Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN İLK HAFTA MUTLULUK DÜZEYLERİ İLE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 17, 57 - 71, 30.06.2020

Öz

Araştırmanın amacı, sosyo-ekonomik yönden iyi, aileler tarafından tercih edilen bir okulun eğitim-öğretime açıldığı ilk hafta öğrenci mutlulukları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemi ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada olasılık dışı örnekleme türlerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu 198 ortaokul öğrencisi oluşmaktadır. Araştırma sosyo-ekonomik yönden iyi ve ailelerin tercih ettikleri bir ortaokul ile sınırlıdır. Araştırmanın verileri öğrencilere uygulanan okul çocuklarının mutluluk envanteri üzerinden alınan puanlar ve e-okul üzerinden alınan akademik başarılarıdır. Araştırmanın geçerlik ve güvenirlik çalışması için uygulanan okul çocukları mutluluk envanterine doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin ilk hafta mutluluklarının iyi düzeyde olduğu, öğrencilerin ilk hafta mutlulukları ile önceki yıl akademik başarıları arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Öğrencilerin ilk hafta mutlulukları ile bir önceki öğretim yılında ders başarıları arasında anlamlı bir ilişki ya yoktur ya da düşük düzeydedir. Araştırma sosyo-ekonomik yönden farklı ve farklı kademedeki okullar için de yapılabilir.

Kaynakça

  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aypay, A. ve Eryılmaz, A. (2011). Relationships of high school sdutent’subjective well-being and school burnout. International Online Journal of Educational Sciences, 3(1), 181- 199.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma (6. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Bird, J. M. & Markle, R. S. (2012). Subjective well-being in school environments: promoting positive youth development through evidence-based assessment and intervention. American Journal of Orthopsychiatry, 82, 61-66. doi./10.1111/j1939-0025.2011. 01127.
  • Brand, S., Felner, R., Shim, M., Seitsinger, A. & Dumas, T. (2003) Middle school improvement and reform: Development and validation of a school-level assessment of climate, cultural pluralism, and school safety. Journal of Educational Psychology, 95(3), 570-88.
  • Bursalıoğlu, Z. (2008). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara:Pegem.
  • Bülbül, T. ve Gökçe, A. T. (2015). Meslek lisesi öğrencilerinin metaforik okul algıları: işlevselci bir yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2) 273-291.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Cerit, Y. (2006). School metaphors: the view of students, teachers and administrators. Educational Science Theory & Practice, 6(3), 692-699.
  • Certel, Z. Bahadır, Z., Saracaloğlu, A. S. ve Varol, S. R. (2015). Lise öğrencilerinin öz-yeterlikleri ile öznel iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 307-318.
  • Çankaya, Ç.Z. ve Meydan, B. (2018). Ergenlik döneminde mutluluk ve umut. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65) 207-222.
  • Engels, N., Aelterman, A., Petegem, K. V. & Schepens, A. (2004). Factors which influence the well-being of pupils in Flemish secondary schools. Educational Studies, 30(2), 127- 143. http://dx.doi.org/10/1080.0305569032000159787.
  • Ivens, J. (2007). The development of a happiness measure for schoolchildren. Educational Psychology in Practice, 23(3), 221-239.
  • Loukas, A., Suzuki, R. & Horton, K.D. (2006) Examining School Connecyedness as a mediator of school climate effects. Journal of Research on Adolesence, 16(3), 491-502.
  • Mahon, N. E., Yarcheski, A. & Yarcheski T. J. (2005). Happiness as related to gender and health in early adolescents. Clinical Nursing Research, 14(2), 175–190.
  • Mert, A. ve Kahraman, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin aile ilişkileri ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,14(3), 1070-1081.
  • Özdemir, Ç. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(163), 96-109.
  • Özdemir, Y. ve Koruklu, N. (2011). Üniversite öğrencilerinde değerler ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 190-210.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Seligman, M. (2002). Authentic happiness. New York: Free Press.
  • Soner, O. (2000). Aile uyumu, öğrenci özgüveni ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğilim Bilimleri Dergisi, 12(12), 249-260.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2004). Eğitim ve okul yönetimi. Y. Özden (Ed.), Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı (s.99-146). Ankara: Pegem.
  • Telef, B. B. (2014). School children's happiness inventory: the validity and reliability study. International Online Journal of Educational Sciences, 6(1).
  • Uusitalo-Malmivaara, L. (2012). Global and school-related happiness in Finnish school children. Journal of Happiness Studies, 13, 601-619. doi./10.1007/s10902-011-9282-6.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2013). Örgütsel iklim ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-11.
Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 17, 57 - 71, 30.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar yardımıyla analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aypay, A. ve Eryılmaz, A. (2011). Relationships of high school sdutent’subjective well-being and school burnout. International Online Journal of Educational Sciences, 3(1), 181- 199.
  • Balcı, A. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma (6. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Bird, J. M. & Markle, R. S. (2012). Subjective well-being in school environments: promoting positive youth development through evidence-based assessment and intervention. American Journal of Orthopsychiatry, 82, 61-66. doi./10.1111/j1939-0025.2011. 01127.
  • Brand, S., Felner, R., Shim, M., Seitsinger, A. & Dumas, T. (2003) Middle school improvement and reform: Development and validation of a school-level assessment of climate, cultural pluralism, and school safety. Journal of Educational Psychology, 95(3), 570-88.
  • Bursalıoğlu, Z. (2008). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara:Pegem.
  • Bülbül, T. ve Gökçe, A. T. (2015). Meslek lisesi öğrencilerinin metaforik okul algıları: işlevselci bir yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(2) 273-291.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. Baskı). Ankara: Pegem.
  • Cerit, Y. (2006). School metaphors: the view of students, teachers and administrators. Educational Science Theory & Practice, 6(3), 692-699.
  • Certel, Z. Bahadır, Z., Saracaloğlu, A. S. ve Varol, S. R. (2015). Lise öğrencilerinin öz-yeterlikleri ile öznel iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 307-318.
  • Çankaya, Ç.Z. ve Meydan, B. (2018). Ergenlik döneminde mutluluk ve umut. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65) 207-222.
  • Engels, N., Aelterman, A., Petegem, K. V. & Schepens, A. (2004). Factors which influence the well-being of pupils in Flemish secondary schools. Educational Studies, 30(2), 127- 143. http://dx.doi.org/10/1080.0305569032000159787.
  • Ivens, J. (2007). The development of a happiness measure for schoolchildren. Educational Psychology in Practice, 23(3), 221-239.
  • Loukas, A., Suzuki, R. & Horton, K.D. (2006) Examining School Connecyedness as a mediator of school climate effects. Journal of Research on Adolesence, 16(3), 491-502.
  • Mahon, N. E., Yarcheski, A. & Yarcheski T. J. (2005). Happiness as related to gender and health in early adolescents. Clinical Nursing Research, 14(2), 175–190.
  • Mert, A. ve Kahraman, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin aile ilişkileri ve mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,14(3), 1070-1081.
  • Özdemir, Ç. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37(163), 96-109.
  • Özdemir, Y. ve Koruklu, N. (2011). Üniversite öğrencilerinde değerler ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 190-210.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Seligman, M. (2002). Authentic happiness. New York: Free Press.
  • Soner, O. (2000). Aile uyumu, öğrenci özgüveni ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğilim Bilimleri Dergisi, 12(12), 249-260.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2004). Eğitim ve okul yönetimi. Y. Özden (Ed.), Eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı (s.99-146). Ankara: Pegem.
  • Telef, B. B. (2014). School children's happiness inventory: the validity and reliability study. International Online Journal of Educational Sciences, 6(1).
  • Uusitalo-Malmivaara, L. (2012). Global and school-related happiness in Finnish school children. Journal of Happiness Studies, 13, 601-619. doi./10.1007/s10902-011-9282-6.
  • Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y. (2013). Örgütsel iklim ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-11.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Veda Yar Yıldırım 0000-0002-2129-4189

Memet Turaç Bu kişi benim 0000-0002-2623-0766

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Yar Yıldırım, V., & Turaç, M. (2020). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN İLK HAFTA MUTLULUK DÜZEYLERİ İLE AKADEMİK BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(17), 57-71.