Aim: In this study is to examine the effect of interactive reading process on children's development of mothers with children between 20-32 months.
Methods: Quantitative and qualitative mixed patterns were used in the research. Children and their mothers who were in the range of 20-32 months participated in the study. The study used the Gazi Early Childhood Assessment Tool (late) to determine the language development of children and the “Semi-Structured Interview form” to determine the language development of children of the process of interactive book reading to the children of mothers. After initial interviews with the mothers, three sessions of seminars were given to the mothers who voluntarily participated in the study. After the seminar, mothers read 30 short story books for a total of ten weeks, with three books a week for their children. After each book was read, the mothers filled out The Story Book Information Form for each book. Interviews were conducted with re-mothers after a ten-week interactive book reading process.
Results: When the results of the study were examined, it was noted that while there were no significant differences in the language development of children reading interactive books in the quantitative findings, in the second interviews in the qualitative findings, maternal opinions emphasized the language development of children more.
Conclusions: It is important to educate all parents who have children in early childhood on reading interactive books.
Amaç: Bu çalışmada 20-32 ay arasında çocuğa sahip annelerin çocuklarına etkileşimli kitap okuma sürecinin çocukların gelişimi üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada nicel ve nitel karma desen kullanılmıştır. Araştırmaya 20-32 ay aralığında olan çocuklar ve anneleri katılmıştır. Çalışmada çocukların dil gelişimlerini belirlemek için Gazi Erken Çocukluk Değerlendirme Aracı (GEÇDA) ve annelerin çocuklarına etkileşimli kitap okuma sürecinin çocukların dil gelişimlerini belirlemek için “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Anneler ile ilk görüşmeler yapıldıktan sonra çalışmaya gönüllü olarak katılan annelere üç oturumdan oluşan seminer verilmiştir. Seminerin ardından anneler çocuklarına haftada üç kitap olacak şekilde toplam on hafta 30 öykü kitabını okumuşlardır. Her bir kitap okunduktan sonra anneler her bir kitap için Öykü Kitabı Bilgi Formunu doldurmuştur. On haftalık etkileşimli kitap okuma süreci sonrasında yeniden anneler ile görüşmeler yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmadan elde edilen sonuçlar incelendiğinde nicel bulgularda etkileşimli kitap okumanın ocukların dil gelişiminde anlamlı farklılıklar bulunmazken, nitel bulgularda ikinci görüşmelerde anne görüşlerinin daha fazla çocukların dil gelişimine vurgu yaptıkları dikkati çekmektedir.
Sonuçlar: Erken çocukluk döneminde çocuğu olan tüm anne babalara etkileşimli kitap okuma konusunda eğitim verilmesi önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 18 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License