Bu çalışmanın amacı yurt dışındaki Türk çocukları için 2019 yılında hazırlanan
5, 6, 7 ve 8. seviye Türkçe ve Türk Kültürü ders kitaplarındaki yazma etkinliklerinin
2018 Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı’ndaki yazma becerisi kazanımlarını karşılaması açısından değerlendirmektir. Bu amaçla Millî Eğitim Bakanlığının
2019 yılında yayımladığı 5, 6, 7 ve 8. seviye Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabındaki
yazma etkinlikleri, 2018 Türkçe ve Türk Kültürü Öğretim Programı’ndaki kazanımlar
yönünden incelenmiştir. Çalışmanın örneklemi 2019 yılında hazırlanan 5, 6, 7 ve 8.
seviye Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabındaki yazma etkinlikleri ve 2018 yılı Türkçe
ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı’dır. Nitel araştırma yöntemlerinden olan
doküman analizinin kullanıldığı çalışmada TTK ders kitapları içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bu çalışma sonucunda Türkçe ve Türk Kültürü ders kitabındaki
(5-8. seviyeler) yazma etkinliklerinin ne kadarının TTK Dersi Öğretim Programı’ndaki yazma kazanımlarına uygun olup olmadığı ortaya konmuştur. Yapılan araştırmada görülmüştür ki 5, 6, 7, 8. seviye Türkçe ve Türk Kültürü ders kitaplarındaki yazma etkinliklerinin bazıları TTK Dersi Öğretim Programı’ndaki kazanımları tam anlamıyla
karşılamamaktadır. TTK ders kitaplarına biçimsel olarak bakıldığında yazma sembollerinin beceri alanlarıyla örtüşmediği etkinlikler görülmüştür. Sembol yazmaya yönelikken etkinlik okumaya ait olabilmektedir. İçerik olarak incelendiğinde ise Türkçe ve
Türk Kültürü ders kitaplarında yer alan yazma etkinliklerinin çoğu kontrollü ve güdümlü yazma yöntemlerine örnek oluşturacak niteliktedir. Bu yazma yöntemlerinde
öğrenciye dil zevki ve bireysel yazma becerisi vermekten ziyade dilin temel kurallarını
kavratmak amaçlanmaktadır. Yazma etkinlikleri kelime ve cümle boyutunda kalarak
tam bir metin özelliği taşımamaktadır. Diğer bir deyişle kelime eşleştirme, boşluk doldurma, yanlış yazılan kelimeleri yeniden yazma, metin altı soruları cevaplama, noktalama ve yazım hatalarını düzeltme gibi geleneksel olan (biçimsel ve işlevsel yaklaşım
gibi) yaklaşımlara örnek oluşturacak yazma etkinlikleri tercih edilmiştir. YDTÇ’ye
yönelik hazırlanan ders kitaplarındaki yazma etkinlerinin daha çok kavram oluşturmaya ve dil zevki vermeye yönelik yazma etkinliklerinden oluşması onların Türk dili
ve Türk kültürü ile olan bağlarını güçlendirecektir
: Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Programı Türkçe ve Türk Kültürü ders kitapları yazma becerisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 32 |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 11 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 32 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.