Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Family Structure and Parental Attitudes and Digital Game Addictıon in Preschool Children

Yıl 2025, Cilt: 2 Sayı: 1, 47 - 60, 29.07.2025

Öz

Addiction, which is one of the social problems, is one of the issues that affect family relationships. Digital game addiction, one of the types of addiction, can also negatively affect the socio-psychological development of children in the family. Parents' attitudes and approaches towards technology can increase the risk of digital game addiction in children. Parents' conscious approach to children's use of technology plays an important role in preventing this addiction. The family has a protective and preventive role in the fight against addiction. Therefore, it is thought that there is a relationship between family and addiction. In this study, the relationship between preschool children's digital game addiction and family structure and parental attitudes was examined. The research is qualitative and based on observations and interviews with children and their parents in Filyos, Zonguldak. As a result, parents' attitudes towards their children and family relationships have a significant impact on children's digital game addiction. While the risk of digital game addiction is lower in children of parents with democratic attitudes, this risk may be higher in children of parents with authoritarian and overly tolerant attitudes.

Kaynakça

  • Alpoğuz, D., & Şahin, A. (2014). Demokratik veya otoriter olarak algılanan ana-baba tutumlarının ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi akademik başarılarına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(3), 53-67.
  • American Academy of Pediatrics Council on Communications and Media. (2016). Media and young minds. Pediatrics, 138(5), e20162591.
  • Atalay, D., & Özyürek, A. (2021). Ergenlerde duygu düzenleme stratejileri ve ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 815-834.
  • Ayakdaş Dağlı D.,& Yüyen, M. N. (2023). Davranışsal bağımlılıklar ve hemşirelik yaklaşımı. Bağımlılık Dergisi, 24(1),104-112.
  • Aydoğdu, F., & Dilekmen, M. (2016). Ebeveyn tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).
  • Bağatarhan, T. (2023). Ebeveyn öz yeterliği ile okul öncesi dönem çocuklarında dijital oyun bağımlılık eğilimi arasındaki ilişkide çocuklardaki anksiyete ve içe dönüklüğün aracı rolü. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi (Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 1289-1304.
  • CanoğluB.,& Doğan A.(2025) Ergenlerin dijital oyun oynama davranışları ile ebeveynlik davranışları arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi, 26(1), 106-115.
  • Choirunnisa, I., Ramadhani, F. E., Syarifuddin, S., & Safitri, S. (2025). Overprotective parenting patterns and its influence on chıldren’s mental health. Progres Pendidikan, 6(1), 74–81.
  • Cizrelioğulları, M. N., &Kilili, R. (2021). Ebeveyn tutumlarının çocukların yetenek ve becerilerine etkisi. European Journal of Educational and Social Sciences, 6(1), 130-142.
  • Coşkun, S., Saray Kılıç, H., &Sarıkoç, G. (2021). Ebeveynlerin aile hayatı ve çocuk yetiştirme tutumları ile ergenlerin internet bağımlılığı. HumanisticPerspective, 3(3), 780-799.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma tasarımı: Nitel – nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir vd., çev.). Eğiten Kitap.
  • Ding, K.; Li, H. (2023). Digital addiction ıntervention for children and adolescents: a scopingreview. Int. J. Environ. Res. Public Health, 20, 4777.
  • Dresp-Langley, B., &Hutt, A. (2022). Digital addiction and sleep. International journal of environmental research and public health, 19(11), 6910.
  • Doğan Keskin A.,& Aral N.(2021) Oyun bağımlılığı: güncel bir gözden geçirme. Bağımlılık Dergisi. 22(3), 327-339.
  • Filiz, H. (2025). Aile iletişiminde teknolojik dönüşüm: teknolojinin aile bağlarını zayıflatması. The Journal of Social Science, 9(17), 131-145.
  • Joseph, Rugai; Joy-TeluHamiliton-Ekeke (2016). A review of digital addiction: a call for safety education. Journal of Education and e-Learning Research, 3(1), 17-22.
  • Kocadaş, B. (2023). Üniversite gençliğinin bağımlılık üzerine düşünceleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 171-184.
  • Kordi,A. & Baharudin, R. (2010) Parenting attitude and style and ıts effect on children’s school achievements. International Journal of Psychological Studies2(2).
  • Nas, E. (2023). Ebeveynlik tutumuna yeni bir bakış: merhametli ebeveynlik. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(3) , 1924-1947.
  • Orman, N. K., & Arıcak, O. T. (2019). Aşırı dijital oyun oynama davranışında anne tutumu ve benlik kontrolünün etkisi. Kıbrıs Türk Psikiyatri Ve Psikoloji Dergisi, 1(Özel Sayı 1), 40-42.
  • Salmina, A.H, Nasrudin, D, Hidayat, M.S, Winarni. W (2021) The effect of overprotective parental attitudes on children's development. Jurnal Belaindika :Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan, 3(1), 15-20.
  • Sarı C.,& Karadeniz H.(2019) İnternet bağımlılığının aile içi ilişkilere etkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 28(4), 294-8.
  • Sezerer Albayrak, E. (2020). Sosyal medya’da çocuk mahremiyeti: ebeveynlerin ınstagram’daki çocuk mahremiyetine bakış açıları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(39), 1211-1226.
  • Sherer, J., Levounis, P. (2022) Technological addictions. Curr Psychiatry Rep 24, 399–406.
  • Tuncay, P. Y., Eren Bozdoğan, K., & Bozdoğan, E. (2023). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ve aile içi iletişim arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(2), 177-195.
  • Uykan, E., & Akkaynak, M. (2019). Ebeveyn tutumları ile çocukların öz düzenlemeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 6(3), 1620-1644.
  • Yam FC.,& İlhan T.(2020) Modern çağın bütünsel teknolojik bağımlılığı: phubbing. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 12(1), 1-15.
  • Yavuzer, H. (2010). Yaygın anne baba tutumları. H. Ayhan, Ö. Köknel, A. Kulaksızoğlu, A. Dodurgalı, H. Ekşi & H. Yavuzer (Ed.), Çocuk ve ergen eğitiminde anne baba tutumları (s. 22–23). Timaş Yayınları.
  • Yiğit, E., &Günüç, S. (2020). Çocukların dijital oyun bağımlılığına göre aile profillerinin belirlenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 144-174.
  • Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, (2024), https://data.tuik.gov.tr (24.10.2024).

Aile Yapısı ve Ebeveyn Tutumlarının Okul Öncesi Çocuklarda Dijital Oyun Bağımlılığı ile İlişkisi

Yıl 2025, Cilt: 2 Sayı: 1, 47 - 60, 29.07.2025

Öz

Sosyal problemlerden biri olan bağımlılık, aile ilişkilerini de etkileyen konulardan biridir. Bağımlılık türlerinden biri olan dijital oyun bağımlılığı ise ailede çocukların sosyo-psikolojik gelişimlerini de olumsuz etkileyebilmektedir. Ebeveynlerin tutumları ve teknolojiye karşı yaklaşımları, çocukların dijital oyun bağımlılığı riskini artırabilmektedir. Ebeveynlerin çocukların teknoloji kullanımına yönelik bilinçli yaklaşımı, bu bağımlılığın önlenmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Bağımlılıkla mücadelede aile koruyucu ve önleyici bir role sahiptir. Bu nedenle aile ile bağımlılık arasında ilişki olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada, okul öncesi çocukların dijital oyun bağımlılığı ile aile yapısı ve ebeveyn tutumları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma olup, Zonguldak Filyos'taki çocuklar ve ebeveynleri ile yapılan gözlem ve görüşmelere dayanmaktadır. Sonuç olarak, ebeveynlerin çocuklarına karşı sergiledikleri tutumlar ve aile içi ilişkiler, çocukların dijital oyun bağımlılığı üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. Demokratik tutum sergileyen ebeveynlerin çocuklarında dijital oyun bağımlılığı riski daha düşükken, otoriter ve aşırı hoşgörülü tutum sergileyen ebeveynlerin çocuklarında bu risk daha yüksek olabilmektedir.

Etik Beyan

Aile Yapısı ve Ebeveyn Tutumlarının Okul Öncesi Çocuklarda Dijital Oyun Bağımlılığı ile İlişkisi adlı makale için Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi İnsan Araştırmaları Etik Kurulu’nun 16.12.2024 tarih ve 534582 sayılı kararıyla izin alınmıştır

Kaynakça

  • Alpoğuz, D., & Şahin, A. (2014). Demokratik veya otoriter olarak algılanan ana-baba tutumlarının ilköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi akademik başarılarına etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(3), 53-67.
  • American Academy of Pediatrics Council on Communications and Media. (2016). Media and young minds. Pediatrics, 138(5), e20162591.
  • Atalay, D., & Özyürek, A. (2021). Ergenlerde duygu düzenleme stratejileri ve ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 815-834.
  • Ayakdaş Dağlı D.,& Yüyen, M. N. (2023). Davranışsal bağımlılıklar ve hemşirelik yaklaşımı. Bağımlılık Dergisi, 24(1),104-112.
  • Aydoğdu, F., & Dilekmen, M. (2016). Ebeveyn tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).
  • Bağatarhan, T. (2023). Ebeveyn öz yeterliği ile okul öncesi dönem çocuklarında dijital oyun bağımlılık eğilimi arasındaki ilişkide çocuklardaki anksiyete ve içe dönüklüğün aracı rolü. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi (Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 1289-1304.
  • CanoğluB.,& Doğan A.(2025) Ergenlerin dijital oyun oynama davranışları ile ebeveynlik davranışları arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi, 26(1), 106-115.
  • Choirunnisa, I., Ramadhani, F. E., Syarifuddin, S., & Safitri, S. (2025). Overprotective parenting patterns and its influence on chıldren’s mental health. Progres Pendidikan, 6(1), 74–81.
  • Cizrelioğulları, M. N., &Kilili, R. (2021). Ebeveyn tutumlarının çocukların yetenek ve becerilerine etkisi. European Journal of Educational and Social Sciences, 6(1), 130-142.
  • Coşkun, S., Saray Kılıç, H., &Sarıkoç, G. (2021). Ebeveynlerin aile hayatı ve çocuk yetiştirme tutumları ile ergenlerin internet bağımlılığı. HumanisticPerspective, 3(3), 780-799.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma tasarımı: Nitel – nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir vd., çev.). Eğiten Kitap.
  • Ding, K.; Li, H. (2023). Digital addiction ıntervention for children and adolescents: a scopingreview. Int. J. Environ. Res. Public Health, 20, 4777.
  • Dresp-Langley, B., &Hutt, A. (2022). Digital addiction and sleep. International journal of environmental research and public health, 19(11), 6910.
  • Doğan Keskin A.,& Aral N.(2021) Oyun bağımlılığı: güncel bir gözden geçirme. Bağımlılık Dergisi. 22(3), 327-339.
  • Filiz, H. (2025). Aile iletişiminde teknolojik dönüşüm: teknolojinin aile bağlarını zayıflatması. The Journal of Social Science, 9(17), 131-145.
  • Joseph, Rugai; Joy-TeluHamiliton-Ekeke (2016). A review of digital addiction: a call for safety education. Journal of Education and e-Learning Research, 3(1), 17-22.
  • Kocadaş, B. (2023). Üniversite gençliğinin bağımlılık üzerine düşünceleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 171-184.
  • Kordi,A. & Baharudin, R. (2010) Parenting attitude and style and ıts effect on children’s school achievements. International Journal of Psychological Studies2(2).
  • Nas, E. (2023). Ebeveynlik tutumuna yeni bir bakış: merhametli ebeveynlik. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(3) , 1924-1947.
  • Orman, N. K., & Arıcak, O. T. (2019). Aşırı dijital oyun oynama davranışında anne tutumu ve benlik kontrolünün etkisi. Kıbrıs Türk Psikiyatri Ve Psikoloji Dergisi, 1(Özel Sayı 1), 40-42.
  • Salmina, A.H, Nasrudin, D, Hidayat, M.S, Winarni. W (2021) The effect of overprotective parental attitudes on children's development. Jurnal Belaindika :Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan, 3(1), 15-20.
  • Sarı C.,& Karadeniz H.(2019) İnternet bağımlılığının aile içi ilişkilere etkisi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 28(4), 294-8.
  • Sezerer Albayrak, E. (2020). Sosyal medya’da çocuk mahremiyeti: ebeveynlerin ınstagram’daki çocuk mahremiyetine bakış açıları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(39), 1211-1226.
  • Sherer, J., Levounis, P. (2022) Technological addictions. Curr Psychiatry Rep 24, 399–406.
  • Tuncay, P. Y., Eren Bozdoğan, K., & Bozdoğan, E. (2023). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ve aile içi iletişim arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(2), 177-195.
  • Uykan, E., & Akkaynak, M. (2019). Ebeveyn tutumları ile çocukların öz düzenlemeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akademik Tarih Ve Düşünce Dergisi, 6(3), 1620-1644.
  • Yam FC.,& İlhan T.(2020) Modern çağın bütünsel teknolojik bağımlılığı: phubbing. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 12(1), 1-15.
  • Yavuzer, H. (2010). Yaygın anne baba tutumları. H. Ayhan, Ö. Köknel, A. Kulaksızoğlu, A. Dodurgalı, H. Ekşi & H. Yavuzer (Ed.), Çocuk ve ergen eğitiminde anne baba tutumları (s. 22–23). Timaş Yayınları.
  • Yiğit, E., &Günüç, S. (2020). Çocukların dijital oyun bağımlılığına göre aile profillerinin belirlenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 144-174.
  • Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, (2024), https://data.tuik.gov.tr (24.10.2024).
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer), Kültürel çalışmalar (Diğer), Çocuk Gelişimi Eğitimi
Bölüm Temmuz
Yazarlar

Tuğçe Köroğlu 0009-0008-0192-4850

Erdem Dirimeşe 0000-0002-1873-6425

Yayımlanma Tarihi 29 Temmuz 2025
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 18 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Köroğlu, T., & Dirimeşe, E. (2025). Aile Yapısı ve Ebeveyn Tutumlarının Okul Öncesi Çocuklarda Dijital Oyun Bağımlılığı ile İlişkisi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Ermenek Akademi Dergisi, 2(1), 47-60.