In this study, Examination Stress Scale developed
by Sung and Chao (2015) was adapted into Turkish, the proofs for validity and
reliability were collected for the measures obtained from this scale, and measurement
invariance was tested. The study group consists of 1617 students in the 9th,
10th, 11th and 12th grades of science high school, anatolian high school,
technical high school and social sciences high school in Balıkesir in 2016-2017
education period. According to the confirmatory factor analysis conducted in
the first phase of this research, it was found that the scale had three-factor
structure. In the second phase of the study, the measurement invariance of the
examination stress model was examined across the gender, school type and grade.
Findings show that the Examination Stress Scale provides valid and reliable
measures at different levels in sub-groups of gender, school type, and grade.
Bu araştırma kapsamında Sung ve Chao
(2015) tarafından geliştirilmiş olan Sınav Stresi Ölçeğinin (SSÖ) Türk
kültürüne uyarlaması yapılarak geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmakta ve
sınav stresine yönelik bir model test edilmektedir. Araştırmanın çalışma
grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim döneminde Balıkesir ilinde bulunan fen lisesi,
anadolu lisesi, mesleki ve teknik anadolu lisesi ve sosyal bilimler
liselerinin 9., 10., 11. ve 12.
sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 1617 öğrenci oluşturmaktadır. İlk
aşamada doğrulayıcı faktör analizi ile ölçeğin üç faktörlü yapısının doğrulandığı
sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında ise doğrulanan sınav
stresi modelinin cinsiyet, okul türü ve sınıf düzeyi alt gruplarında ölçme
değişmezliği incelenmiştir. Sınav stresi
modelinin cinsiyet, okul türü ve sınıf düzeyi alt gruplarında tüm değişmezlik
aşamalarını sağladığı görülmüştür. Bu durum SSÖ’nün cinsiyet, okul türü ve
sınıf düzeyi alt gruplarında farklı düzeylerde geçerli ve güvenilir ölçümler
sağladığına işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Acceptance Date | February 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 2 |