Bu araştırmada,
çocukların “hayır” diyebilme becerilerini değerlendirmeye yönelik bir ölçeğin
geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışmanın katılımcılarını, HÖ’nün kapsam
geçerliğini sağlamak üzere HÖ’de yer alan maddeler hakkında görüşü alınan
uzmanlar ile HÖ’nün yapı geçerliği, ölçüm güvenirliği ve madde ayırt ediciliği
hakkında fikir edinmek için HÖ’de yer alan maddeleri puanlaması istenen ilkokul
4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak
sırasıyla HÖ’ye ait 24 maddelik 3’lü Likert, 22 maddelik 3’lü Likert, 12 maddelik
3’lü Likert ve 12 maddelik 5’li Likert olmak üzere dört ayrı taslak form
kullanılmıştır. Bu formların geliştirilme süreci, aşağıda ayrıntılı bir biçimde
açıklanmaya çalışılmıştır. HÖ’nün kapsam geçerliğini değerlendirmek amacıyla
uzman görüşü alınmıştır. Yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizleri gerçekleştirilmiştir. HÖ’den elde edilen ölçümlerin güvenirliği, Cronbach
Alfa ve test yarılama (eşdeğer yarılar) yöntemlerinin kullanılmasıyla analiz
edilmiştir. Düzeltilmiş madde toplam korelasyonları ile bağımsız örneklemler
için t-testi sonuçlarından yola çıkılarak ölçekte yer alan maddelerin ayırt
edicilikleri hakkında bir fikir edinilmiştir. Bu çalışmanın sonuçları,
çocukların “hayır” diyebilme becerileri ile ilgili yapılacak çalışmalarda
HÖ’nün geçerli ve güvenilir sonuçlar verebilecek bir ölçme aracı olarak
kullanılabileceğini ortaya koymuştur.
In this study, it is aimed to develop a scale
for assessing children’s ability to say “no”. The participants included in the study
are the area experts that helped to achieve content validity, and fourth
graders who are asked to score the items in the SN to have an idea about the
construct validity, measurement reliability and item discrimination of the item
in the scale. In this study, four different drafts of the SN which contained 24
items of 3-pointed Likert type, 22 items of 3-pointed Likert type, 12 items of
3-pointed Likert type and 12 items of 5-pointed Likert type were used. In order
to evaluate the content validity of the SN, the experts’ opinions were
received. For the construct validity, exploratory and confirmatory factor
analyses were conducted. Reliability of measurements obtained with the SN was
analyzed by using the methods of Cronbach’s Alpha and Split-half. An opinion
was formed about the distinctiveness of items in the scale setting out from the
corrected item total correlations (CITC) and the results of the independent
samples t-tests. The results of the study showed that the SN can be used as a
data collection tool, and is able to produce valid and reliable interpretations
in studies that aim to explore children’s ability to say “no”.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2018 |
Acceptance Date | February 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 1 |