The purpose of this study is to develop an effective and reliable assessment tool to determine the success in Turkish language lesson taught in vocational schools. Turkish Language I and Turkish Language II lessons are given in two semesters in vocational schools as a continuation of Turkish and Grammar lessons which are given in elementary and secondary education institutions. The research sample consists of 712 students who attended Erzurum, Horasan, Narman, Pasinler Şenkaya, Aşkale, Hınıs, İspir, Oltu, Tortum and Healthcare Vocational Schools of Atatürk University in 2012-2013 school year. Expert opinions were asked for the face and content validity in the validity studies of the tool and results were evaluated using Lawshe analysis. Exploratory factor analysis was carried out for construct validity. As a result of factor analysis, 24 items and six factors including "Positive attitude towards lesson", "Contribution", "Ability", "Attention", "Theme" and "Perceived Economic Level" were determined as the factors affecting the success in Turkish language lesson of vocational school students and the declared total variance was determined as 59.53%. Cronbach's Alpha coefficient of the tool was calculated as 0.81 as a result of the reliability analysis performed.
Vocational School Turkish language lesson Lesson Success Factor Analysis
Bu çalışmanın amacı, meslek yüksekokullarında okutulan Türk Dili ders başarısını belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında verilen Türkçe ve dil bilgisi derslerinin bir devamı olarak meslek yüksekokullarında iki dönem Türk Dili I ve Türk Dili II dersleri verilmektedir. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 yılında Atatürk Üniversitesine bağlı Erzurum, Horasan, Narman, Pasinler Şenkaya, Aşkale, Hınıs, İspir, Oltu, Tortum ve Sağlık hizmetleri Meslek yüksekokullarına devam eden 712 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçeğin geçerlik çalışmalarında görünüş geçerliği ve kapsam geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş ve sonuçlar Lawshe analizi ile değerlendirilmiştir. Yapı geçerliliği için açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Faktör sonucunda Meslek yüksekokulu öğrencilerinin Türk Dili dersi başarısını etkileyen faktörlerin tespiti için 21 madde ve "Derse karşı olumlu tutum, "Katkı", "Yetenek", "İlgi", "Tema" ve "Algılanan Ekonomik Düzey" olmak üzere altı faktörden oluştuğu, açıklanan toplam varyansın %59,53 olduğu saptanmıştır. Yapılan güvenirlik analizi sonucunda ölçeğin Cronbach's Alfa katsayısı ise 0,81 olarak hesaplanmıştır.
Meslek Yüksek Okulu Türk Dili dersi Ders Başarısı Faktör Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 6 |