Şiirin çocuklara sevdirilmesinde antolojilerin önemli bir yeri bulunmaktadır. Çocuk şiiri antolojilerinin incelenmesi, değerlendirilmesi ve buna bağlı olarak geliştirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, çocuk şiiri antolojilerini biçim ve içerik açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda 2000-2013 yılları arasında basılan on beş çocuk şiiri antolojisi, doküman incelemesi yöntemine göre biçim ve içerik açısından incelenmiştir. Biçim yönünden antolojiler; yaşlara göre seviyelendirilme, resimleme ve şiirlerin sıralanışı ve kafiye olmak üzere dört başlık altında incelenirken; içerik yönünden ise antolojiler; konular, şiir türleri, dil ve üslup ve çocuk bakışına uygunluk olmak üzere dört başlık altında incelenmiştir. Çocuk şiiri antolojilerinin değerlendirmesi yeterli, kısmen yeterli ve yetersiz şeklinde derecelendirilerek yapılmıştır. Bu incelemelere göre; antolojilerin yaşlara göre seviyelendirilmesi ve resimlendirme açısından yetersiz; şiirlerin sıralanışı açısından kısmen yeterli olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında antolojilerde didaktik şiirlerin ağırlıkta olduğu, Atatürk, öğretmen, sınıf-okul, kitap, anne-baba, aile, vatan, bayrak, mevsimler, taşıtlar, hayvanlar, bitkiler gibi konularla ilgili şiirlerin daha çok geçtiği, kafiye ve dil açısından çocuğun seviyesine uygun olduğu belirlenirken; çocuk bakışına uygunluk açısından antolojilerdeki şiirlerin çok azının uygun olduğu belirlenmiştir. Buna göre, çocuk şiiri antolojileri hazırlanırken yaşa veya sınıflara göre seviyelendirme yoluna gidilmesi, bu antolojilerde çocukların beğenilerine ve algılama düzeylerine uygun, estetik değeri olan resim ve çizimlerin bulunması ve çocuk şiiri antolojilerine Türkçenin estetik değeri olan en güzel şiirlerin seçilmesi gerekmektedir.
Anthologies play an important role in endearing children poems. Children’s poems anthologies need to be examined evaluated and depending on this need to be improved. The objective of research is to examine children’s poems anthologies in terms of the form and content. For this purpose, fifteen children’s poems anthologies published between 2000-2013 were examined in terms of form and content according to the document review process. While anthologies are leveled under four headings in terms of form; age, illustrations, order of the poems and rhyme ; in terms of content anthologies are leveled under four headings ; topics, types of poetry, language and style and appropriateness of the child perspective. The assessments of children’s poems anthologies are graded as satisfactory, inadequate and partially enough. According to these investigations anthologies, are inadequate leveled with respect to age and illustration; but in terms of order of poems anthologies are partially enough. Besides; didactic poems are more common than the others in the anthologies; it is determined that while in the anthologies topics like Ataturk, teacher, class-school, book, mother-father, family, country, flag, seasons, vehicle, animals and plants mentioned more is proper for level of the children; in terms of appropriateness for child’s level so few of the poems in the anthologies are proper. Accordingly, when children’s poems anthologies are prepared, they should be leveled according to age and class, in this anthologies it is necessary to have illustration and drawings which have aesthetic value and appropriate for children’s taste and perception, in addition, in the children’s poems anthologies the most beautiful poetry must be selected which Turkish aesthetic value.
Children’s literature children’s poems anthology form and content.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 29 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 2015: TÜRKÇE ÖĞRETİMİ ÖZEL SAYISI |