Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Pandemi Döneminde Çevrimiçi Canlı Derslere Yönelik Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 32, 431 - 453, 15.08.2022

Öz

“Sınıf Öğretmenlerinin Pandemi Döneminde Çevrimiçi Canlı Derslere Yönelik
Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi” Tezsiz Yüksek Lisans Dönem Projesinden üretilmiştir (Dumlupınar üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (2021).
Çalışma ile, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı İzmir ilinde resmi ve özel okullarda
görev yapan sınıf öğretmenlerinin pandemi sürecinde çevrimiçi canlı derslere yönelik
motivasyon düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Yürütülen bu çalışmada salgın
sürecinde sınıf öğretmenlerinin çevrimiçi canlı derslere yönelik motivasyonları ele
alan bir çalışmaya rastlanmamıştır. Mevcut çalışma ile alan yazın açısından farklı bakış açısı sunulacağı düşünülmektedir.
Sınıf öğretmenlerinin pandemi döneminde çevrimiçi canlı derslere yönelik motivasyon düzeylerinin incelenmesi üzerine yapılan bu çalışma İzmir ilinde resmi ve özel
okullarda görev yapmakta olan 106 sınıf öğretmeni ile 2021 Temmuz-Ağustos aylarında nitel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda bahse konu olan öğretmenlere
uygulanan anket formu iki bölümden oluşturulmuştur. Birinci bölümde araştırmanın
bağımsız değişkenlerini oluşturan öğretmenlerin demografik bilgilerini ve meslekleri
ile ilgili bilgilerini belirtebilecekleri sorulara, ikinci bölümde ise öğretmenlerin motivasyonlarını ölçmek için “İçsel ve Dışsal Motivasyon Ölçeği” maddelerine yer verilmiştir. Google Form ile elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir.
Yapılan çalışma sonucunda öğretmenlerin içsel motivasyonlarının (X̄ =4,19),
dışsal motivasyonlarından yüksek olduğu (X̄ =3,29) genel motivasyon düzeylerinin
ise orta düzeyde olduğu (X̄ =3,63) belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin motivasyon
düzeylerinin cinsiyet, medeni durum, çocuk sayısı, görev yapılan okul bakımından
farklılaşmadığı (p>0,05); yaş, mesleki kıdem bakımından farklılaştığı belirlenmiştir
(p<0,05).

Kaynakça

  • ADIYAMAN, Zehra, (2002), “Uzaktan Eğitim Yoluyla Yabancı Dil Öğretimi”, The Turkish Online Journal of Educational Technology, I, 11: 92-97.
  • AL, Umut. ve Rafet Orçun MADRAN, (2014), “Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Sistemleri: Sahip Olması Gereken Özellikler Ve Standartlar”, Bilgi Dünyası, V, 2: 259-271.
  • ATEŞ, Hamza, YILDIZ, Bora. ve Harun. YILDIZ, (2012), “Herzberg’in Çift Faktör Kuramı Kamu Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Motivasyon Algılarını Açıklayabilir mi? Ampirik Bir Araştırma”, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, II, 7: 147-162.
  • AVCI, Oğuzhan, (2019), “Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenleri İle Diğer Branş Öğretmenlerinde Öğretme Motivasyonu Ve Öğretmen Öz Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Muğla: Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • AYAYDIN, Muzaffer. ve Hidayet. TOK, (2015), “Motivasyonu Etkileyen Faktörlere İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi”, Turkish Studies-International Periodicial For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, X,11: 187-200.
  • AYIK, Ahmet. ve Öznur. ATAŞ, (2014), “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Öğretme Motivasyonları Arasındaki İlişki”, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, IV, 1: 25-43.
  • CÜCELOĞLU, Doğan, (1991), İnsan Ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • ÇELİK, Pınar, (2010), “İşgörenlerin Motivasyon Düzeyleri İle İş Tatmini Ve İşe Devam İlişkisi Üzerine Turizm Sektöründe Bir Uygulama”, Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya: Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • ÇETİN, Özdemir, ÇAKIROĞLU, Murat, BAYILMIŞ, Cüneyt. ve Hüseyin. EKİZ,(2004), Teknolojik Gelişme İçin Eğitimin Önemi Ve İnternet Destekli Öğretimin Eğitimdeki Yeri, The Turkish Online Journal of Educational Technology, III, 3: 144-147.
  • DÜNDAR, Süleyman, ÖZUTKU, Hatice. ve Fatih. TAŞPINAR, (2007), “İçsel Ve Dışsal Motivasyon Araçlarının İşgörenlerin Motivasyonları Üzerindeki Etkisi: Ampirik Bir İnceleme”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, II, 2: 107-119.
  • GEDİK, Tarık, ÇİL, Muhammet, KORKUT, Derya Sevim, KAYA, YÜKESELEN, Melek. ve Bircan. ŞİMŞEK, (2018), “Düzce Orman Ürünleri Sanayi Yöneticilerinin İş Motivasyonu Üzerine Bir Araştırma”, Türkiye Ormancılık Dergisi, XIX, 1: 91-97.
  • GÖK, Mehmet, (2020), “Ortaokullarda Yetenek Yönetiminin Uygulanma Düzeyi İle İş Motivasyonu Ve Örgütsel Yabancılaşma Düzeylerinin İncelenmesi”, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bişkek: Yayınlanmış Doktora Tezi.
  • GÖKSU, Sıtkı, (2017), Başarı ve motivasyon. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • GÜN, Feyza. ve Tuğba. TURABİK, (2019), “Öğretmen Adaylarının Olası Benliklerinin Öğretme Motivasyonları Üzerindeki Etkisi”, Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, VIII, 1: 214-234.
  • GÜZEL Hatice, ÖZDÖL, Mümüne Ferda. ve İmran. ORAL, (2010), “Öğretmen Profillerinin Öğrenci Motivasyonuna Etkisi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24: 241-253
  • KARABEKİR, Münire, AKÇAY, Abdülkadir. ve Bayram. ÖZHASAR, (2016), “Kamu Çalışanlarının Örgütsel Güven Düzeyleri İle İş Motivasyon Araçları Arasındaki İlişki”, Uluslararası Alanya işletme Fakültesi Dergisi, VIII, 1: 131-139.
  • KAVCAR, Cahit, OĞUZKAN, Ferhan. Ve Sevil. HASIRCI, (2016), Türkçe Öğretimi: Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin, Ankara: Anı Yayıncılık. ÖZ, Feyzi, (2011), Uygulamalı Türkçe öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ÖZDAŞLI, Kürşat. ve Hüseyin. AKMAN, (2012), “İçsel Ve Dışsal Motivasyonda Cinsiyet Ve Örgütsel Statü Farklılaşması: Türk Telekomünikasyon A.Ş. Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, IV, 7: 73-81.
  • ÖZKAL, Neşe, (2013), “Sosyal Bilgilere İlişkin İçsel Ve Dışsal Güdülerin Öz Yeterlik Ve Başarı Yönelimlerine Göre Yordanması”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XIII, 27: 96-105.
  • ÖZTÜRK, Zekai. ve Hakan. Dündar, (2003), “Örgütsel Motivasyon Ve Kamu Çalışanlarını Motive Eden Faktörler”, CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, IV, 2: 57-67.
  • PARILDAR, Hülya, (2020), “Tarihte Bulaşıcı Hastalık Salgınları”, Tepecik Eğit. ve Araştırma Hastenesi Dergisi, 30: 19-26.
  • RECEPOĞLU, Ergün, (2013), “Öğretmenlerin iş motivasyonlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi”, Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü Dergisi, XXI, 2: 575-588.
  • SAKLAN, Hüseyin. ve Cezmi. Ünal, (2019), “Dijital Eğitim Platformları Arasında Eba’nın Yeri İle İlgili Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri”, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXXVIII, 1: 19-34.
  • SAPANCALI, Faruk, (1992), “İşletmelerde Kullanılan Özendirici Araçların Güdülenme Üzerine Etkisi”, İzmir: D.E.Ü. Yayınları.
  • SERÇEMELİ, Murat. ve Ersin. KURNAZ, (2020), “Covıd-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim Ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma”, Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, IV, 1: 40-53.
  • SEZGİN, Osman, (1991). Üçüncü Neslin Eğitimi, Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • ŞEHİRLİ, Atike Şule, GÜRDAMAR, Tuğçe Nur. ve Fulya. TOPÇUOĞLU ÜNAL, (2020), “Uzaktan Eğitim Sürecinde Kullanılan Eba’da Yer Alan Türkçe Dersi Okuma Becerisi İle İlgili Öğretmen Görüşleri”, International Journal Of Language Academy, VIII, 4: 168-186.
  • TAVŞANCIL, Ezel, (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • TAVŞANCIL, Ezel. ve Ayşe Esra. ASLAN, (2001), Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • ÜSTÜN, Çağatay. ve Seçil. Özçiftçi, (2020), “Covıd-19 Pandemisinin Sosyal Yaşam Ve Etik Düzlem Üzerine Etkileri: Bir Değerlendirme Çalışması”, Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, XXV, 1: 143-145.
  • YILDIRIM, Ali. ve Hasan. Şimşek, (2011), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Eğitim ve Toplum Sayı 32
Yazarlar

Tevfik Sezgin Akan Bu kişi benim 0000-0002-3721-7049

Halis Felek Birsin Bu kişi benim 0000-0003-3852-6959

Mustafa Onur Aydoğan 0000-0002-2748-6827

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Akan, T. S., Birsin, H. F., & Aydoğan, M. O. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Pandemi Döneminde Çevrimiçi Canlı Derslere Yönelik Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 11(32), 431-453.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.