Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜBİTAK (4007) Kartal Robotik Ve Kodlama Bilim Şenliğindeki Katılımcı Tutumlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 31, 71 - 90, 15.04.2022

Öz

Bilim şenlikleri henüz okuma yazma bilmeyen küçük yaş gruplarından yetişkin
gruplarına kadar birçok katılımcıyı bir araya getiren, bilimsel iletişimin ve bilimsel
okuryazarlığın yaygınlaştırılmasını sağlayan, bilimsel bilgi, teknoloji ve toplum arasındaki ilişkinin kurulmasını destekleyen etkinlikler ve uygulamalar içeren proje çalışmalarıdır. Yapılan bu çalışmaların en önemli amaçlarından biri toplum bireylerinin
bilime karşı olumlu tutum geliştirmesini sağlamaktır. Bu bağlamda yapılan araştırmanın amacı, TÜBİTAK 4007 kodlu bilim toplum destek programları kapsamında
gerçekleşmiş olan Kartal Robotik ve Kodlama Bilim Şenliği adlı projeye katılan öğrencilerin bilim şenliklerine yönelik tutumlarında şenlik öncesinde ve sonrasında cinsiyet, yaş ve okul kademesi değişkenleri açısından farklılık olup olmadığını incelemektir. Araştırmada yöntem olarak deneysel araştırma desenlerinden tek grup ön test-son test desenine uygun olarak yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini, 2-3-4 Aralık 2021 tarihlerinde, İstanbul ili, Kartal ilçesinde düzenlenen TÜBİTAK
tarafından desteklenen Kartal Robotik ve Kodlama Bilim Şenliği’ ne katılan ilkokul,
ortaokul ve lise kademesindeki öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini
toplamak için kullanılan araç Bilim Şenliği Tutum Ölçeği (BŞTÖ)’ dir. Bu ölçeklerden
elde edilen verilerin analiz edilmesinde ise istatistik paket programı kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin genel olarak, bilim şenliklerinin kişisel gelişime katkısı olduğu, ilgi çekici olduğu, bu sürecin sıklıkla tekrarlanmasını istedikleri yönünde görüş bildirdikleri belirlenmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin bilim şenliklerine yönelik tutumlarında yaş, cinsiyet ve okul kademesinin,
anlamlı bir farklılık yaratacak bir değişken olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • AKYOL-ALTUN, C. (2018), Okul öncesi öğretim programına algoritma ve kodlama eğitimi entegrasyonunun öğrencilerin problem çözme becerisine etkisi. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • BİBER, M., & Başer, N. (2012), “Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi”, PDÖ Sürecine Yönelik Nitel Bir Değerlendirme, 17(1): 12-33.
  • BURAKGAZİ, S. G. (2017), “Selçuk İletişim”, Kritik Olaylar, Politik Dokümanlar, Raporlar ve Araştırmalar Işığında Türkiye’de Bilim İletişimi, 10(1): 232-261.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2007), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • CANBELDEK, M. (2020), Erken çocukluk eğitiminde üreten çocuklar kodlama ve robotik eğitim programının etkilerinin incelenmesi http://hdl.handle.net/11499/35067
  • CHRISTENSEN, L.B., JOHNSON, R.B., & TURNER, L.A. (2015), Araştırma Yöntemleri Desen Ve Analiz, (Çeviren : Ed. Ahmet Alpay), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • COHEN, J. (1988), Statistical Power Analysis For The Behavioral Sciences (2ndEd.), Taylor & Francis Group, New York: Routledge.
  • ÇORLU, M., & AYDIN, E. (2016), “International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology”, Evaluation of learning gains through integrated STEM projects, 4(1): 20- 29.
  • DEDE, Y., & YAMAN, S. (2003). “Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi”, Fen Ve Matematik Eğitiminde Proje Çalışmalarının Yeri, Önemi Ve Değerlendirilmesi, I,23(1):17-132.
  • DİONNE, L., REIS, G., TRUDEL, L., GUILLET, G., KLEİNE, L., & HANCIANU,C. (2011). “International Journal of Science and Mathematics Education”, Students’Sources Of Motivatıon For Participating İn Science Fairs: An Exploratory StudyWithin The Canada-Wide Science Fair 2008, 12(10): 669-693.
  • DOĞANAY, K. (2018). Probleme dayalı STEM etkinlikleriyle gerçekleştirilen bilim fuarlarının ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına ve fen tutumlarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü,Kastamonu.
  • ELKİN, M., SULLİVAN, A., & BERS, M.U. (2014), “Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice”, Implementing a robotics curriculum in an early childhood Montessori classroom, 13: 153–169.
  • GÖKSOY, S., & YILMAZ, İ. (2018), “Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler EnstitüsüDergisi”, Bilişim Teknolojileri Öğretmenleri Ve Öğrencilerinin Robotik Ve Kodlama Dersine İlişkin Görüşleri, 8(1) : 178-196
  • KARABACAK, Z., & SEZGİN, A. (2019), “Türk İdare Dergisi”, Türkiye’de Dijital Dönüşüm Ve Dijital Okuryazarlık, I, 488: 319-342
  • KEÇECİ, G., KIRBAĞ ZENGİN, F. ve ALAN, B. (2017), “International Journal Of Eurasia Social Sciences”, Bilim Şenliği Tutum Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması, 8(27): 562-575.
  • KOCAMAN KARAOĞLU A., BAL K., & ÇİMŞİR E. (2020), “Üniversite Araştırmaları Dergisi”, Toplum 5.0 Sürecinde Türkiye’de Eğitimde Dijital Dönüşüm, 3(3): 147 - 158
  • LEE, K., SULLİVAN, A., & BERS, M. U. (2013), “Computers in the Schools”, Collaboration By Design: Using Robotics To Foster Social İnteraction İn Kindergarten, 30(3): 271-281. ÖZDEMİR, Ş. , & KOÇER, DN. (2020), “ISSN: 1304-4796 Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi”, 21. Yüzyılda Türkiye’nin Bilim İletişimi Uygulamaları Üzerine Bir Çalışma, 18 (Özel Sayı): 373-392
  • PELLA, M. O., O’HEARN, G. T. & GALE, C. G. (1966). “Journal of Research inScience Teaching”, Referents to Scientific Literacy., 4: 199–208.
  • SAYIR, E. (2018). “Bu Benim Eserim” Proje Yarışmalarının Nitelik Ve Nicelik Olarak Geliştirilmesine Yönelik Durum Analizi. Yüksek lisans tezi. Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • TABACHNİCK, B. G. & FİDELL, L. S. (2013), Using multivariate statistics. (sixthed.) Boston: Pearson
  • TÜBİTAK Bilim Genç 2016, https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/bilim-iletisimi
  • TÜBİTAK Bilgem. (2019). Dijital dönüşüm nedir? Retrieved from https://www.dijitalakademi.gov.tr/
  • TÜBİTAK 4007 Çağrı Metni, 2020 https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/303/4007_cagri_metni_2020.pdf
  • YILMAZ, A., GÜLGÜN, C., ÇETİNKAYA, M., & DOĞANAY, K. (2018), “Journal of Education and Training Studies”, Initiatives and new trends towards STEM education in Turkey., 6(11a): 1-10. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v6i11a.3795. 4006 TÜBİTAK Bilim Fuarları Kılavuzu, 2019 https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/303/4006_bilim_fuarlari_kilavuzu.pdf
Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 31, 71 - 90, 15.04.2022

Öz

Kaynakça

  • AKYOL-ALTUN, C. (2018), Okul öncesi öğretim programına algoritma ve kodlama eğitimi entegrasyonunun öğrencilerin problem çözme becerisine etkisi. Yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • BİBER, M., & Başer, N. (2012), “Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi”, PDÖ Sürecine Yönelik Nitel Bir Değerlendirme, 17(1): 12-33.
  • BURAKGAZİ, S. G. (2017), “Selçuk İletişim”, Kritik Olaylar, Politik Dokümanlar, Raporlar ve Araştırmalar Işığında Türkiye’de Bilim İletişimi, 10(1): 232-261.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2007), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • CANBELDEK, M. (2020), Erken çocukluk eğitiminde üreten çocuklar kodlama ve robotik eğitim programının etkilerinin incelenmesi http://hdl.handle.net/11499/35067
  • CHRISTENSEN, L.B., JOHNSON, R.B., & TURNER, L.A. (2015), Araştırma Yöntemleri Desen Ve Analiz, (Çeviren : Ed. Ahmet Alpay), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • COHEN, J. (1988), Statistical Power Analysis For The Behavioral Sciences (2ndEd.), Taylor & Francis Group, New York: Routledge.
  • ÇORLU, M., & AYDIN, E. (2016), “International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology”, Evaluation of learning gains through integrated STEM projects, 4(1): 20- 29.
  • DEDE, Y., & YAMAN, S. (2003). “Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi”, Fen Ve Matematik Eğitiminde Proje Çalışmalarının Yeri, Önemi Ve Değerlendirilmesi, I,23(1):17-132.
  • DİONNE, L., REIS, G., TRUDEL, L., GUILLET, G., KLEİNE, L., & HANCIANU,C. (2011). “International Journal of Science and Mathematics Education”, Students’Sources Of Motivatıon For Participating İn Science Fairs: An Exploratory StudyWithin The Canada-Wide Science Fair 2008, 12(10): 669-693.
  • DOĞANAY, K. (2018). Probleme dayalı STEM etkinlikleriyle gerçekleştirilen bilim fuarlarının ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarılarına ve fen tutumlarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü,Kastamonu.
  • ELKİN, M., SULLİVAN, A., & BERS, M.U. (2014), “Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice”, Implementing a robotics curriculum in an early childhood Montessori classroom, 13: 153–169.
  • GÖKSOY, S., & YILMAZ, İ. (2018), “Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler EnstitüsüDergisi”, Bilişim Teknolojileri Öğretmenleri Ve Öğrencilerinin Robotik Ve Kodlama Dersine İlişkin Görüşleri, 8(1) : 178-196
  • KARABACAK, Z., & SEZGİN, A. (2019), “Türk İdare Dergisi”, Türkiye’de Dijital Dönüşüm Ve Dijital Okuryazarlık, I, 488: 319-342
  • KEÇECİ, G., KIRBAĞ ZENGİN, F. ve ALAN, B. (2017), “International Journal Of Eurasia Social Sciences”, Bilim Şenliği Tutum Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenirlik Çalışması, 8(27): 562-575.
  • KOCAMAN KARAOĞLU A., BAL K., & ÇİMŞİR E. (2020), “Üniversite Araştırmaları Dergisi”, Toplum 5.0 Sürecinde Türkiye’de Eğitimde Dijital Dönüşüm, 3(3): 147 - 158
  • LEE, K., SULLİVAN, A., & BERS, M. U. (2013), “Computers in the Schools”, Collaboration By Design: Using Robotics To Foster Social İnteraction İn Kindergarten, 30(3): 271-281. ÖZDEMİR, Ş. , & KOÇER, DN. (2020), “ISSN: 1304-4796 Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi”, 21. Yüzyılda Türkiye’nin Bilim İletişimi Uygulamaları Üzerine Bir Çalışma, 18 (Özel Sayı): 373-392
  • PELLA, M. O., O’HEARN, G. T. & GALE, C. G. (1966). “Journal of Research inScience Teaching”, Referents to Scientific Literacy., 4: 199–208.
  • SAYIR, E. (2018). “Bu Benim Eserim” Proje Yarışmalarının Nitelik Ve Nicelik Olarak Geliştirilmesine Yönelik Durum Analizi. Yüksek lisans tezi. Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • TABACHNİCK, B. G. & FİDELL, L. S. (2013), Using multivariate statistics. (sixthed.) Boston: Pearson
  • TÜBİTAK Bilim Genç 2016, https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/bilim-iletisimi
  • TÜBİTAK Bilgem. (2019). Dijital dönüşüm nedir? Retrieved from https://www.dijitalakademi.gov.tr/
  • TÜBİTAK 4007 Çağrı Metni, 2020 https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/303/4007_cagri_metni_2020.pdf
  • YILMAZ, A., GÜLGÜN, C., ÇETİNKAYA, M., & DOĞANAY, K. (2018), “Journal of Education and Training Studies”, Initiatives and new trends towards STEM education in Turkey., 6(11a): 1-10. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v6i11a.3795. 4006 TÜBİTAK Bilim Fuarları Kılavuzu, 2019 https://www.tubitak.gov.tr/sites/default/files/303/4006_bilim_fuarlari_kilavuzu.pdf
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı31
Yazarlar

Ertan Kuruöz Bu kişi benim 0000-0002-9628-7418

Başak Gür Bu kişi benim 0000-0002-0326-9465

Selma Taşçı 0000-0002-1068-4675

Mehmet İlkay Kaya 0000-0001-5754-543X

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Kuruöz, E., Gür, B., Taşçı, S., Kaya, M. İ. (2022). TÜBİTAK (4007) Kartal Robotik Ve Kodlama Bilim Şenliğindeki Katılımcı Tutumlarının Değerlendirilmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 11(31), 71-90.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.