Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

VELİLERİN GÖZÜYLE İDEAL SINIF ÖĞRETMENİNİN ÖZELLİKLERİ NİTEL BİR ÇALIŞMA

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 19, 44 - 61, 14.06.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı Siirt il merkezindeki ilkokullarda öğrenim görmekte olan öğrenci velilerin görüşleri doğrultusunda İdeal sınıf öğretmeninin özelliklerini belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Siirt il merkezindeki ilkokullarda çocuğu Öğrenim görmekte olan 40 veliden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formlarından elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda şu bulgulara ulaşılmıştır Veliler, ideallerindeki sınıf öğretmeninin mesleki bakımdan ilk üç sırada sahip olması gereken niteliklerini “mesleğini sevmek”, “alanında uzman olmak” ve “adaletli olmak” şeklinde belirtirken; kişisel/insani nitelikleri bakımından ise “sabırlı olma”, “merhametli olma” ve “güvenilir olma” olarak belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Ataünal, A.(1994). Türkiye'de ilkokul öğretmeni yetiştirme sorunu (1923-1994), Ankara: MEB Yükseköğretim Genel Müdürlüğü Yayını.
  • Aydın, M. (2010). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.
  • Aydın, R., Şahin, H. ve Topal, T. (2008). Türkiye’de ilköğretime sınıf öğretmeni yetiştirmede nitelik arayışları, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(2), 119-142.
  • Bursalıoglu, Z. (1994). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Corum, Patricia L. (2001). Exploring the experiences of successful novice teachers: implications for personnel hiring and development, (Unpublished doctoral dissertation). University of Missouri Columbia. Proquest Information and Learning Company. UMI Number: 3036816.
  • Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. He counseling psychologist, 35(2), 236-264.
  • Çakmak, M., Bulut, M., (2005), The Perceptıons Of Pre-Servıce Teachers About Effectıve Teachıng And Effectıve Teachers, Mediterranean Journal of Educational Studies, Vol.10(1), pp.73-89, 2005.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237. Çetin, Ş. (2001). İdeal öğretmen üzerine bir araştırma. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 149.
  • Demirel, Ö. (1999). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dogan, C. N. (2006): Ortaögretim ögretmenlerinin dönüşümsel önderlik özellikleriyle ögretmen etkililigi arasındaki ilişki, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kocaeli.
  • Ekiz, D. (2011). Primary School Teachers’ Preactive Teaching and Practical Theories. Germany. Lambert Academic Publishing.
  • Ergun, M. (2015) İsviçre ve Türkiye sınıf öğretmeni yetiştirme programlarının karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 35-54.
  • From, E. (1998). Sevme sanatı, (Çev: I. Gündüz), İstanbul.
  • Genç, S. Z. (2005) Öğretmen yetiştirme meselemiz. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 11, 86-99.
  • Hayes, D. (2009). Encyclopedia of primary education. Oxon: Routledge..
  • Hindman, Jennifer L. (2004). the connection between qualities of effective teachers and selection ınterviews: the development of a teacher selection ınterview protocol, (Unpublished doctoral dissertation). The College of William and Mary in Virginia. ProQuest Information and Learning Company. UMI Number: 3118184.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının” öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (20), 471-484.
  • Kavcar, C. (1999). Nitelikli ögretmen sorunu. Egitimde yansımalar: V. 21.
  • Kılıç, A. (2010). Learner-centered micro teaching in teacher education. International Journal of Instruction, 3(1), 77-100. Kıncal, R. Y. (1991). Okul aile birliğinin fonksiyonlarını gerçekleştirme düzeyi, (Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Megay-Nespoli, K. (2005). Essential characteristics of elementary level teachers. Encyclopedia Of Education And Human Development (Stephen J. Farenga and Daniel Ness, editors). New York: M.E. Sharpe, Inc.
  • Mishra, P., & Koehler, M. J. (2008). Indtroducing technological pedagogical content knowledge, Michigan State Universty, 1-16.
  • Mustan, T. (2002). Dünyada ve Türkiyede öğretmen yetiştirmede yeni yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(1), 115-127.
  • Oktay, A. (1991), Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmenin Nitelikleri, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, S: 3, ss: 187-193.
  • Özdemir, S. (1998). Egitimde örgütsel yenileşme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sanchez, Lori L. (2007). What Makes a Good Teacher: Are We Looking in the Right Direction for Guidance?, (Unpublished doctoral dissertation). George Fox University. ProQuest Information And Learning Company. UMI Number: 3286092.
  • Sementis, Gene L. (2000). Elementary School Principals’ Perceptions of the Personal, Professional and Affective Attributes that Discriminate Between Effective and Ineffective Elementary Teachers. (Unpublished doctoral dissertation). University of Idaho. UMI Number: 9994004.
  • Senemoğlu, N. "Türkiye'de sınıf öğretmeni yetiştirme uygulamaları, sorunlar, öneriler", SDÜ Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(5), 154-193.
  • Sünbül, A. M. (1996). Öğretmen niteliği ve öğretimdeki rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 2(4), 597-608.
  • Şişman, M. (2000). Öğretmenliğe giriş (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • TED, (2015). Öğretmen gözüyle öğretmenlik mesleği. http://www.turkegitimdernegi.org.tr. Erişim Tarihi: 12 Aralık 2019.
  • Tikunoff, \V., Berlincr, D. & Rist, R. (1975). An elhnographic study of the fourty classroonıs of the beginning teacher evaluation study. Technical Report No. 75-10-5, Far W es! Laboratory, San Francisco.
  • Türkoğlu, A. (2005). 109 Soruda öğretmenlik meslek bilgisine giriş. İstanbul: Kare Yayınları.
  • Uşun, S. (2006). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Waid, K. B. ve McNergney, R. F. (2002). Teacher encyclopedia of education. USA: Macmillian Reference.
  • Waterman, C. (2010). The importance of teaching. the schools white paper. Education Journal, 125, 10.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılman, M. (2006). Türkiye’de öğretmen eğitiminin temelleri, (2. baskı), Ankara: Nobel Yayınları. Yüzyılın Eşiginde Egitim Sistemi Ulusal Sempozyumu, Ankara.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Ahmet Saylık 0000-0001-7754-2199

Sefa Tuaç Bu kişi benim 0000-0003-3235-4295

Yayımlanma Tarihi 14 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Saylık, A., & Tuaç, S. (2021). VELİLERİN GÖZÜYLE İDEAL SINIF ÖĞRETMENİNİN ÖZELLİKLERİ NİTEL BİR ÇALIŞMA. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(19), 44-61.