By organizing problem-based learning environments for teacher training programs, necessary skills and knowledge can be given to teacher candidates effectively and permanently in accordance with certain principles and through well-crafted scenarios to solve the problems they face in the teaching profession. The aim of this study is to determine prospective classroom teachers' perceptions of properties of the scenarios organized in Educational Psychology course within the problem-based learning environment and the bringing of these scenarios. The research is a qualitative research in survey method. The participants of the study is composed of the sophomores taking the Educational Psychology course in the Spring semester of the 2008-2009 academic year at the Faculty of Education in University of Dumlupinar. A survey consisting of open-ended questions were used as a data collector. Content analysis method was used to analyze the data obtained. According to the findings, students found scenarios interesting, at medium difficulty level, suitable for real-life and issues of the course. Students stated that the scenarios encourage them to research, bring preliminary information about the teaching profession to them, prepare them for the profession and help them understand the challenges of the profession. As a result, scenarios prepared can be said to be used in lessons and provide benefits for the students.
Problem-based learning scenario teacher training prospective teacher
Öğretmen eğitimi programlarında probleme dayalı öğrenme ortamları düzenlenerek öğretmen adaylarına öğretmenlik mesleğinde karşılaşabilecekleri problemleri çözebilmeleri için gerekli bilgi ve beceriler, belli ilkeler doğrultusunda, iyi hazırlanmış senaryolar yoluyla, etkili ve kalıcı bir biçimde kazandırılabilir. Bu araştırmanın amacı; sınıf öğretmeni adaylarının, Eğitim Psikolojisi dersinde düzenlenen probleme dayalı öğrenme ortamındaki senaryoların özelliklerine ve bu senaryoların kendilerine kazandırdıklarına ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırma tarama modelinde, nitel bir araştırmadır. Araştırmanın katılımcılarını, 2008-2009 Eğitim-Öğretim yılı Bahar yarıyılında Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesinin ikinci sınıfında Eğitim Psikolojisi dersini alan öğrenciler oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, açık uçlu sorulardan oluşan bir anket kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bulgulara göre, öğrenciler senaryoları ilgi çekici, orta güçlük düzeyinde, gerçek yaşama ve dersin konularına uygun bulmuşlardır. Öğrenciler senaryoların kendilerini araştırmaya yönelttiğini, öğretmenlik mesleğiyle ilgili ön bilgiler kazandırdığını, mesleğe hazırladığını ve mesleğin güçlüklerini anlamalarını sağladığını belirtmişlerdir. Sonuç olarak, hazırlanan senaryoların derslerde kullanılabilecek özellikte olduğu ve öğrencilere yararlar sağladığı söylenebilir.
Probleme dayalı öğrenme senaryo öğretmen yetiştirme öğretmen adayı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 5 |