Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Physical Education Teachers' Opinions on the Qualifications of School Headquarters

Yıl 2021, Cilt: 23 , 93 - 97, 31.12.2021
https://doi.org/10.55549/epess.1071444

Öz

Undoubtedly, it is the educational institutions that make the greatest contribution to the development and development of countries. Teachers, who have a great share in the formation of the process, attach great importance to the quality of the education process. Therefore, teachers take an active role in the progress and development of a country. The aim of this study is to reveal the views of physical education teachers about the competencies of school administrators. Open-ended questions developed by the researcher as a data collection tool in the study were presented to physical education teachers. In the research, using the interview method, which is one of the qualitative research methods, the data obtained from 40 physical education teachers working in schools affiliated to Gaziantep Provincial Directorate of National Education in the 2017-2018 academic year were analyzed by content analysis method. As a result, it has been observed that the majority of physical education teachers see school administrators as sufficient. In addition, it is stated that school administrators should develop themselves academically, have a good command of the legislation and be professionally competent, at the same time; It was concluded that he should have communication skills and be fair.

Kaynakça

  • Açıkalın, A., Şişman, M., & Turan, S. (2015). Bir insan olarak okul müdürü. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Balyer, A. & Gündüz, Y. (2011). Değişik ülkelerde okul müdürlerinin yetiştirilmesi: Türk eğitim sistemi için bir model önerisi. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2), 182-197.
  • Başaran, İ.E. (2000). Örgütsel davranış. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Bursalıoğlu, Z. (1981). Eğitim yöneticisinin yeterlikleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Büyükozturk, S. (2006). Data analysis for social sciences. Ankara: PegemA Publications.
  • Cebeci Emre, Ş., & Ünsal, S. (2017). The Investigation of the relationship between secondary school teachers’ self effıcacy beliefs and attitude towards teaching. European Journal of Education Studies, 3, 6, 94-111.
  • Çelik, V. (2002). Eğitim Yöneticisi Yetiştirme Politikasına Yön Veren Temel Eğilimler. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 191, 3-13.
  • Çepni, S., & Küçük, M. (2003). Eğitim araştırmalarının fen bilgisi öğretmenlerinin uygulamaları üzerindeki etkilerinin belirlenmesi: Bir örnek olay çalışması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(12) 75-84.
  • Demirtaş, H., & Özer, N. (2014). Okul müdürlerinin bakış açısıyla okul müdürlüğü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 1-24.
  • Dönmez, B. (2002). Müfettiş, okul müdürü ve öğretmen algılarına göre ilköğretim okulu müdürlerinin yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 29, 27–45.
  • Gareis, C.R., & Tschannen-Moran, M. (2005). Cultivating principals’ sense of efficacy: Supports that matter. Paper to be presented at the annual meeting of the University Council for Educational Administration, Nashville, TN.
  • Gay, L.,Mills, G., & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and application. New York: PrenticeHall.
  • Gürsel, M. (2006). Okul yönetimi. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Kaymak, M.S., & Keskinkılıç Kara, S.B. (2016). Okul yöneticilerinin iletişim becerileri ile çatışmayı yönetme stratejileri arasındaki ilişki. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 7(12), 349-364.
  • Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: sorunlar – çözümler ve öneriler, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 237-252.
  • Memduhoğlu, H.B. (2015). Öğretmen ve yönetici algılarına göre ilköğretim okulu yöneticilerinin iletişim becerileri. Eğitim ve Bilim, 40 (177), 271-284.
  • Töremen, F. & Kolay, Y. (2003). İlköğretim okulu yöneticilerinin sahip olması gereken yeterlikler. Milli Eğitim, 160.
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data: Description, analysis, and interpretation. London: Sage.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Qualitative research methods in social sciences. Ankara: Seckin Publications.
  • Yıldırım, N. & Aslan, B. (2008). İlköğretim okulu müdürlerinin yeterlikleri ile öğrenme stillerine ilişkin bir araştırma (Tokat ili örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (24), 238–255.
  • Yılmaz, K. (2009). Okul müdürlerinin denetim görevi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 19-35.
Yıl 2021, Cilt: 23 , 93 - 97, 31.12.2021
https://doi.org/10.55549/epess.1071444

Öz

Kaynakça

  • Açıkalın, A., Şişman, M., & Turan, S. (2015). Bir insan olarak okul müdürü. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Balyer, A. & Gündüz, Y. (2011). Değişik ülkelerde okul müdürlerinin yetiştirilmesi: Türk eğitim sistemi için bir model önerisi. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2), 182-197.
  • Başaran, İ.E. (2000). Örgütsel davranış. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Bursalıoğlu, Z. (1981). Eğitim yöneticisinin yeterlikleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Büyükozturk, S. (2006). Data analysis for social sciences. Ankara: PegemA Publications.
  • Cebeci Emre, Ş., & Ünsal, S. (2017). The Investigation of the relationship between secondary school teachers’ self effıcacy beliefs and attitude towards teaching. European Journal of Education Studies, 3, 6, 94-111.
  • Çelik, V. (2002). Eğitim Yöneticisi Yetiştirme Politikasına Yön Veren Temel Eğilimler. 21. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 191, 3-13.
  • Çepni, S., & Küçük, M. (2003). Eğitim araştırmalarının fen bilgisi öğretmenlerinin uygulamaları üzerindeki etkilerinin belirlenmesi: Bir örnek olay çalışması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(12) 75-84.
  • Demirtaş, H., & Özer, N. (2014). Okul müdürlerinin bakış açısıyla okul müdürlüğü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 1-24.
  • Dönmez, B. (2002). Müfettiş, okul müdürü ve öğretmen algılarına göre ilköğretim okulu müdürlerinin yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 29, 27–45.
  • Gareis, C.R., & Tschannen-Moran, M. (2005). Cultivating principals’ sense of efficacy: Supports that matter. Paper to be presented at the annual meeting of the University Council for Educational Administration, Nashville, TN.
  • Gay, L.,Mills, G., & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and application. New York: PrenticeHall.
  • Gürsel, M. (2006). Okul yönetimi. Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Kaymak, M.S., & Keskinkılıç Kara, S.B. (2016). Okul yöneticilerinin iletişim becerileri ile çatışmayı yönetme stratejileri arasındaki ilişki. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 7(12), 349-364.
  • Korkmaz, M. (2005). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi: sorunlar – çözümler ve öneriler, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 237-252.
  • Memduhoğlu, H.B. (2015). Öğretmen ve yönetici algılarına göre ilköğretim okulu yöneticilerinin iletişim becerileri. Eğitim ve Bilim, 40 (177), 271-284.
  • Töremen, F. & Kolay, Y. (2003). İlköğretim okulu yöneticilerinin sahip olması gereken yeterlikler. Milli Eğitim, 160.
  • Wolcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data: Description, analysis, and interpretation. London: Sage.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Qualitative research methods in social sciences. Ankara: Seckin Publications.
  • Yıldırım, N. & Aslan, B. (2008). İlköğretim okulu müdürlerinin yeterlikleri ile öğrenme stillerine ilişkin bir araştırma (Tokat ili örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (24), 238–255.
  • Yılmaz, K. (2009). Okul müdürlerinin denetim görevi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 19-35.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Articles
Yazarlar

Hasan Demır Bu kişi benim

Fikret Alıncak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 23

Kaynak Göster

APA Demır, H., & Alıncak, F. (2021). Examination of Physical Education Teachers’ Opinions on the Qualifications of School Headquarters. The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences, 23, 93-97. https://doi.org/10.55549/epess.1071444