Bu araştırmanın temel amacı,
öğretmen adaylarının eleştirel okumaya yönelik öz-yeterlik algılarını çeşitli
değişkenler açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda; öğretmen adaylarının eleştirel okuma öz
yeterlik algıları cinsiyete, öğrenim görülen bölüme ve kitap okuma sıklığına
göre farklılaşmakta mıdır? Sorularına cevap aranmıştır. Araştırma tarama
modellerinden betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2015-2016 öğretim
yılı bahar döneminde Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi öğretmenlik
formasyonu programı öğrencileri, örneklemini, programa devam edenler arasından
rastgele seçilen 295 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Karabay
(2013) tarafından geliştirilen Eleştirel
Okuma Öz Yeterlik Algı Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin toplamı için Cronbach
Alpha güvenirlik katsayısı 0.91 olarak hesaplanmıştır. Ölçek, beşli Likert
tipinde hazırlanmış ve 41 maddeden oluşmaktadır. Verilerin analizinde SPSS
programı kullanılarak betimsel istatistik ve ikili grupların
karşılaştırılmasında T-testi, ikiden fazla grupların bulunduğu durumlarda ANOVA
kullanılmıştır. Anlamlı farklılığın olduğu durumlarda farkın kaynağını
belirlemek için ise Tukey testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak
alınmıştır. Araştırmanın sonuçları şöyledir: Öğretmen adaylarının eleştirel
okumaya yönelik algı düzeyleri “genellikle” düzeyindedir. Öğretmen adaylarının
eleştirel okuma öz yeterlik algıları cinsiyet değişkenine göre kadın öğretmen
adayları lehine; öğrenim görülen bölüme göre de diğer bölümlere göre İmam Hatip
meslek dersleri öğretmenliği bölümü ve Felsefe grubu öğretmenliği bölümleri
lehine; kitap okuma sıklıklarına göre
her zaman kitap okuyan öğretmen adayları lehine farklılaşmaktadır.
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 12 |