Bu araştırmada hemşirelik öğrencilerinin etik değerlere yatkınlık düzeyleri ile bakım davranışları algısı arasındaki ilişkide iletişim becerilerinin aracılık etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel tipte Ocak-Mayıs 2024 tarihleri arasında toplam 219 hemşirelik öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, sosyodemografik özellikler veri formu, İletişim Becerileri Ölçeği, Etik Değerlere Yatkınlık Ölçeği ve Bakım Davranışı-24 Ölçeği kullanılarak yüz yüze toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 27 ve R-Project programları ile moderatör etki analizi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi <0,05 kabul edilmiştir. Etik Değerlere Yatkınlık Ölçeği ile Bakım Davranışı-24 Ölçeği toplam puanı arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki (r=0,63; p<0,05), İletişim Becerileri Ölçeği toplam puanı ile arasında pozitif yönde yüksek düzeyde (r=0,74; p<0,05) bir ilişki saptanmıştır. İletişim Becerileri Ölçeği ile Bakım Davranışı-24 Ölçeği toplam puanı arasında ise pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki belirlenmiştir (r=0,61; p<0,05). Etik değerlere yatkınlığın bakım davranışı algısı üzerinde iletişim becerilerinin kısmi aracılık ettiği saptanmıştır. Etik değerler iletişim becerisinin %54,2’sini (R2=0,5422), bakım davranışının %44,5’ini (R2=0,4457) açıklamaktadır. Sonuçlar, hemşirelik eğitiminde etik değerlerin güçlendirilmesinin tek başına yeterli olmadığını, öğrencilerin etik değerleri hasta bakımına yansıtabilmeleri için iletişim becerilerinin de geliştirilmesi gerektiğini göstermektedir. Bu bağlamda, hemşirelik programlarında vaka analizleri, simülasyon eğitimi ve yapılandırılmış iletişim çalışmaları gibi interaktif yöntemlere ağırlık verilmesi önerilmektedir. Klinik uygulamalarda etik karar süreçlerinin ve iletişim becerilerinin bütüncül olarak değerlendirilmesi, öğrencilerin bakım süreçlerinde etik duyarlılıklarını etkili bir şekilde kullanmalarını destekleyebilir.
This study aimed to examine the mediating role of communication skills in the relationship between nursing students’ ethical value orientation and their perception of caring behaviors. This descriptive and cross-sectional study was conducted between January and May 2024, with a total of 219 nursing students. Data were collected face-to-face using a sociodemographic characteristics form, Communication Skills Scale (CSS), Inclination to Ethical Values Scale (IEVS) and Caring Behavior Inventory-24 (CBI-24) Scale. Data analysis was performed using SPSS 27 and R-Project, and a moderation analysis was applied. A moderate positive correlation was found between the IEVS and the CBI-24 (r=0.63, p<0.05). A strong positive correlation was observed between the IEVS and the CSS (r=0.74, p<0.05), while a moderate positive correlation was identified between the CSS and the CBI-24 Scale (r=0.61, p<0.05). Furthermore, the results revealed that communication skills partially mediated the relationship between ethical value orientation and perception of caring behaviors. Ethical values explained 54.2% of the variance in communication skills (R²=0.5422), and 44.5% of the variance in caring behaviors (R²=0.4457). The results indicate that strengthening ethical values in nursing education alone is not sufficient; students must also develop communication skills to effectively reflect these values in patient care. In this context, it is recommended that nursing programs emphasize interactive methods such as case analyses, simulation training, and structured communication exercises. Integrating ethical decision-making processes and communication skills in clinical practice can support students in effectively applying their ethical sensitivity in care processes.
For the implementation of this study, ethical approval was obtained from the Ankara Yıldırım Beyazıt University Health Sciences Ethics Committee (Approval No: 27.10.2023/384-08), along with the necessary permissions from the relevant faculty where the research was conducted. Additionally, permission to use the scales planned for the study was obtained from the respective authors via email. Throughout the research process, adherence to the Helsinki Declaration was maintained.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlığın Sosyal Belirleyicileri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 8 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Uluslararası Hakemli Dergi
Dergimiz Açık Erişim Politikasını benimsemiş olup dergimize gönderilen yayınlar için gerek değerlendirme gerekse yayınlama dahil yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir.
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.