The main aim of this
research is to determine the views of academicians regarding their teaching
performance and motivations and to examine the relationship between
academicians' teaching performance and their motivations. This research
consisted of 153 academicians working at the Faculty of Education, the Faculty
of Economics and Administrative Sciences and the Faculty of Medicine in the
academic year of 2016-2017, at The Giresun University. As the data collection
tool of this research, "The Relative of Motivation in Teaching Performance
of Academic Staff" scale developed by Almachi
(2015) was used. In the analysis of the data, percentage, frequency, arithmetic
mean and standard deviation of descriptive statistics were used; Mann Whitney U
Test was used for gender change in inferential statistics; Kruskal Wallis H
Test was used for the title, duration and faculty variables; the Mann Whitney U
Test was used again to determine which group had the most significant
difference; the Bivariate correlation analysis was used to determine the
relationship between academic performances and the motivation of academicians
and the evaluation was based on the Spearman's coefficient. According to the
research findings; the opinions of the academicians about motivation did not
differ significantly in terms of gender, title, duration of employment and
faculty variables (p>0.05). It was found that academicians' views on
teaching performance did not show any significant difference except for
"performance activities dimension" in terms of gender, title and
duration of duty. In terms of performance activities, there was a significant
difference only in terms of the faculty variable (p>0.05). There was a
significant positive correlation (52.5%) between academicians' motivations and
teaching performance.
Bu araştırmanın temel amacı, akademisyenlerin öğretim performanslarına ve
motivasyonlarına ilişkin görüşlerini saptamak ve akademisyenlerin öğretim
performansları ile motivasyonları arasında ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın
evrenini, Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi ve Tıp Fakültesinde görev yapmakta olan toplam 153 akademisyen
oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Almachi (2015) tarafından geliştirilen
“Akademisyenlerin Öğretim Performansında Motivasyonun Rölü” ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmanın veri analizinde betimsel istatistiklere ilişkin
yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma; çıkarımsal
istatistiklerde cinsiyet değişkeni için Mann Whitney U Testi, unvan, görev
süresi ve fakülte değişkenleri için Kruskall Wallis H Testi, farkın anlamlı
olduğu durumlarda, farkın hangi gruplardan kaynaklandığını belirlemek için yine
Mann Whitney U Testi; akademisyenlerin öğretim performansları ile
motivasyonları arasında ilişki oranının saptanmasında Bivariate
korelasyon analizi kullanılmış, değerlendirmede Spearman katsayısı baz
alınmıştır.
Araştırma bulgularına göre; akademisyenlerin motivasyona ilişkin görüşlerinin
cinsiyet, unvan, görev süresi ve fakülte değişkenleri açısından anlamlı
farklılık göstermediği bulunmuştur (p>0.05). Akademisyenlerin öğretim
performanslarına ilişkin görüşleri cinsiyet, unvan, görev süresi değişkenleri
açısından “performans etkinlikleri boyutu” dışında anlamlı farklılık
göstermediği bulunmuştur. “Performans etkinlikleri boyutu”nda ise, sadece fakülte değişkeni açısından anlamlı
farklılık bulunmuştur (p<0.05). Akademisyenlerin motivasyonları ve öğretim
performansları arasında pozitif yönde (%52.5) ve doğrusal bir ilişki bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.