Today, there is scientific knowledge on the basis of modern thinking. What distinguishes scientific knowledge from other types of knowledge is that it has been obtained by scientific research methods. The process, in which scientific knowledge is obtained, is presented in articles, papers, books and so on to the world of science and published as result of certain stages. It can be asserted from the concrete examples of the past that science and ethics are incompatible in terms of using the results of scientific researches. For example, II. World War II hunhar medical trials on prisoners, the United States’ s medications on syphilis treatment of niggas, the use of physics scholars to know how to use the atomic bomb is known as an example. However, a closer look at the method of science shows that science and ethics are almost indispensable parts of each other. US government abuse is defined as verme misinformation, manipulation of information, or academic theft in reviewing proposal implementation and research or reporting research results. Scientific studies are a measure of the development of a country in terms of both quality and quantity. To promote scientific research in Turkey in 2015, Academic Incentive Allowance Regulation has been published. This regulation aims to promote not only scientific but also artistic and technological activities. In this article, the effects of Academic Incentive Act on development of Turkey’s scientific publication as well as academic ethics violations emerged with this act will be examined. The data of the study were obtained by literature review in the relevant field.
Scientific research academic incentive scientific ethics ethical violations
Öz:
Bugünkü modern düşüncenin temelinde bilimsel bilgi vardır. Bilimsel bilgiyi diğer bilgi türlerinden ayıran özelliği bilimsel araştırma yöntemlerine göre elde edilmesidir. Bilimsel bilginin elde edildiği süreç belirli aşamalar sonucunda makale,bildiri, kitap vb. yollarla bilim dünyasına sunulmak için yayımlanır. Bilimsel araştırmaların sonucunun kullanılması açısından bilim ile etiğin pek bağdaşmadığı geçmişteki somut örneklerden hareketle ileri sürülebilir. Örneğin, II. Dünya Savaşında esirler üzerindeki hunhar tıp denemeleri, ABD’nin zenciler üzerinde yaptığı frengi tedavisiyle ilgili ilaç çalışmaları, fizik âlimlerinin ne amaçla kullanılacağını bile bile atom bombası yapımına katkıda bulunmaları örnek olarak gösterilir. Hâlbuki bilim yöntemine biraz daha yakından bakıldığında bilim ile etiğin birbirinin hemen vazgeçilemez parçaları olduğu açık olarak görülür. ABD hükümeti suiistimali, “teklif uygulama ve araştırmanın incelenmesinde veya araştırma sonuçlarının raporlanmasında yanlış bilgi verme, bilgilerle oynama veya akademik hırsızlık (fabrication, falsification or plagiarism-FFP) olarak tanımlamaktadır. Bilimsel çalışmalar hem nitelik açısından hem de nicelik açısından bir ülkenin gelişmişliğinin ölçüsüdür. Türkiye’de bilimsel araştırmaları teşvik etmek için 2015 yılında Akademik Teşvik Ödeneği Yönetmeliği yayınlanmıştır. Bu yönetmelik sadece bilimsel değil, sanatsal ve teknolojik faaliyetleri de teşvik etmeyi amaçlamaktadır. Bu makalede Akademik Teşvik Yasasının Türkiye’nin bilimsel yayın gelişimine olan etkisi ve teşvik yasası ile birlikte ortaya çıkan akademik etik ihlalleri ele alınacaktır. Çalışmanın verileri ilgili alandaki literatür taraması ile elde edilmiştir.
En Az 250 Kelimelik Özet
Anahtar Sözcükler: (En Az 3 Anahtar Sözcük)
Bilimsel araştırma akademik teşvik bilimsel etik etik ihlaller
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 23 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 23 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.