Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNDE EBELİK EĞİTİMİ VE ÖĞRENCİ KAYGISI

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 3, 254 - 259, 31.12.2021

Öz

Yeni koronavirüs hastalığı (COVID-19) Çin’in Wuhan şehrinde Aralık 2019 sonlarında ortaya çıkmış ve ekonomik, sosyal, iş, toplumsal tüm alanlarda değişime neden olmuştur. Karantina uygulamaları, sınırların kapatılması, iş hayatında evden ya da esnek/dönüşümlü çalışma prensibinin benimsenmesi, uzaktan eğitim modelinin benimsemesi gibi değişimler özellikle Mart 2020 sonrası uygulamaya alınmıştır. Pandemi sürecinde özellikle sağlık hizmetlerinin sunumu etkilenmekle birlikte sağlık alanındaki eğitim uygulamaları da etkilenmiştir. Pandeminin başında ülkemizde YÖK (Yüksek Öğretim Kurumu) ile birlikte tüm eğitim ve öğretim kademelerinde yüz yüze eğitime ara verilmiştir. Bulaş riskinin azaltılmasının hedeflendiği bu uygulamalar ile birlikte sınavlar ertelenmiş ve öğrenci başarı değerlendirmelerinin çevrimiçi sınavlar ile yapılmasına karar verilmiştir. COVID-19 nedeniyle eğitim ve öğretim alanında yaşanılan aksaklıklardan dolayı dünya genelinde 770 milyon kişinin olumsuz yönde etkilendiği belirtilmektedir. Tüm eğitim kurumlarında olduğu gibi ebelik bölümünde de dersler ve uygulamalar COVID-19 kapsamında alınan kısıtlayıcı tedbirlerden olumsuz etkilenmiştir. Bazı ülkelerde öğrenciler klinik alandaki çalışmalarını sürdürmüş, bazı ülkelerde ise vaka sayısı artışı ile birlikte tüm klinik uygulamalar iptal edilmiştir. Bu durum anne ve çocuk sağlığında önemli rol ve fonksiyonları olan ebe adaylarının klinik eğitim ve becerilerini geliştirebilmelerini olumsuz etkilemiştir. Ülkemizde YÖK’ün değişmeyen mezuniyet şartlarının tamamlanabilmesi amacıyla ebelik eğitimi veren bazı okullar pandemi hastanelerini hariç tutarak, belirli güvenlik önlemleri çerçevesinde öğrencilerine klinik uygulama yeri sunma yönünde gayret sarf etmiştir. Bakım odaklı meslekler arasında yer alan hemşirelik ve ebelik gibi meslekler hastalar ve aileleri ile doğrudan yakın temas halindedir. Bu nedenle pandemi sürecinde bakım verirken mesleki kaygılar ile birlikte, bireysel sağlık kaygısı yaşama riski üzerinde durulmaktadır. Hemşirelik öğrencilerini kapsayan bir çalışmada bu grubun sağlık kaygılarının yüksek olduğu, salgın nedeniyle evde kalma sürecinden olumsuz etkilendikleri, bunaldıkları, gergin hissettikleri ve virüs bulaşma, buna bağlı ölüm korkusu yaşadıkları belirlenmiştir. Bu derlemenin amacı COVID-19 salgını döneminde ebelik eğitimi ve öğrencilerin klinik ortamda yaşadığı kaygının literatür verileri ışığında incelemektir.

Destekleyen Kurum

İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Sağlık Bilimleri Fakültesi

Kaynakça

  • Ahmed H, et al. COVID-19 and Medical Education. The Lancet Infectious Diseases, 2020; 20(7):777-7. url: https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S1473-3099%2820%2930226-7 Erişim Tarihi: 16.10.2020
  • Akca M, Tepe Küçükoğlu M. COVID-19 ve İş Yaşamına Etkileri: Evden Çalışma. Uluslararası Yönetim Eğitim ve Ekonomik Perspektifler Dergisi, 2020;8(1):71-81. url: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1163114 Erişim Tarihi: 16.10.2020
  • Birimoğlu Okuyan C, ve ark. ‘Hemşirelik Öğrencilerinin COVID-19’a Maruz Kalma Korkularını Sağlık Kaygısı Düzeyleri Üzerine Etkisi: Bir Üniversite Örneği’. Van Sağlık Bilimleri Dergisi, 2020;13(COVID -19 Özel Sayı): 45-52. url: https://dergipark.org.tr/en/pub/vansaglik/issue/56982/745441 Erişim Tarihi:15.10.2020
  • Elsalem L, et al. Stress and Behavioral Changes with Remote E-Exams During the COVID -19 Pandemic: A Cross- Sectional Study Among Undergraduates Of Medical Sciences. Elsevier Public Health Emergency Collection. Tıp ve Cerrahi Yıllık. 2020,60:271-9. url: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2049080120304131?via%3Dihub Erişim Tarihi:11.01.2021
  • Furuta M. 2020 International Year of Midwifery- In the Midst of a Pandemic. Elsevier Public Health Emergency Collection. 2020;87 url: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S026661382030111X?via%3Dihub Erişim Tarihi: 18.10.2020
  • İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa. 2019-2020 Eğitim-Öğretim Yılı Yaz Döneminde Staj Yapacak Öğrencilerimizin Dikkatine, url: https://cdn.istanbul.edu.tr/FileHandler2.ashx?f=staj-duyurusu_guncel_110620.pdf Erişim Tarihi: 16.10.2021
  • Keskin M, Özer Kaya D. COVID-19 Sürecinde Öğrencilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitime Yönelik Geri Bildirimlerinin Değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020;5(2):59-67. url: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1196338 Erişim Tarihi: 26.04.2020.
  • Kükürtçü M, Kurt A. COVID-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzakta Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırma Dergisi. 2020;7(5):66-77. url: https://turkishstudies.net/turkishstudies?mod=tammetin&makaleadi=&key=44419 Erişim Tarihi: 20.10.2020.
  • Lasheras I, et al. Prevalance Of Depression During The COVID -19 Outvreak: Ameta-analysis of community-based studies. International Journal of Clinical and Health Psychology. 2020;21(1):1-11. url: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1697260020300545?via%3Dihub Erişim Tarihi:15.01.2021.
  • Luyben A, et al. Midwifery education in COVID-19- time: Challenges and opportunities, Midwifery 2020;89.url: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0266613820301480?via%3Dihub Erişim Tarihi: 18.10.2020.
  • Nakhostin-Ansari A, et al. Depression and Anxiety among Iranian Medical Students during COVID-19 Pandemic. Iranian Journal of Psychiatry, 2020;15(3):228-235. url: https://doi.org/10.18502/ijps.v15i3.3815 Erişim Tarihi:12.01.2021.
  • Rojas-Silva J, et al. Hospital practive in COVID-19 times: perceptions of the midwifery interns in Peru. The Preprint Server For Health Scıences, 2020. url: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.05.20094482v1.full.pdf Erişim Tarihi:11.01.2021.
  • Saddık B, et al. Increased Levels of Anxiety Among Medical and Non-medical University Students During the COVID-19 Pandemic in the United Arap Emirates. The Preprint Server For Health Scıences, 2020;s:1-17. url: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.10.20096933v1.full.pdf Erişim Tarihi:10.01.2021.
  • Sartorão-Filho C, et al. Impact Of COVID 19 Pandemic On Mental Health Of Medical Students: A Cross-Sectional Study Using GAD-7 and PHQ-9 Questionnaires. The Preprint Server For Health Scıences,2020 . url: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.24.20138925v1.full.pdf Erişim Tarihi:11.01.2021..
  • Söğüt S, Dolu İ, Cangöl E. The relationship between COVID-19 knowledge levels and anxiety states of midwifery stuednts during the outbreak: A crosssectional web based survey, Perspectives in Psychiatric Care, 2020;57(1):1–7. url: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/ppc.12555 Erişim Tarihi: 18.10.2020.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Günlük COVID -19 Tablosu. 2020. url: https://covid19.saglik.gov.tr/ Erişim Tarihi: 14.10.2020.
  • TDK. Güncel Tükçe Sözlük. 2020., Epidemi ve Pandemi Nedir? url: https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 16.10.2020.
  • TDK. Güncel Tükçe Sözlük. 2020., Hastalık Nedir? url: https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 16.10.2020.
  • WHO. The International Health Conference. 2020. url: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/42407/9241545429_tur.pdf?sequence=8&isAllowed=y Erişim Tarihi: 15.10.2020
  • WHO. The International Health Conference. 2020. url: https://covid19.who.int/ Erişim Tarihi: 15.10.2020
  • YÖK. Basın Açıklaması. 2020. url: https://basin.yok.gov.tr/aciklamalar Erişim Tarihi: 16.10.2020
  • Zhang M, et al. Attitude and Practice Regarding COVID-19 Among Health Care Workers in Henan, China. Journal of Hospital Infection, 2020;105(2):183-7. url: https://www.journalofhospitalinfection.com/action/showPdf?pii=S0195-6701%2820%2930187-0 Erişim Tarihi: 18.10.2020

MIDWIFERY EDUCATION AND STUDENT ANXIETY DURING THE COVID-19 PANDEMIC PROCESS

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 3, 254 - 259, 31.12.2021

Öz

The internal impulse created by the pressure exerted by the presenting part of the fetus on the nerve The coronavirus disease (COVID-19) emerged at the end of December 2019 in the city of Wuhan, China and caused changes in all economic, social, business and societal areas. Changes such as quarantine practices, closing the borders, adopting the principle of working from home or flexible/alternate in business life, and the adoption of the distance education model have been implemented especially after March 2020. Especially the delivery of health services, and education practices in the field of health have also been affected. To reduce the risk of contamination, exams were postponed or shift to online exams. It is stated that 770 million people worldwide are affected due to the disruptions in education field. As in all educational institutions midwifery education also have been affected. Some countries continued their studies in the clinical field, however some others canceled with the increase of cases. This had a negative impact on clinical education and skills of midwife candidates, who have important roles and functions in maternal and child health. To complete graduation requirements some midwifery schools in our country focus to offer clinical practice places to their students within the framework of certain security measures, excluding pandemic hospitals. Professions such as nursing and midwifery, which are among the care-oriented professions, are in direct contact with patients and their families. This is additional high risk even as students at clinical practice which also results in health concerns, stress and anxiety. A nursing students study determined high health concerns, negatively affected by staying at home, anxiety, fear of death due to infection. The purpose of this review is to examine midwifery education and the anxiety experienced by students in the clinical setting during the COVID-19 epidemic in the light of literature data.

Kaynakça

  • Ahmed H, et al. COVID-19 and Medical Education. The Lancet Infectious Diseases, 2020; 20(7):777-7. url: https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S1473-3099%2820%2930226-7 Erişim Tarihi: 16.10.2020
  • Akca M, Tepe Küçükoğlu M. COVID-19 ve İş Yaşamına Etkileri: Evden Çalışma. Uluslararası Yönetim Eğitim ve Ekonomik Perspektifler Dergisi, 2020;8(1):71-81. url: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1163114 Erişim Tarihi: 16.10.2020
  • Birimoğlu Okuyan C, ve ark. ‘Hemşirelik Öğrencilerinin COVID-19’a Maruz Kalma Korkularını Sağlık Kaygısı Düzeyleri Üzerine Etkisi: Bir Üniversite Örneği’. Van Sağlık Bilimleri Dergisi, 2020;13(COVID -19 Özel Sayı): 45-52. url: https://dergipark.org.tr/en/pub/vansaglik/issue/56982/745441 Erişim Tarihi:15.10.2020
  • Elsalem L, et al. Stress and Behavioral Changes with Remote E-Exams During the COVID -19 Pandemic: A Cross- Sectional Study Among Undergraduates Of Medical Sciences. Elsevier Public Health Emergency Collection. Tıp ve Cerrahi Yıllık. 2020,60:271-9. url: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2049080120304131?via%3Dihub Erişim Tarihi:11.01.2021
  • Furuta M. 2020 International Year of Midwifery- In the Midst of a Pandemic. Elsevier Public Health Emergency Collection. 2020;87 url: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S026661382030111X?via%3Dihub Erişim Tarihi: 18.10.2020
  • İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa. 2019-2020 Eğitim-Öğretim Yılı Yaz Döneminde Staj Yapacak Öğrencilerimizin Dikkatine, url: https://cdn.istanbul.edu.tr/FileHandler2.ashx?f=staj-duyurusu_guncel_110620.pdf Erişim Tarihi: 16.10.2021
  • Keskin M, Özer Kaya D. COVID-19 Sürecinde Öğrencilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitime Yönelik Geri Bildirimlerinin Değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020;5(2):59-67. url: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1196338 Erişim Tarihi: 26.04.2020.
  • Kükürtçü M, Kurt A. COVID-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzakta Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırma Dergisi. 2020;7(5):66-77. url: https://turkishstudies.net/turkishstudies?mod=tammetin&makaleadi=&key=44419 Erişim Tarihi: 20.10.2020.
  • Lasheras I, et al. Prevalance Of Depression During The COVID -19 Outvreak: Ameta-analysis of community-based studies. International Journal of Clinical and Health Psychology. 2020;21(1):1-11. url: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1697260020300545?via%3Dihub Erişim Tarihi:15.01.2021.
  • Luyben A, et al. Midwifery education in COVID-19- time: Challenges and opportunities, Midwifery 2020;89.url: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0266613820301480?via%3Dihub Erişim Tarihi: 18.10.2020.
  • Nakhostin-Ansari A, et al. Depression and Anxiety among Iranian Medical Students during COVID-19 Pandemic. Iranian Journal of Psychiatry, 2020;15(3):228-235. url: https://doi.org/10.18502/ijps.v15i3.3815 Erişim Tarihi:12.01.2021.
  • Rojas-Silva J, et al. Hospital practive in COVID-19 times: perceptions of the midwifery interns in Peru. The Preprint Server For Health Scıences, 2020. url: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.05.20094482v1.full.pdf Erişim Tarihi:11.01.2021.
  • Saddık B, et al. Increased Levels of Anxiety Among Medical and Non-medical University Students During the COVID-19 Pandemic in the United Arap Emirates. The Preprint Server For Health Scıences, 2020;s:1-17. url: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.05.10.20096933v1.full.pdf Erişim Tarihi:10.01.2021.
  • Sartorão-Filho C, et al. Impact Of COVID 19 Pandemic On Mental Health Of Medical Students: A Cross-Sectional Study Using GAD-7 and PHQ-9 Questionnaires. The Preprint Server For Health Scıences,2020 . url: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.24.20138925v1.full.pdf Erişim Tarihi:11.01.2021..
  • Söğüt S, Dolu İ, Cangöl E. The relationship between COVID-19 knowledge levels and anxiety states of midwifery stuednts during the outbreak: A crosssectional web based survey, Perspectives in Psychiatric Care, 2020;57(1):1–7. url: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/ppc.12555 Erişim Tarihi: 18.10.2020.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Günlük COVID -19 Tablosu. 2020. url: https://covid19.saglik.gov.tr/ Erişim Tarihi: 14.10.2020.
  • TDK. Güncel Tükçe Sözlük. 2020., Epidemi ve Pandemi Nedir? url: https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 16.10.2020.
  • TDK. Güncel Tükçe Sözlük. 2020., Hastalık Nedir? url: https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 16.10.2020.
  • WHO. The International Health Conference. 2020. url: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/42407/9241545429_tur.pdf?sequence=8&isAllowed=y Erişim Tarihi: 15.10.2020
  • WHO. The International Health Conference. 2020. url: https://covid19.who.int/ Erişim Tarihi: 15.10.2020
  • YÖK. Basın Açıklaması. 2020. url: https://basin.yok.gov.tr/aciklamalar Erişim Tarihi: 16.10.2020
  • Zhang M, et al. Attitude and Practice Regarding COVID-19 Among Health Care Workers in Henan, China. Journal of Hospital Infection, 2020;105(2):183-7. url: https://www.journalofhospitalinfection.com/action/showPdf?pii=S0195-6701%2820%2930187-0 Erişim Tarihi: 18.10.2020
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Esma Demirezen 0000-0002-9992-3264

Ayşe Nur Bağış 0000-0002-0899-3081

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 28 Ocak 2021
Kabul Tarihi 8 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demirezen, E., & Bağış, A. N. (2021). COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNDE EBELİK EĞİTİMİ VE ÖĞRENCİ KAYGISI. Ebelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 254-259.
AMA Demirezen E, Bağış AN. COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNDE EBELİK EĞİTİMİ VE ÖĞRENCİ KAYGISI. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. Aralık 2021;4(3):254-259.
Chicago Demirezen, Esma, ve Ayşe Nur Bağış. “COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNDE EBELİK EĞİTİMİ VE ÖĞRENCİ KAYGISI”. Ebelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi 4, sy. 3 (Aralık 2021): 254-59.
EndNote Demirezen E, Bağış AN (01 Aralık 2021) COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNDE EBELİK EĞİTİMİ VE ÖĞRENCİ KAYGISI. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 4 3 254–259.
IEEE E. Demirezen ve A. N. Bağış, “COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNDE EBELİK EĞİTİMİ VE ÖĞRENCİ KAYGISI”, Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 4, sy. 3, ss. 254–259, 2021.
ISNAD Demirezen, Esma - Bağış, Ayşe Nur. “COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNDE EBELİK EĞİTİMİ VE ÖĞRENCİ KAYGISI”. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 4/3 (Aralık 2021), 254-259.
JAMA Demirezen E, Bağış AN. COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNDE EBELİK EĞİTİMİ VE ÖĞRENCİ KAYGISI. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;4:254–259.
MLA Demirezen, Esma ve Ayşe Nur Bağış. “COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNDE EBELİK EĞİTİMİ VE ÖĞRENCİ KAYGISI”. Ebelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 4, sy. 3, 2021, ss. 254-9.
Vancouver Demirezen E, Bağış AN. COVID-19 PANDEMİ SÜRECİNDE EBELİK EĞİTİMİ VE ÖĞRENCİ KAYGISI. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021;4(3):254-9.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

2992931409