BibTex RIS Cite

Fen ve Teknoloji Dersi Başarılarının Farklı Yaklaşımlarla Ölçülmesi ve Bu Yaklaşımlara İlişkin Öğrenci Görüşleri

Year 2010, Volume: 1 Issue: 2, 93 - 99, 01.06.2010

Abstract

References

  • Sonuç ve Tartışma
  • Öğrencilere verilen performans görevi puanları ile çoktan seçmeli ve yazılı yoklama puanları arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Bu durum, fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı ölçme yaklaşımlarının öğrencilerin başarılarını değiştirebileceği ve değerlendirmeye zenginlik katacağı düşünülmektedir.
  • Cinsiyetin tek başına, fen ve teknoloji dersi başarısı üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ancak cinsiyet ve ölçme yaklaşımının birlikte ortak etkisinin anlamlı olduğu görülmüştür.
  • Anket sonuçlarına göre, öğrencilerin performans görevleriyle değerlendirilmeyi çoktan seçmeli ve yazlı yoklamaya tercih ettikleri ortaya çıkmıştır. Öğrenciler performans görevlerinin öz eleştiri yapmalarına katkı sağladığı ve performans görevlerinin çoktan seçmeli ve yazılı yoklamaya göre gerçek başarılarını daha iyi yansıttığını ifade etmişlerdir. Aynı zamanda öğrenciler, performans görevlerinin diğer derslerde de kullanılması gerektiği ve performans görevleri sayesinde araştırma ve inceleme becerisi kazandıkları şeklinde görüşler ifade etmişlerdir.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Burke, K.; Fugarty, R. & Belgrad,. (1994). The Mindful School; The Portfolio Connection. USA: IRI/Skylight Training and Publishing Inc,.
  • Chase, C.I. (1999). Contemporary Assessment For Educators, New York: Longman Publishing Group.
  • Çakan, M. (2008). Eğitimde Yaygın Olarak Kullanılan Test Türleri. Tekindal, S. (Eds.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M.;Bıçak, B.; Nartgün, Z.; Çetin, B.; Yurdabakan, İ. & Karaca, E. (2008). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde öğrencilerin gelişimini değerlendirmek için portfolyo kullanımı üzerine bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 167-176.
  • Kutlu, Ö.; Doğan, C. D.& Karakaya, İ. (2008). Öğrenci başarısının değerlendirilmesi performansa ve portfolyoya dayalı durum belirleme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kutlu, Ö. (2004, Ocak). Tek Soruyla Öğrenci Performansının Belirlenmesi. Sabancı Üniversitesi Eğitimde Yeni Ufuklar Sempozyumu, Ankara. http://www.erg.sabanciuniv.edu/iok2004/bildiriler/Omer%20Kutlu.doc
  • Nitko, Anthony.J. (2004). Educational Assessment Of Students (4th Ed.). Columbs: Pearson Merrill Printice Hall Inc.
  • Okan, N. (2005). İlköğretim 7. Sınıf Fen Bilgisi Dersindeki Portfolyo Uygulamasının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sefer Gündüz, D.(2006). Matematik Dersinde Problem Çözme Becerilerinin Dereceli Puanlama Anahtarı Kullanarak Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Wolf, D. (1989). " Portfolio assessment: sampling student work " Educational Leadership, 46 (7), 35-39.

Fen ve Teknoloji Dersi Başarılarının Farklı Yaklaşımlarla Ölçülmesi ve Bu Yaklaşımlara İlişkin Öğrenci Görüşleri

Year 2010, Volume: 1 Issue: 2, 93 - 99, 01.06.2010

Abstract

Araştırmanın amacı, öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersi başarılarının farklı ölçme yaklaşımlarına (çoktanseçmeli, yazılı yoklama ve performans görevi) göre farklılık gösterip göstermediğini saptamak ve öğrencilerinbu yaklaşımlara ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir ve 2007-2008 eğitimöğretim yılında Kaynaşlı ilçesindeki 173 beşinci sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Başarı testlerine ek olaraköğrencilerin farklı yaklaşımlara ilişkin görüşleri bir anket ile alınmıştır. Nicel verilerin analizinde tekrarlıölçümler için tek yönlü varyans analizi ve karışık ölçümler için iki faktörlü varyans analizi, nitel verilerinanalizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Bulgular, öğrencilerin çoktan seçmeli testteki başarılarının performansgörevi ve yazılı yoklama sınavlarındaki başarılarına göre daha yüksek olduğunu göstermiştir. Kız ve erkeköğrencilerin her üç formatta da benzer başarı gösterdikleri görülmüştür. Öğrencilerin büyük çoğunluğuperformans görevlerine ilişkin olumlu görüşler ifade etmişlerdir

References

  • Sonuç ve Tartışma
  • Öğrencilere verilen performans görevi puanları ile çoktan seçmeli ve yazılı yoklama puanları arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Bu durum, fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı ölçme yaklaşımlarının öğrencilerin başarılarını değiştirebileceği ve değerlendirmeye zenginlik katacağı düşünülmektedir.
  • Cinsiyetin tek başına, fen ve teknoloji dersi başarısı üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ancak cinsiyet ve ölçme yaklaşımının birlikte ortak etkisinin anlamlı olduğu görülmüştür.
  • Anket sonuçlarına göre, öğrencilerin performans görevleriyle değerlendirilmeyi çoktan seçmeli ve yazlı yoklamaya tercih ettikleri ortaya çıkmıştır. Öğrenciler performans görevlerinin öz eleştiri yapmalarına katkı sağladığı ve performans görevlerinin çoktan seçmeli ve yazılı yoklamaya göre gerçek başarılarını daha iyi yansıttığını ifade etmişlerdir. Aynı zamanda öğrenciler, performans görevlerinin diğer derslerde de kullanılması gerektiği ve performans görevleri sayesinde araştırma ve inceleme becerisi kazandıkları şeklinde görüşler ifade etmişlerdir.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Burke, K.; Fugarty, R. & Belgrad,. (1994). The Mindful School; The Portfolio Connection. USA: IRI/Skylight Training and Publishing Inc,.
  • Chase, C.I. (1999). Contemporary Assessment For Educators, New York: Longman Publishing Group.
  • Çakan, M. (2008). Eğitimde Yaygın Olarak Kullanılan Test Türleri. Tekindal, S. (Eds.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M.;Bıçak, B.; Nartgün, Z.; Çetin, B.; Yurdabakan, İ. & Karaca, E. (2008). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde öğrencilerin gelişimini değerlendirmek için portfolyo kullanımı üzerine bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 167-176.
  • Kutlu, Ö.; Doğan, C. D.& Karakaya, İ. (2008). Öğrenci başarısının değerlendirilmesi performansa ve portfolyoya dayalı durum belirleme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kutlu, Ö. (2004, Ocak). Tek Soruyla Öğrenci Performansının Belirlenmesi. Sabancı Üniversitesi Eğitimde Yeni Ufuklar Sempozyumu, Ankara. http://www.erg.sabanciuniv.edu/iok2004/bildiriler/Omer%20Kutlu.doc
  • Nitko, Anthony.J. (2004). Educational Assessment Of Students (4th Ed.). Columbs: Pearson Merrill Printice Hall Inc.
  • Okan, N. (2005). İlköğretim 7. Sınıf Fen Bilgisi Dersindeki Portfolyo Uygulamasının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sefer Gündüz, D.(2006). Matematik Dersinde Problem Çözme Becerilerinin Dereceli Puanlama Anahtarı Kullanarak Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Wolf, D. (1989). " Portfolio assessment: sampling student work " Educational Leadership, 46 (7), 35-39.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Oğuzhan Çetin This is me

Mehtap Çakan This is me

Publication Date June 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Çetin, M. O., & Çakan, M. (2010). Fen ve Teknoloji Dersi Başarılarının Farklı Yaklaşımlarla Ölçülmesi ve Bu Yaklaşımlara İlişkin Öğrenci Görüşleri. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 1(2), 93-99.