor!”, http://www.egitimajansi.com/alaaddin-dincer/akademik- tesvik-sonuclari-universitelerin-bilim-sefaletini-belgeliyor-kose-yazisi-789y.html (16.02.2017). DİNÇER, Alaaddin, (2018), “Üniversitelerin Nicelik Gelişimi Adaletsiz Yürüyor”, http://www.egitimajansi.com/alaaddin-dincer/universitelerin-nicelik-gelisimi-adaletsiz-yuruyor-kose-yazisi-1236y.html (13.01.2018) ERSOY, Nevra Cem, (2017) “Motivasyon”, Davranış Bilimleri (Ed.: Mehmet Zencirkıran), Dora Yayıncılık, Bursa: 187-213 Uygulamasının İlk Sonuçlarına Ait Değerlendirmeler”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 7, Sayı: 3, Aralık, s. 1-12. GÜNGÖR, Erol, (2000), Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak, Ötüken Neşriyat, İstanbul. GÜVEN, Ahmet ve KAPLAN Çetin- ACUNGİL Yavuz, (2018), “Türkiye’deki Akademik Teşvik Çalışmalarının Akademik Personelin Motivasyonu Üzerine Etkisi”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 73, No. 1, Ss. 245-268. HEİNEMANN, Fritz., (2001), “Etik”, Günümüzde Felsefe Disiplinleri, (Der./Çev., Doğan Özlem), [İçinde], İnkılap kitapevi, İstanbul:375-391 KAPLAN, Yavuz Selim, (2017) “Akademik Teşvik’te Bazı Sorunlar Çözüm Bekliyor”,https://www.memurlar.net/haber/711554/akademik-tesvik-te-bazi-sorunlar- cozum-bekliyor.html, (30 Kasım 2017) KAPLAN, Yavuz Selim, (2017), Devlet Üniversitelerinin Akademik Teşvik Karnesi, https://www.memurlar.net/haber/646607/devlet-universitelerinin-akademik-tesvik-karnesi.html (15 Şubat 2017) KAPTANOĞLU, Dilek ve ÖZOK, Ahmet Fahri, (2006), “Akademik Performans Değerlendirmesi İçin Bir Bulanık Model”, İTÜ Dergisi/d, Mühendislik,Cilt:5, Sayı:1, Kısım:2, Ss.193-204. KARADAĞ, Engin ve YÜCEL, Cemil., (2017), Devlet Üniversiteleri ve Fakülteleri Sıralaması, [DÜS], Eskişehir. KARAMAN, Filiz ve ALTUNOGLU Ali Ender, (2007), “Kamu Üniversiteleri Öğretim Elemanlarının Tatmini Düzeyini Etkileyen Faktörler”, Yönetim Ve Ekonomi, Cilt:14 Sayı:1: 109-120 KENDIGELEN, Abuzer ve ÇONKAR, M.Halil, (2011), “Türk Mevzuatında Bilim Etiği İhlâlleri”, Bilim Etiği, Ed. Nurhan Atasoy vd., içinde, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul: 43-55. KILIÇ, Muharrem, (2015), “Akademik Teşvik ve Etik Boyut”, http://www.turkiyegazetesi.com.tr/yazarlar/prof-dr-muharrem-kilic/589499.aspx (31.12.2015) KILIÇ, Orhan, Akademik Teşvik Ve Bilimsel Etik (http://gunisigigazetesi.net/yazi/orhan-kilic/akademik-tesvik-ve-bilimsel-etik/9657/), 14 Aralık 2017. KOLÇAK, Menşure, (2016), Meslek Etiği, Ekin Yayınları, Bursa.. OKUMUŞ, Kübra ve YURDAKAL, İbrahim Halil, (2017), “Akademisyenlerin Akademik Teşviğe İlişkin Görüş Ve Düşünceleri”, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 58, Summer II: 145-156. ORER, Hakan, S., “Türkiye’nin Bilimsel Yayın Performansı”, ANKEM Dergi, 2011;25 (Ek 2):134-138. ÖZBAY, Tayfun, (2006), “Bilimsel Araştırma Etiği, Türk Tıp Dizini”, Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, : 19-26. POYRAZ, Hakan, (2015), Ahlak Felsefesi Yazıları, Dergah Yayınları, İstanbul. SİTTER–LİVER, B., (2009), “Evrensellik-Etik Ve Politik Bir Mesele”, Bilim Etiği Sempozyumu, (Ed. Emi Kansu), [içinde], TÜBA, Ankara SÜNGÜ, Hilmi, (2013), “Akademisyen Ücretlerine İlişkin Karşılaştırmalı Bir Analiz”, Turkish Studies, International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/8 Summer: 1187-1205. ŞEN, Zekai, (2015), Bilim ve Türkiye, TÜBİTAK, Ankara. TEPE, Harun, (2004), “Bir Felsefe Dalı Olarak Etik”, Doğu Batı Dergisi, Sayı:4:11-29 TÖRECİ, Kurtuluş, (2010), “Tıpta Yayın Etiği (Bizden De Örneklerle)”, ANKEM Dergisi, 2010;24 (Sayı 1’e Özel Ek): 1-41 TUNA Muammer, (2017), “Niceliksel Araştırma”, Sosyolojiye Giriş, (Ed. Muammer Tuna), Detay Yayıncılık, Ankara. TURHAN, Muhammed ve EROL, Yusuf Celal, (2017), “Akademisyenlerin Akademik Teşvik Ödeneğine İlişkin Görüşleri”, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3): 281-296. TÜBA, (2002), Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunlar, (Türkiye Bilimler Akademisi Bilim Etiği Komitesi), Ankara. UÇAK, Nazan Özenç ve BİRİNCİ, Hatice Gülşen, (2008), “Bilimsel Etik ve İntihal”,Türk Kütüphaneciliği, 22, 2:187-204. YAZICI, Hasan, (2011), “Bilim Etiği: Kısa Tarihçe ve Ana Kavramlar”, Bilim Etiği, Ed. Nurhan Atasoy vd., içinde, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul. “Sahte kongreler ve ahte dergiler!”, https://www.medimagazin.com.tr/ana-sayfa/dis-haberler/tr-sahte-kongreler-ve-sahte-dergiler-1-76-51403.html (14.03.2018) http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/11/20141114-1.htm https://istatistik.yok.gov.tr/

Bilimsel Araştırma-Yayın Etiği ve Akademik Teşvik

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 23, 247 - 295, 15.08.2019

Öz

Öz:

Bugünkü modern düşüncenin temelinde bilimsel bilgi vardır. Bilimsel bilgiyi diğer bilgi türlerinden ayıran özelliği bilimsel araştırma yöntemlerine göre elde edilmesidir. Bilimsel bilginin elde edildiği süreç belirli aşamalar sonucunda makale,bildiri, kitap vb. yollarla bilim dünyasına sunulmak için yayımlanır. Bilimsel araştırmaların sonucunun kullanılması açısından bilim ile etiğin pek bağdaşmadığı geçmişteki somut örneklerden hareketle ileri sürülebilir. Örneğin, II. Dünya Savaşında esirler üzerindeki hunhar tıp denemeleri, ABD’nin zenciler üzerinde yaptığı frengi tedavisiyle ilgili ilaç çalışmaları, fizik âlimlerinin ne amaçla kullanılacağını bile bile atom bombası yapımına katkıda bulunmaları örnek olarak gösterilir. Hâlbuki bilim  yöntemine biraz daha yakından bakıldığında bilim ile etiğin birbirinin hemen vazgeçilemez parçaları olduğu açık olarak görülür. ABD hükümeti suiistimali, “teklif uygulama ve araştırmanın incelenmesinde veya araştırma sonuçlarının raporlanmasında yanlış bilgi verme, bilgilerle oynama veya akademik hırsızlık (fabrication, falsification or plagiarism-FFP) olarak tanımlamaktadır. Bilimsel çalışmalar hem nitelik açısından hem de nicelik açısından bir ülkenin gelişmişliğinin ölçüsüdür. Türkiye’de bilimsel araştırmaları teşvik etmek için 2015 yılında Akademik Teşvik Ödeneği Yönetmeliği yayınlanmıştır. Bu yönetmelik sadece bilimsel değil, sanatsal ve teknolojik faaliyetleri de teşvik etmeyi amaçlamaktadır. Bu makalede Akademik Teşvik Yasasının Türkiye’nin bilimsel yayın gelişimine olan etkisi ve teşvik yasası ile birlikte ortaya çıkan akademik etik ihlalleri ele alınacaktır. Çalışmanın verileri ilgili alandaki literatür taraması ile elde edilmiştir.


En Az 250 Kelimelik Özet

Anahtar Sözcükler: (En Az 3 Anahtar Sözcük)

Kaynakça

  • AK, Mehmet Zeki ve GÜLMEZ, Ahmet, (2006), “Türkiye’nin Uluslararası Yayın Performansının Analizi”, Akademik İncelemeler Dergisi, Sayı:1 Cilt:1, s.22-49. AKGEYİK, Tekin (2013). Ulusal Ve Uluslararası Karşılaştırmalarla Öğretim Üyeliği Maaşı: Tespitler Ve Bir Model Önerisi, Ankara: SETA Yayınları. AL, Umut, (2008), “Bilimsel Yayınların Değerlendirilmesi: h-endeksi ve Türkiye’nin Performansı”, Bilgi Dünyası, 9(2), S. 263-285. Amerikan Ulusal Bilim Akademisi-Amerikan Ulusal Mühendislik Akademisi ve Amerikan Ulusal Akademiler Tıp Enstitüsü, Bilim İnsanı Olmak Hakkında: Araştırmada Sorumlu Davranış Biçimi Rehberi, TÜBA Yayınları, Ankara 2011. BATUHAN Hüseyin, (1994), Bilim ve Şarlatanlık, YKY, İstanbul. BOLAY, Süleyman Hayri (2007), Felsefeye Giriş, Akçağ yayınları, 2. Baskı, Ankara. BOYDAK, Melih, (2011), “Araştırma ve Yayın Etiği”, Bilim Etiği, (Ed. NurhanAtasoy vd.), İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul: 15-40 Büyük Türkçe Sözlük, (2016), Türk Dil Kurumu, Ankara, ÇANKAYA, Zeynep Cihangir, (2009), “Özerklik Desteği, Temel Psikolojik İhtiyaçların Doyumu Ve Öznel İyi Olma: Öz-Belirleme Kuramı”, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (31), s. 23-31. DELİUS, Harald, “Etik”, Günümüzde Felsefe Disiplinleri, (Ed./Çev. Doğan Özlem), İnkılap Kitapevi, İstanbul 2001, s. 333-361. DEMİR, Beşir Selçuk. “Akademik Teşvik Neden Kaldırılmalı?”, https://www.memurlar.net/haber/730927/akademik-tesvik-neden-kaldirilmali.html (01 Mart 2018) DEMİR, Beşir Selçuk, “Akademik Teşvik’teki Artışı Açıklayabilecek Bir Değişken Yok”, http://www.akademikadro.net/akademik-tesvikteki-artisi-aciklayabilecek-bir-degisken-yok-33151.html (19 Ocak 2018) DİNÇER, Alaaddin, (2017), “Akademik Teşvik Sonuçları Üniversitelerin Bilim Sefaletini Belgeliyor!”, http://www.egitimajansi.com/alaaddin-dincer/akademik- tesvik-sonuclari-universitelerin-bilim-sefaletini-belgeliyor-kose-yazisi-789y.html (16.02.2017). DİNÇER, Alaaddin, (2018), “Üniversitelerin Nicelik Gelişimi Adaletsiz Yürüyor”, http://www.egitimajansi.com/alaaddin-dincer/universitelerin-nicelik-gelisimi-adaletsiz-yuruyor-kose-yazisi-1236y.html (13.01.2018) ERSOY, Nevra Cem, (2017) “Motivasyon”, Davranış Bilimleri (Ed.: Mehmet Zencirkıran), Dora Yayıncılık, Bursa: 187-213 Uygulamasının İlk Sonuçlarına Ait Değerlendirmeler”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 7, Sayı: 3, Aralık, s. 1-12. GÜNGÖR, Erol, (2000), Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak, Ötüken Neşriyat, İstanbul. GÜVEN, Ahmet ve KAPLAN Çetin- ACUNGİL Yavuz, (2018), “Türkiye’deki Akademik Teşvik Çalışmalarının Akademik Personelin Motivasyonu Üzerine Etkisi”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, Cilt 73, No. 1, Ss. 245-268. HEİNEMANN, Fritz., (2001), “Etik”, Günümüzde Felsefe Disiplinleri, (Der./Çev., Doğan Özlem), [İçinde], İnkılap kitapevi, İstanbul:375-391 KAPLAN, Yavuz Selim, (2017) “Akademik Teşvik’te Bazı Sorunlar Çözüm Bekliyor”,https://www.memurlar.net/haber/711554/akademik-tesvik-te-bazi-sorunlar- cozum-bekliyor.html, (30 Kasım 2017) KAPLAN, Yavuz Selim, (2017), Devlet Üniversitelerinin Akademik Teşvik Karnesi, https://www.memurlar.net/haber/646607/devlet-universitelerinin-akademik-tesvik-karnesi.html (15 Şubat 2017) KAPTANOĞLU, Dilek ve ÖZOK, Ahmet Fahri, (2006), “Akademik Performans Değerlendirmesi İçin Bir Bulanık Model”, İTÜ Dergisi/d, Mühendislik,Cilt:5, Sayı:1, Kısım:2, Ss.193-204. KARADAĞ, Engin ve YÜCEL, Cemil., (2017), Devlet Üniversiteleri ve Fakülteleri Sıralaması, [DÜS], Eskişehir. KARAMAN, Filiz ve ALTUNOGLU Ali Ender, (2007), “Kamu Üniversiteleri Öğretim Elemanlarının Tatmini Düzeyini Etkileyen Faktörler”, Yönetim Ve Ekonomi, Cilt:14 Sayı:1: 109-120 KENDIGELEN, Abuzer ve ÇONKAR, M.Halil, (2011), “Türk Mevzuatında Bilim Etiği İhlâlleri”, Bilim Etiği, Ed. Nurhan Atasoy vd., içinde, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul: 43-55. KILIÇ, Muharrem, (2015), “Akademik Teşvik ve Etik Boyut”, http://www.turkiyegazetesi.com.tr/yazarlar/prof-dr-muharrem-kilic/589499.aspx (31.12.2015) KILIÇ, Orhan, Akademik Teşvik Ve Bilimsel Etik (http://gunisigigazetesi.net/yazi/orhan-kilic/akademik-tesvik-ve-bilimsel-etik/9657/), 14 Aralık 2017. KOLÇAK, Menşure, (2016), Meslek Etiği, Ekin Yayınları, Bursa.. OKUMUŞ, Kübra ve YURDAKAL, İbrahim Halil, (2017), “Akademisyenlerin Akademik Teşviğe İlişkin Görüş Ve Düşünceleri”, The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 58, Summer II: 145-156. ORER, Hakan, S., “Türkiye’nin Bilimsel Yayın Performansı”, ANKEM Dergi, 2011;25 (Ek 2):134-138. ÖZBAY, Tayfun, (2006), “Bilimsel Araştırma Etiği, Türk Tıp Dizini”, Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık, : 19-26. POYRAZ, Hakan, (2015), Ahlak Felsefesi Yazıları, Dergah Yayınları, İstanbul. SİTTER–LİVER, B., (2009), “Evrensellik-Etik Ve Politik Bir Mesele”, Bilim Etiği Sempozyumu, (Ed. Emi Kansu), [içinde], TÜBA, Ankara SÜNGÜ, Hilmi, (2013), “Akademisyen Ücretlerine İlişkin Karşılaştırmalı Bir Analiz”, Turkish Studies, International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/8 Summer: 1187-1205. ŞEN, Zekai, (2015), Bilim ve Türkiye, TÜBİTAK, Ankara. TEPE, Harun, (2004), “Bir Felsefe Dalı Olarak Etik”, Doğu Batı Dergisi, Sayı:4:11-29 TÖRECİ, Kurtuluş, (2010), “Tıpta Yayın Etiği (Bizden De Örneklerle)”, ANKEM Dergisi, 2010;24 (Sayı 1’e Özel Ek): 1-41 TUNA Muammer, (2017), “Niceliksel Araştırma”, Sosyolojiye Giriş, (Ed. Muammer Tuna), Detay Yayıncılık, Ankara. TURHAN, Muhammed ve EROL, Yusuf Celal, (2017), “Akademisyenlerin Akademik Teşvik Ödeneğine İlişkin Görüşleri”, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3): 281-296. TÜBA, (2002), Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunlar, (Türkiye Bilimler Akademisi Bilim Etiği Komitesi), Ankara. UÇAK, Nazan Özenç ve BİRİNCİ, Hatice Gülşen, (2008), “Bilimsel Etik ve İntihal”,Türk Kütüphaneciliği, 22, 2:187-204. YAZICI, Hasan, (2011), “Bilim Etiği: Kısa Tarihçe ve Ana Kavramlar”, Bilim Etiği, Ed. Nurhan Atasoy vd., içinde, İstanbul Üniversitesi Yayını, İstanbul. “Sahte kongreler ve ahte dergiler!”, https://www.medimagazin.com.tr/ana-sayfa/dis-haberler/tr-sahte-kongreler-ve-sahte-dergiler-1-76-51403.html (14.03.2018) http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/11/20141114-1.htm https://istatistik.yok.gov.tr/
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 23
Yazarlar

İkbal Vurucu 0000-0001-9680-2320

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2019
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Vurucu, İ. (2019). Bilimsel Araştırma-Yayın Etiği ve Akademik Teşvik. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 8(23), 247-295.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.