Kur’an tilâvetiyle ilgili bir kısmı bağlayıcı, bir kısmı ise ihtiyari olmak üzere pek çok temel ilke ve esastan bahsedilebilir. Buna göre Kur’ân’ı Kerîm kıraatinin makbul bir ibadet olabilmesi için niyet, ihlas, tecvîd gibi bazı ilkeler her kârî için asgarî seviyede de olsa gerekli iken; âdâp, makam, mimik gibi bazı hususlar ise herkes için zorunlu değildir. Kur’an okumada zorunlu olmayan, bununla birlikte kıraatle ilgili uygulamalara keyfiyet kazandıran ve dolayısıyla dikkate alınması gereken ilkelerden biri de tilâvetin estetik yönüdür. Pek çok ilmî disiplin için kullanılan “estetik” kavramıyla Kur’an tilâvetinde kulağa, göze ve gönle hitap eden birtakım incelikler kastedilmektedir. Bu tür incelikler harflerin telaffuzu ile ilgili uygulamalar, kıraat esnasında ağız, dudak ve mimiklerle ilgili incelikler ve sesin kullanımıyla ilgili uygulamalar olarak tasnif edilebilir. Yapılan çalışmada, ülkemizde yürütülen Kur’an eğitim öğretim faaliyetlerinde çoğu zaman ihmal edilen estetiğe dair inceliklere dikkat çekilecek ve bu gibi zafiyetlerin giderilmesi noktasında bazı önerilerde bulunulacaktır.
Emekleriniz için teşekkürler
There are various basic principles regarding recitation of the Qur'an. While some of these principles are binding, the others could be optional. Accordingly, the principles such as intention, sincerity, and tajweed are necessary for every Qur’an reciter, even if at a minimum level, for making an acceptable worship the practice of Qur’an reading. Some other aspects such as etiquette, intonate and mimic are not compulsory for everyone. One of the principles that is not obligatory in reading Qur'an, but also adds quality to the practices related to recitation and therefore needs to be taken into account, is the aesthetic aspect of the recitation. The concept of aesthetics, which is used for many scientific disciplines, refers to some subtleties that appeal to the ear, eye and heart in the recitation of the Qur'an. Such subtleties can be assorted as applications related to the pronunciation of letters, mouth, lips and mimics during recitation as well as the applications related to the use of voice. In the current study, the aesthetics related aspects will be highlighted as these aesthetical aspects often ignored leading weaknesses in the Qur'an education and training activities carried out in our country. Finally a number of suggestions will be proposed at the point of eliminating such weaknesses in the Qur'an education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 26 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 6 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ESOGUIFD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.