Akran
değerlendirmesinde elde edilen puanların geçerliği ve güvenirliği hakkında
sağlam psikometrik dayanağı olan ve özellikle puanlayıcı etkisine değinen
yeteri kadar çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmada puanlayıcı etkilerinden olan
puanlayıcı katılık kaymasının (rater severity drift), akran değerlendirmede ne
derece görüldüğü araştırılmıştır. Eğitim fakültesindeki bir ders kapsamında
öğrenciler tarafından gerçekleştirilen sözlü sunum performansları aynı dersi
alan 29 akran tarafından dereceli puanlama anahtarı kullanılarak puanlanmıştır.
İlk üç gün iki sunum, dördüncü gün üç sunum olmak üzere toplam dokuz sunum dört
ayrı günde gerçekleştirilmiştir. Puanlayıcı kayması iki farklı çok yüzeyli
Rasch ölçme modeli (ayrı modeller ve kukla zaman ) yardımıyla incelenmiştir.
Her gün için hesaplanan puanlayıcı kestirimlerinden standartlaştırılmış farklar
indeksi ve kukla zaman modelinden etkileşim terimleri hesaplanmıştır.
Puanlayıcı kayması analizinde, Gün-1
temel gün alınmış, Gün-1’den diğer günlere (Gün-2, 3 ve 4) değişimler
incelenmiştir. Analizler genel olarak akran puanlayıcıların arkadaşlarını
oldukça cömert bir biçimde puanladıklarını göstermiştir. Puanlayıcılar kendi
aralarında kıyaslandığında ise katılık/cömertlik seviyelerinin birbirlerinden
farklı olduğu görülmüştür. Sunumlar puanlayıcılar tarafından tutarlı bir
şekilde niteliklerine göre sıralandırılmıştır. Puanlayıcı kaymasını incelemek
için kullanılan iki yöntem benzer sonuçlar vermiştir. Gün-1 ve 2 arasında
puanlayıcı kestirimlerinde bir farklılık görülmemektedir. Her ne kadar
ortalamada puanlayıcılar daha cömert puanlama yapsa da, kaymalar istatistiksel olarak
anlamlı değildir. Gün-1 ve 3 arasında puanlayıcıların kestirimlerinde önemli
kaymaların olduğu puanlayıcıların oranı %38,10’dur. İki yönteme göre de
puanlayıcılar ortalamada yaklaşık 0,14 logit kayma gösterip daha katı puanlama
davranışı sergilemiştir. Gün-1 ve 4 arasında puanlayıcıların kestirimlerinde
önemli kaymaların olduğu puanlayıcıların sayısı standartlaştırılmış farklar
yöntemiyle üçgen, etkileşim terimi yöntemiyle birdir. Ortalamada iki yöntemle
de puanlayıcılar daha katılaşmıştır. Ortalamada kaymanın en yüksek olduğu Gün-4’tür.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | November 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 8 Issue: 4 |