Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF İÇİNDE GÖSTERİLEN İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR VE NEDENLERİ

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 18, 207 - 219, 08.12.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının sınıf içinde gösterdikleri istenmeyen davranışları ve bu davranışların nedenlerini belirlemektir. Araştırma nitel araştırma yaklaşımı kullanılarak yapılandırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir üniversitenin Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik bölümü 2. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Veriler öğretmen adayı görüşme formuyla toplanmış, içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının bireysel olarak dersi dinlememeyle ve sınıfın düzenini bozmayla ilişkilendirilebilecek istenmeyen davranışları sergiledikleri belirlenmiştir. Bununla birlikte sınıf içinde gösterilen istenmeyen davranışların nedenlerinin öğretmen adaylarının dersin öğretim üyesinden memnun olmamalarıyla, dersi sıkıcı bulmalarıyla, çeşitli nedenlerden dolayı uykusuzluk sorunu yaşamalarıyla, kişisel özellikleriyle ve derse odaklanamamalarıyla ilişkili olduğu belirlenmiştir. Bu kapsamda dersler öğretmen adaylarının ilgi ve katılımlarını artıracak şekilde tasarlanabilir ve öğretim üyelerine istenmeyen öğrenci davranışlarının üstesinden gelmeye ilişkin farkındalık kazandırılabilir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K.Ü. (2009). Etkili öğrenme ve öğretme. İzmir: Biliş
  • Akkar, S. (2017). The reasons for undesırable behavıors among englısh language learners. (Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Alkaş, B. (2010). İlköğretim öğrencileri arasındaki istenmeyen öğrenci davranışlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Altınel, Z. (2006). Öğretmenlerin ve öğrencilerin bakış açılarından, ingilizce yabancı dil sınıflarında öğrenci istenmeyen davranışları. (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Atıcı, R. (2014). Sınıf içerisinde öğrenci davranışlarına etki eden etmenler. The Journal of Academic Social Science Studies, 28, 413-427. https://arastirmax.com/tr/system/files/dergiler/79201/makaleler/28/1/arastirmax-sinif-icerisinde-ogrenci-davranislarina-etki-eden-etmenler.pdf
  • Avşar Tuncay, A., İnce, N. B., & Şahin, A. E. (2019). Birinci sınıflarda istenmeyen davranışların yaş farklılıklarına göre dağılımı ve bu davranışlara yönelik öğretmen tepkileri. İlköğretim Online, 18(4), 2005-2026. doi:10.17051/ilkonline.2019.639400 http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/view/3607/2662
  • Aydın, A. (2010). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem.
  • Balay, R. (2003). 2000’li yıllarda sınıf yönetimi. Ankara: Sandal.
  • Başar, H. (2003). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı
  • Beşdok, D. (2007). Ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf yönetiminde karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışlarını önleyebilme yeterliklerinin değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Celep, C. (2008). Sınıf yönetiminde kuram ve uygulama. Ankara: Pegem A.
  • Charles, C. M. (1992). Building classroom discipline: From models to practice. London: Longman.
  • Çankaya, İ. & Çanakçı, H. (2011). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlarla başa çıkma yolları. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(2), 307-316. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423934139.pdf
  • Çayak, S. (2013). Öğretmen-veli işbirliği ile ilkokul öğrencilerinin sınıf içindeki istenmeyen davranışları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Trakya.
  • Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, (1) 255-269. http://kefad.ahievran.edu.tr/Kefad/ArchiveIssues/PDF/7cca0d03-3653-e711-80ef-00224d68272d
  • Demir, M. K. (2011). Öğretmen adaylarının karşılaşmak istemedikleri davranışların analizi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 31, 68-84. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deubefd/issue/25120/265254
  • Doğar, A. (2013). İlköğretim ikinci kademe (6, 7 ve 8. sınıflar) beden eğitimi derslerinde öğrencilerde görülen istenmeyen davranışlar ve öğretmenlerin yaklaşımlarının değerlendirilmesi (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Dolin, D.J. (1995) Ain’t misbehavin’: A study of teacher misbehaviors, related communication behaviors and student resistance (Doctoral Dissertation). West Virginia University, Morgantown.
  • Ekinci, C. E., & Burgaz, B. (2009). İstenmeyen öğrenci davranışlarının öğretmen ve okuldan kaynaklanan nedenleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 91-111. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/843254
  • Elban, L.(2009). İlköğretimdeki öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarıyla karşılaşma ve çözüm bulma durumlarının incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Gangal, M., & Öztürk Y. (2019).Okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında istenmeyen davranışlar ve başa çıkma yolları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 1100-1118. doi: 10.14689/issn.2148-624.1.7c.3s.9m http://enadonline.com/tr/arsiv/cilt-7-sayi-2-524/okul-oncesi-ogretmenlerinin-siniflarinda-istenmeyen-davranislar-ve-basa-cikma-yollari/
  • Gökyer, N., & Doğan, B. (2016). İstenmeyen öğrenci davranışları ve nedenlerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 93-105. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/206034
  • Güleç, N. 2013. İngilizce öğretmenleri tarafından üniversite hazırlık sınıflarında gözlenen istenmeyen öğrenci davranışları (Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin. İra, N. (2014). Sınıfta güdüleme. İ. Çınar (Ed), Sınıf yönetimi. Ankara: Seçkin
  • Karadağ, E., & Öney, A. (2006). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin sınıf-içi olumsuz davranışlarının değerlendirilmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 119-134. https://hayefjournal.org/Content/files/sayilar/104/119.pdf
  • Karaoğlu, M., (2002). Okulöncesi eğitim kurumlarında istenmeyen davranışlar ve yönetimi (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Kesici, A. E. & Sarpkaya, P. Y. (2013). Lise öğrencilerinin sınıf içi istenmeyen davranışları. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8 (12), 467-478. https://www.researchgate.net/profile/Ayse_Kesici/publication/272874761_Lise_Ogrencilerinin_Sinif_Ici_Istenmeyen_Davranislari/links/5728a7ef08aef5d48d2c7e51/Lise-Oegrencilerinin-Sinif-Ici-Istenmeyen-Davranislari.pdf
  • Küçükahmet, L. (2001). Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer. New York: Longman.
  • Mursal, E. (2005). İlköğretim 1. kademe 5. sınıf öğrencilerinin sınıf içerisinde istenmeyen davranışlar göstermesine neden olan öğretmen davranışlarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Ocak, B. (2004). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin okula ait olma duyguları ve bazı sosyo-demografik özelliklerinin gösterdikleri istenmeyen davranışlarla ilişkisi (Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Öztürk, B. (2005). Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi. E. Karip (Ed), Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem A
  • Sadık, F. (2006). Öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla baş edilme stratejilerinin öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine göre incelenmesi ve güvengen disiplin modeli temele alınarak uygulanan eğitim programının öğretmenlerin baş etme stratejilerine etkisi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Sakallıoğlu, A.(2014). Ortaokullarda görev yapan branş öğretmenlerinin sınıf içerisinde karşılaştıkları istenmeyen davranışlar ve bunları yönetmede kullandıkları stratejiler (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • Sayın N. (2001). Sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışların nedenlerine ilişkin görüşleri ile istenmeyen davranışları önleme yöntemleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Şahin, O. (2005). İlköğretim ı. kademe 5. sınıf öğrencilerinin gösterdikleri istenmeyen davranışların görülme derecesi ve bu davranışlara ilişkin öğretmenlerin kullandıkları çözüm stratejileri (Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Tolunay, A. K. (2008). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışlara karşı kullandıkları baş etme yöntemleri (Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Ünüvar, G. C. (2014). İlkokul öğrencilerinin sınıfta sergiledikleri istenmeyen davranışları gösterme sıklıkları ve bu davranışların ebeveyn tutumuyla ilişkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Yalçınkaya, M. & Küçükkaragöz, H. (2006). Sınıfta disiplin kuralları belirleme ve uygulanması. M. Yılman (Ed), Sınıf yönetimi. Ankara: Nobel.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yiğit, B. (2004). Sınıfta disiplin ve öğrenci davranışlarının yönetimi. M. Şişman & S. Turan (Ed), Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem A
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Zühal Cubukcu 0000-0002-7612-7759

Tuğba İnci 0000-0001-5988-3969

Yayımlanma Tarihi 8 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Cubukcu, Z., & İnci, T. (2020). SINIF İÇİNDE GÖSTERİLEN İSTENMEYEN DAVRANIŞLAR VE NEDENLERİ. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(18), 207-219.