This research is a case study aiming to re-evaluate the 4+4+4 system at the
process of graduating its first students and to get information about the
educational process of children who started to school at their early ages
(60-66 months). At this study, unlike other researches, the effects on the 4th
and 3rd grade students, who are going to be the first graduates of the 4+4+4
education system, are examined. In addition to the teachers, the views of the
parents who are the closest observers of the new system are also included in
this study. The research group of the study is consisted 27 3rd and 4th grade
teachers who work in public and private schools and have students starting
school at early ages in Istanbul, and 21 parents whose children started to
school at an early age. Study is conducted with semi-structured interviews with
12 teachers and questionnaires consisting of open-ended questions answered by
16 teachers and 21 parents. As a result of the study, significant difference is
detected at the cognitive, emotional, psychomotor and interpersonal
communication skills of children who started school early ages and children who
started at school in 66 months and over. Furthermore, most of the parents who
let their children start to school in the early ages are observed to regret
their decision.
4+4+4 education system Elementary of graduates Teachers Parents
Bu araştırma, ilk mezunlarını verme sürecinde 4+4+4 eğitim sistemini
yeniden değerlendirmek, bununla birlikte okula erken yaşta başlayan (60-66 ay)
çocukların eğitim sürecindeki durumları ile ilgili bilgiler edinmek amacıyla
yapılan bir durum çalışmasıdır. Bu araştırmada diğer araştırmalardan farklı
olarak 4+4+4 eğitim sisteminin ilk mezunları olacak olan 4. sınıf öğrencileri
ile ikinci mezunları konumunda bulunan 3. sınıf öğrencileri üzerindeki etkileri
araştırılmıştır. Ayrıca çalışmada öğretmenlerin yanı sıra sürecin en yakın
gözlemcileri olan velilerin görüşlerine de yer verilmiştir. Araştırmanın
çalışma grubunu İstanbul ilinden seçilen bazı devlet ve özel okullarında görev
yapmakta olan ve sınıflarında okula erken yaşta başlamış öğrenciler bulunan 27,
3 ve 4. sınıf öğretmeni ve çocuğunu okula erken yaşta başlatmış 21 öğrenci
velisi oluşturmaktadır. Bu doğrultuda 12 sınıf öğretmeniyle yarı
yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Bundan başka 16 sınıf öğretmeni
ile çocuğu okula erken yaşta başlamış 21 veliye ise açık uçlu sorulardan oluşan
anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda okula erken başlayan çocuklarla okula
zamanında başlayan çocuklar arasında bilişsel, duyuşsal, psiko-motor ve kişiler
arası iletişim anlamında farklar olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte çocuğunu
erken yaşta okula gönderen velilerin çoğunun bu durumdan görece pişman
oldukları anlaşılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.