Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Social Media Usage and Satisfaction of Social Studies Student Teachers

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 82 - 97, 30.08.2017

Öz

This study aims to determine how Student
Teachers, who received education in Pamukkale University Education Faculty
Social Studies Education Department, demonstrate a relationship between social
media usage and satisfaction in terms of some variables. Relational screening
model was used in the research. Sample of the study is composed of 304 Social
Studies Student Teachers who are studying in the first, second, third and
fourth grades of Pamukkale University Education Faculty during the fall
semester of 2016-2017 academic years. Relationship in research was examined
with Gender, academic achievement, class level and media literacy course
variables. The data obtained in the study were evaluated in the SPSS 21.0 package
program and the percentages and frequency breakdowns were taken. Social media
usage scores of Social Studies Student Teachers and social media satisfaction
scores were found to be significant. This relationship is a moderate
relationship in the positive direction. It has been observed that Social
Studies Student Teachers’ social media use and satisfaction are moderate. There
was a meaningful difference between the satisfaction level of the Student
Teachers and the level of taking the media literacy course in the satisfaction
and use test results. This difference was in favor of the students who attended
the class stage and Media Literacy course. However, there was a statistically
meaningful difference in the use test according to the gender variable, but
statistically no significant difference was found in the satisfaction test
scores. Similarly, there was a statistically significant difference between the
academic achievement and the satisfaction achieved from social media, while
there was statistically no significant difference between social media use and
academic grade averages.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2005). Avrupa birliğine uyum sürecinde öğretmen niteliklerinde yeni bir boyut: Bilgi okur-yazarlığı. Milli Eğitim, Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 33(167), 53-70
  • Akar, E.(2010). Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal WebdePazarlama Stratejileri, Efil Yayınevi, 1. Basım.
  • Akçay, H. (2011). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. Güz 2011, Sayı: 33,137-161
  • Alikılıç, Ö., Göker G., ve Binbir, S. (2014). "Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Facebook Uygulamalarının İncelenmesi: Yaşar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma." İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 1.37, 41-67
  • Altun, A. (2005). Gelişen teknolojiler ve yeni okuryazarlıklar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Arslan, P. (2011). Halkla İlişkilerde Yeni Eğilimler, Sosyal Medya, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Aydın, M. ve Çelik, T. “Öğrencilerin gözünden sosyal medyanın yarar ve riskleri üzerine bir inceleme”, 5. Uluslararası Sosyal bilgiler Eğitimi sempozyumu bildiri ve Özet Kitapçığı 1. Baskı, 28-30 Nisan 2016, Denizli: Pamukkale Üniversitesi, S. 743-754
  • Ayhan B. ve Balcı Ş. (2009). Kırgızistan'da Üniversite Gençliği ve İnternet: Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması, Bilig (48), 13-40.
  • Balcı Ş. ve Ayhan B. (2007). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanım ve Doyumları Üzerine Bir Saha Araştırması. Selçuk İletişim, 5(1), 174-197
  • Çelik, T. (2017). Paydaşların gözünden sosyal medyanın yarar ve risklerine yönelik bir inceleme. Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış DoktoraTezi.
  • Defleur, Melvin L., Dennis, Everette E. (2002). Understanding Mass Communication: ALiberal Arts Perspective. USA: Houghton Mifflin College Div.
  • Greenberg B. S. (1974). Gratifications of Television Viewing and Their Correlates for British Children, J. G. Blumler and E. Katz (eds), The Uses of Mass Communications, Sage Publications, Inc., London, 71-91.
  • Kara, T. (2013). Sosyal Medya Endüstrisi: İnsan, Toplum, Ekonomi. Beta Basım: İstanbul.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Karasu, M., & Arıkan, Y. D. (2016). Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Durumları ve Medya Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 2(17), 549-566
  • Katz, E., Blumler, J. G., Gurevitch, M., (1974). Uses and Gratifications Research. The Public Opinion Quarterly, Vol. 37, No.4 (Winter, 1973-1974), pp.509-523 by Oxford University Press.
  • Kellner, D., (2014). 'Yeni Teknolojiler/Yeni Okuryazarlıklar: Yeni Binyılda Eğitimin Yeniden Yapılandırılması’ Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar (Çev. M. Akif Barış), (Ed.) Mukadder Çakır, İstanbul: Doğu Kitabevi, 413-444.
  • Ko, H., Cho, C.H., Roberts, M.S. (2005). Internet Uses and Gratifications: A Structural Equation Model of Interactive Advertising. Journal of Advertising, Vol. 34 No. 2, pp.57-70.
  • Koçak, N.G. (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir'de Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyonları: Facebook Üzerine bir Araştırma. Selçuk İletişim, 7, 2, 2012.
  • Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. Invited for The Communication Review. 7: 3-14.
  • McQuail D, Blumler J. G. and Brown J. (1972) The Television Audience: A Revised Repspective, Sociology of Mass Communications, Penguin, Harmondsworth, 135-165.
  • Onat, F.(2010). “Bir Halkla İlişkiler Uygulama Alanı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Sivil Toplum Örgütleri Üzerine Bir İnceleme”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 31, 103- 122.
  • Quan-Hasse, A., Young, A. (2010). Uses and Gratifications of Social Media: A Comparison of Facebook and Instant Messaging. Bulletin of Science, Technology & Society 30(5) 350-361. Sage Publications.
  • Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) (2007). İlköğretim medya okuryazarlığı dersi öğretmen el kitabı. Ankara.
  • Sungur, O.,(2006). “Bir Başarı Örneği Olarak Finlandiya Ulusal İnovasyon Sisteminin Analizi: Aktörler, Roller, Güçlü ve Zayıf Yönler”. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2 (4): 120-145
  • Thoman, E. ve Jolls, T. (2003). Literacy for 21st century an overview & orientation guide to media literacy education, Center for Media Literacy.
  • Üçer, N. (2016). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Gençlerin Sosyal Medya Kullanımına Yönelik Niteliksel Bir Araştırma, Global Media Journal Turkish Edition, Bahar 2016, Cilt 6-Sayı:12, 1-26
  • Vural, Akıncı, B. Z., Bat, M. (2010). Yeni bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik bir Araştırma. Journal of Yaşar University. 2010 20(5) 3348-3382
  • Whiting, A., Williams, D. (2013). Why People Use Social Media: A Uses and Gratifications Approach. Emerald Insight. Qualitative Market Research: An International Journal, Vol. 16 Iss 4, 362-369
  • Yin Zhang M. A., Leo Shing-Tung Tang, B. A. and Leung, L. (2011). Gratifications, Collective Self-Esteem, Online Emotional Openness, and Traitlike Communication Apprehension as Predictors of Facebook Uses, Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım ve Doyumlarının İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 82 - 97, 30.08.2017

Öz

Bu çalışma, Pamukkale
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi öğretmen adaylarının
sosyal medya kullanım ve doyumlarının değişkenler açısından nasıl bir ilişki
gösterdiğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nicel araştırma
yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini,
2016-2017 eğitim öğretim yılı güz döneminde Pamukkale Üniversitesi Eğitim
Fakültesi 1., 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 304 Sosyal Bilgiler öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Araştırmadaki ilişki; cinsiyet, akademik başarı, sınıf
düzeyi ve Medya Okuryazarlığı dersi açısından incelenmiştir. Araştırmada elde
edilen veriler SPSS 21.0 paket programında değerlendirilmiştir.   Değerlendirme
sonuçlarının yüzde ve frekans dökümleri alınmıştır. Analiz sonuçlarında Sosyal
bilgiler öğretmen adaylarının sosyal medya kullanım puanları ile sosyal medya
doyum puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu ilişki pozitif yönde
orta derecede bir ilişki şeklindedir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının
sosyal medya kullanım ve doyumlarının orta düzeyde olduğu gözlenmiştir.
Öğretmen adaylarının doyum ve kullanım testi sonuçlarında sınıf kademesine ve
medya okuryazarlığı dersini alma durumları arasında istatistiksel açıdan
anlamlı bir fark gözlenmiş olup, bu fark sınıf kademesi yüksek ve Medya
Okuryazarlığı dersini alan öğrencilerin lehinde olmuştur. Ancak cinsiyet
değişkenine göre kullanım testinde istatistiksel açıdan anlamlı bir fark
görülürken, doyum testi puanlarında anlamlı bir farka rastlanmamıştır. Benzer
şekilde Sosyal medya kullanım durumları ile akademik not ortalamaları arasında
anlamlı bir fark bulunmuş olup, akademik başarıları ile sosyal medyadan elde
ettikleri doyum arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farka
rastlanmamıştır. 





Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2005). Avrupa birliğine uyum sürecinde öğretmen niteliklerinde yeni bir boyut: Bilgi okur-yazarlığı. Milli Eğitim, Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 33(167), 53-70
  • Akar, E.(2010). Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal WebdePazarlama Stratejileri, Efil Yayınevi, 1. Basım.
  • Akçay, H. (2011). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. Güz 2011, Sayı: 33,137-161
  • Alikılıç, Ö., Göker G., ve Binbir, S. (2014). "Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Facebook Uygulamalarının İncelenmesi: Yaşar Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma." İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 1.37, 41-67
  • Altun, A. (2005). Gelişen teknolojiler ve yeni okuryazarlıklar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Arslan, P. (2011). Halkla İlişkilerde Yeni Eğilimler, Sosyal Medya, Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Aydın, M. ve Çelik, T. “Öğrencilerin gözünden sosyal medyanın yarar ve riskleri üzerine bir inceleme”, 5. Uluslararası Sosyal bilgiler Eğitimi sempozyumu bildiri ve Özet Kitapçığı 1. Baskı, 28-30 Nisan 2016, Denizli: Pamukkale Üniversitesi, S. 743-754
  • Ayhan B. ve Balcı Ş. (2009). Kırgızistan'da Üniversite Gençliği ve İnternet: Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması, Bilig (48), 13-40.
  • Balcı Ş. ve Ayhan B. (2007). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanım ve Doyumları Üzerine Bir Saha Araştırması. Selçuk İletişim, 5(1), 174-197
  • Çelik, T. (2017). Paydaşların gözünden sosyal medyanın yarar ve risklerine yönelik bir inceleme. Denizli: Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış DoktoraTezi.
  • Defleur, Melvin L., Dennis, Everette E. (2002). Understanding Mass Communication: ALiberal Arts Perspective. USA: Houghton Mifflin College Div.
  • Greenberg B. S. (1974). Gratifications of Television Viewing and Their Correlates for British Children, J. G. Blumler and E. Katz (eds), The Uses of Mass Communications, Sage Publications, Inc., London, 71-91.
  • Kara, T. (2013). Sosyal Medya Endüstrisi: İnsan, Toplum, Ekonomi. Beta Basım: İstanbul.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Karasu, M., & Arıkan, Y. D. (2016). Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Durumları ve Medya Okuryazarlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 2(17), 549-566
  • Katz, E., Blumler, J. G., Gurevitch, M., (1974). Uses and Gratifications Research. The Public Opinion Quarterly, Vol. 37, No.4 (Winter, 1973-1974), pp.509-523 by Oxford University Press.
  • Kellner, D., (2014). 'Yeni Teknolojiler/Yeni Okuryazarlıklar: Yeni Binyılda Eğitimin Yeniden Yapılandırılması’ Yeni Medyaya Eleştirel Yaklaşımlar (Çev. M. Akif Barış), (Ed.) Mukadder Çakır, İstanbul: Doğu Kitabevi, 413-444.
  • Ko, H., Cho, C.H., Roberts, M.S. (2005). Internet Uses and Gratifications: A Structural Equation Model of Interactive Advertising. Journal of Advertising, Vol. 34 No. 2, pp.57-70.
  • Koçak, N.G. (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir'de Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyonları: Facebook Üzerine bir Araştırma. Selçuk İletişim, 7, 2, 2012.
  • Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. Invited for The Communication Review. 7: 3-14.
  • McQuail D, Blumler J. G. and Brown J. (1972) The Television Audience: A Revised Repspective, Sociology of Mass Communications, Penguin, Harmondsworth, 135-165.
  • Onat, F.(2010). “Bir Halkla İlişkiler Uygulama Alanı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Sivil Toplum Örgütleri Üzerine Bir İnceleme”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 31, 103- 122.
  • Quan-Hasse, A., Young, A. (2010). Uses and Gratifications of Social Media: A Comparison of Facebook and Instant Messaging. Bulletin of Science, Technology & Society 30(5) 350-361. Sage Publications.
  • Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) (2007). İlköğretim medya okuryazarlığı dersi öğretmen el kitabı. Ankara.
  • Sungur, O.,(2006). “Bir Başarı Örneği Olarak Finlandiya Ulusal İnovasyon Sisteminin Analizi: Aktörler, Roller, Güçlü ve Zayıf Yönler”. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2 (4): 120-145
  • Thoman, E. ve Jolls, T. (2003). Literacy for 21st century an overview & orientation guide to media literacy education, Center for Media Literacy.
  • Üçer, N. (2016). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Gençlerin Sosyal Medya Kullanımına Yönelik Niteliksel Bir Araştırma, Global Media Journal Turkish Edition, Bahar 2016, Cilt 6-Sayı:12, 1-26
  • Vural, Akıncı, B. Z., Bat, M. (2010). Yeni bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik bir Araştırma. Journal of Yaşar University. 2010 20(5) 3348-3382
  • Whiting, A., Williams, D. (2013). Why People Use Social Media: A Uses and Gratifications Approach. Emerald Insight. Qualitative Market Research: An International Journal, Vol. 16 Iss 4, 362-369
  • Yin Zhang M. A., Leo Shing-Tung Tang, B. A. and Leung, L. (2011). Gratifications, Collective Self-Esteem, Online Emotional Openness, and Traitlike Communication Apprehension as Predictors of Facebook Uses, Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makale
Yazarlar

Mithat Aydın

Türkan Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2017
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydın, M., & Çelik, T. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım ve Doyumlarının İncelenmesi. Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2), 82-97.