Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Avrupa Birliği’ne Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 87 - 97, 30.04.2021

Öz

Bu çalışma öğretmenlerin AB’ye yönelik görüşlerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Gelecek nesilleri yetiştirecek olan ve geleceğimize yön veren öğretmenlerimizin kendi düşüncelerini öğrencilerine de aktaracağı ve onları etkileyeceği düşüncesinden hareketle öğretmenlerin bu konudaki görüşleri önemli görülmüştür. Veri toplama ve yorumlama sürecinde nitel araştırma yöntemleri desenlerinden anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, 2018–2019 eğitim öğretim yılında Kırşehir il merkezinde Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 60 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin görüşlerini belirlemek amacıyla verilerin toplanması sürecinde araştırmacılar tarafından oluşturulan yedi açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış sorular sorulmuştur. Anket ile elde edilen verilerin analizinde içerik analizleri kullanılmıştır. İçerik analizi ile veriler karşılaştırılarak ve sınıflandırılarak nicel hale getirilmiştir. Betimsel analizde ise doğrudan alıntılara çalışma içerisinde yer verilerek analizlere açıklık getirilmeye çalışılmıştır. Öğretmenlerin anket maddelerine vermiş oldukları cevaplardan elde edilen bulgulara göre, AB’nin Türkiye’yi, birliğe tam üye olarak almayacağı konusunda katılımcıların tamamının dinsel farklılıklar, ekonomik farklılıklar, siyasi ve kültürel farklılıklar, oyalama taktikleri ve Türkiye’ye karşı ön yargılı bakmalarından dolayı “Hayır” cevabını vermesi, Türk insanın tam üyeliğe inancının kaybettiğini göstermektedir. Öğretmenlere göre AB üye ülkeleri Türkiye’yi islamofobik bakış açısıyla, gelişmemiş, barbar ve AB kriterlerini taşımayan bir ülke olarak algılamaktadırlar. Öğretmenlerin hala %40’nın yüksek yaşam kalitesi sunması ve adalet ve insan haklarına duyarlılık konularından dolayı Türkiye’nin AB’ye girmesi gerektiğini düşündükleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akdemir, E. (2007). Avrupa aynasında Türk kimliği. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 7(1), 131-148.
  • Balkar, B. ve Özgan, H. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin Avrupa Birliği'ne ilişkin görüşleri. Ondokuzmayıs University Journal of Education, 29(1), 37-52.
  • Bozkır, V. (2002). Türkiye ve Avrupa Birliği'ne tam üyelik süreci. Uluslararası Ekonomik Sorunlar. 3 Nisan http://www.mfa.gov.tr Erişim tarihi: 09.20.2019.
  • Bozkurt, E. (2018). Son gelişmeler ışığında Türkiye’de Avrupa birliği algısı. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32 (2), 267-288. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/atauniiibd/issue/36952/343070 Erişim tarihi:20.11.2019.
  • Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı (DPT). (2004). Türkiye’nin üyeliğinin AB’ye muhtemel etkileri. http://www.ibb.gov.tr/sites/Avrupa-Birligi/Documents/TRuyeliginAByemuhtemeletkileri.pdf, (Erişim Tarihi: 15/02/2019)
  • Efe, H. ve Kemahlı, F. (2016), Erzincan Üniversitesi öğrencilerinin Avrupa Birliği ve Türkiye-AB ilişkileri algısı. Uluslararası Erzincan Sempozyumu, 28 Eylül-1 Ekim, 811-823.
  • Elgün, Ö. ve Tillman, E. R. (2007). Exposure to European Union policies and support for membership in the candidate countries. Political Research Quarterly, 60(3), 391-400.
  • Er, İ. (2010). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Avrupa Birliği’ne yönelik görüşleri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Ercan, M. (2012). Bilecik üniversitesi Avrupa Birliği anketi Türk kamuoyu AB’ye nasıl bakıyor. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(1),199-220.
  • Fırıncı T. (2013). Türkiye ile Avrupa Birliği ilişkilerinin tarihsel gelişimi ve bugünkü durumu. Yayınlanmış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • İlgin D. (2014). Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne üyelik sürecinde sahip olduğu avantajlar ve dezavantajlar. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi.
  • Karakuzu, T., Aktoprak, S., Erk, Ç. ve Limon, İ. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinde Avrupa Birliği algısı üzerine karşılaştırmalı bir inceleme: Trakya Üniversitesi Uzunköprü Meslek Yüksekokulu örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4. UMYOS Özel Sayısı 155-163.
  • Karluk, R. (2007). Uluslararası Kuruluşlar. 6. Beta Basım AŞ: İstanbul.
  • Kaya, İ., Kılıç, T. ve Yıldırım, A. (2008). Dicle üniversite öğrencilerinin Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliğine ilişkin görüş ve beklentileri. Electronic Journal of Social Science, 7823, 254-273.
  • Korkmaz, M., Aras, G. ve Yücel, A. S. (2015). Yurt dışında yaşayan Türklerin Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne katılım sürecine ilişkin görüşleri. Uluslararası Hakemli Beşerî ve Akademik Bilimler Dergisi 4, 238-239.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
  • Oran, N. T., Hürsoy, S., Şenuzun, F. ve Yücel, U. (2010), Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliği konusunda sağlık bilimleri öğrencilerinin genel yaklaşımları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 439-455.
  • Özdemir, H., ve Çiftlikçi, A. (2015). Avrupa Birliği'ne üyelik sürecinde Türkiye’de hukuk devletinin dönüşümü: Helsinki Zirvesi'nden günümüze iç hukukta yapılan düzenlemeler üzerine. Fırat University Journal of Social Sciences/Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1). DOI: 10.18069/fusbed.51603.
  • Paksoy, Y. ve Kılıç, D. (2013). Avrupa Birliği müzakere sürecinde Türkiye’nin üyelik olasılığının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (2), 81-96. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/cusosbil/issue/4393/60448 Erişim tarihi:09.10.2019.
  • Sefil-Sever Y. (2009). Tarihsel süreçte Türkiye Avrupa Birliği ilişkileri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Şen, F. (2005). Türkiye AB ilişkilerinde dış etkenler. Ümit Yayıncılık.
  • Şenyuva, Ö. (2009). Türkiye kamuoyu ve Avrupa Birliği 2001-2008: beklentiler, istekler ve korkular. Uluslararası İlişkiler, 6(22), 97-123.
  • Uysal, C. (2001). Türkiye-Avrupa Birliği ilişkilerinin tarihsel süreci ve son gelişmeler. Akdeniz İİ BF Dergisi, 1, 140-153.
  • Üner S. S. (2014). Sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının Avrupa Birliği vatandaşlığına bakışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi.
  • Yazgan, H. ve Aktaş, A. (2012). Türkiye- Avrupa Birliği ilişkilerinde kamuoyu faktörü: Çankırı ili örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 1-23.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Analysis of Teachers’ Views towards European Union

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 87 - 97, 30.04.2021

Öz

This study is conducted to identify teachers’ views towards European Union (EU). Considering that our teachers, who will raise the future generations and guide our future, will convey their own thoughts to their students and affect them, the teachers' views on this issue are considered important. In data collection and analysis stages, survey method among qualitative research method patterns is applied. Participants of this study consist of 60 teachers in primary and secondary schools under the Ministry of National Education in Kırşehir city centre in 2018-2019 academic year. To collect data to determine teachers’ views, semi-structured interview questions with seven open-ended questions designed by researchers are asked. Content analysis is adopted for data analysis of obtained data. Data are compared, classified and quantified with content analysis. With descriptive analysis, direct quotes are included in the study to clarify analysis. Based on the findings obtained from teachers’ survey item answers, it can be seen that Turkish citizens have lost their belief for full-membership as all participants answered “No” to the question whether Turkey will be accepted to EU as full-member due to religion, economic, political and cultural difference, voting tactics and prejudice against Turkey. Teachers’ views show that EU member states perceive Turkey as underdeveloped, barbarian and a country that does not meet EU criteria with Islamophobic perspective. 40% of teachers expressed that Turkey should be included in EU for higher life quality and sensitivity towards laws and human rights.

Kaynakça

  • Akdemir, E. (2007). Avrupa aynasında Türk kimliği. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 7(1), 131-148.
  • Balkar, B. ve Özgan, H. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin Avrupa Birliği'ne ilişkin görüşleri. Ondokuzmayıs University Journal of Education, 29(1), 37-52.
  • Bozkır, V. (2002). Türkiye ve Avrupa Birliği'ne tam üyelik süreci. Uluslararası Ekonomik Sorunlar. 3 Nisan http://www.mfa.gov.tr Erişim tarihi: 09.20.2019.
  • Bozkurt, E. (2018). Son gelişmeler ışığında Türkiye’de Avrupa birliği algısı. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 32 (2), 267-288. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/atauniiibd/issue/36952/343070 Erişim tarihi:20.11.2019.
  • Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı (DPT). (2004). Türkiye’nin üyeliğinin AB’ye muhtemel etkileri. http://www.ibb.gov.tr/sites/Avrupa-Birligi/Documents/TRuyeliginAByemuhtemeletkileri.pdf, (Erişim Tarihi: 15/02/2019)
  • Efe, H. ve Kemahlı, F. (2016), Erzincan Üniversitesi öğrencilerinin Avrupa Birliği ve Türkiye-AB ilişkileri algısı. Uluslararası Erzincan Sempozyumu, 28 Eylül-1 Ekim, 811-823.
  • Elgün, Ö. ve Tillman, E. R. (2007). Exposure to European Union policies and support for membership in the candidate countries. Political Research Quarterly, 60(3), 391-400.
  • Er, İ. (2010). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Avrupa Birliği’ne yönelik görüşleri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Ercan, M. (2012). Bilecik üniversitesi Avrupa Birliği anketi Türk kamuoyu AB’ye nasıl bakıyor. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(1),199-220.
  • Fırıncı T. (2013). Türkiye ile Avrupa Birliği ilişkilerinin tarihsel gelişimi ve bugünkü durumu. Yayınlanmış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • İlgin D. (2014). Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne üyelik sürecinde sahip olduğu avantajlar ve dezavantajlar. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi.
  • Karakuzu, T., Aktoprak, S., Erk, Ç. ve Limon, İ. (2015). Meslek yüksekokulu öğrencilerinde Avrupa Birliği algısı üzerine karşılaştırmalı bir inceleme: Trakya Üniversitesi Uzunköprü Meslek Yüksekokulu örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4. UMYOS Özel Sayısı 155-163.
  • Karluk, R. (2007). Uluslararası Kuruluşlar. 6. Beta Basım AŞ: İstanbul.
  • Kaya, İ., Kılıç, T. ve Yıldırım, A. (2008). Dicle üniversite öğrencilerinin Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliğine ilişkin görüş ve beklentileri. Electronic Journal of Social Science, 7823, 254-273.
  • Korkmaz, M., Aras, G. ve Yücel, A. S. (2015). Yurt dışında yaşayan Türklerin Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne katılım sürecine ilişkin görüşleri. Uluslararası Hakemli Beşerî ve Akademik Bilimler Dergisi 4, 238-239.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. sage.
  • Oran, N. T., Hürsoy, S., Şenuzun, F. ve Yücel, U. (2010), Türkiye’nin Avrupa Birliği üyeliği konusunda sağlık bilimleri öğrencilerinin genel yaklaşımları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 439-455.
  • Özdemir, H., ve Çiftlikçi, A. (2015). Avrupa Birliği'ne üyelik sürecinde Türkiye’de hukuk devletinin dönüşümü: Helsinki Zirvesi'nden günümüze iç hukukta yapılan düzenlemeler üzerine. Fırat University Journal of Social Sciences/Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1). DOI: 10.18069/fusbed.51603.
  • Paksoy, Y. ve Kılıç, D. (2013). Avrupa Birliği müzakere sürecinde Türkiye’nin üyelik olasılığının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (2), 81-96. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/cusosbil/issue/4393/60448 Erişim tarihi:09.10.2019.
  • Sefil-Sever Y. (2009). Tarihsel süreçte Türkiye Avrupa Birliği ilişkileri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Şen, F. (2005). Türkiye AB ilişkilerinde dış etkenler. Ümit Yayıncılık.
  • Şenyuva, Ö. (2009). Türkiye kamuoyu ve Avrupa Birliği 2001-2008: beklentiler, istekler ve korkular. Uluslararası İlişkiler, 6(22), 97-123.
  • Uysal, C. (2001). Türkiye-Avrupa Birliği ilişkilerinin tarihsel süreci ve son gelişmeler. Akdeniz İİ BF Dergisi, 1, 140-153.
  • Üner S. S. (2014). Sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının Avrupa Birliği vatandaşlığına bakışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi.
  • Yazgan, H. ve Aktaş, A. (2012). Türkiye- Avrupa Birliği ilişkilerinde kamuoyu faktörü: Çankırı ili örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 1-23.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makale
Yazarlar

Yurdal Dikmenli Bu kişi benim 0000-0003-3738-3095

Oğuz Altay Bu kişi benim 0000-0001-7062-5004

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 16 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dikmenli, Y., & Altay, O. (2021). Analysis of Teachers’ Views towards European Union. Journal of Education, Theory and Practical Research, 7(1), 87-97.