Aim: To evaluate the educational level of nurses through a pre and post-test after a gynecologic oncology workshop.
Material and method: During the ‘Basic and Advanced Nursing Activities in Gynecologic Oncology’ workshop, pre and post-test were applied to 33 nurses. The lessons consisted of patient care before and after basic surgical procedures in gynecologic oncology; pelvic and paraaortic lymphadenectomy, radical hysterectomy, radical vulvectomy with inguinofemoral lymphadenectomy, with the additional patient care managements for bowel operations, stoma formation, chemotherapy administration, radiotherapy and brachytherapy applications. Additionally, enhanced recovery after surgery and palliative care options were also discussed. Nurses scaled their pre and post-course knowledge ranging between 1-5 points. The post-course evaluation was held at the end of the first month after the workshop.
Results: Attending nurses were from all servicing parts of the hospital irrespective of their previous experience, education level or employment in gynecologic oncology. There was a statistically significant improvement of knowledge in all aspects of the course (p<0.05).
Conclusion: There is a need for a structured post-graduate educational program specific for nurses, and the dedicated workshops will achieve this.
Amaç: Jinekolojik onkoloji çalıştayı sonrası hemşirelerin öğrenim seviyelerinin ön ve son-test ile değerlendirilmesi.
Gereç ve Yöntem: ‘Jinekolojik Onkolojide Temel ve İleri Hemşirelik Uygulamaları’ çalıştayı sonrası toplamda 33 hemşireye ön ve son-test uygulandı. Dersler; jinekolojik onkolojide pelvik ve paraaortik lenfadenektomi, radikal histerektomi, radikal vulvektomi ile inguinofemoral lenfadenektomi gibi temel cerrahi prosedürler öncesi ve sonrası hasta bakımı; ve barsak operasyonları, stoma oluşturulması, kemoterapi, radyoterapi ve brakiterapi uygulamaları sonrası hasta bakım yönetimini içermekteydi. Ek olarak, cerrahi sonrası hızlandırılmış iyileşme ve palyatif dönem bakım seçenekleri de tartışıldı. Hemşireler, kurs öncesi bilgi düzeyini ve kurs sonrası 1. ayda bilgi düzeyini 1-5 puan arasında değerlendirdiler.
Bulgular: Kursa katılan hemşireler daha önceki tecrübe, eğitim seviyesi ve jinekolojik onkolojide çalışma durumlarından bağımsız olarak hastanenin tüm çalışma alanlarından gelmişti. Kursa ait dersler için, yapılan ön ve son test arasında bilgi durumunda istatistiksel olarak anlamlı bir artış mevcuttu (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelere özgü mezuniyet sonrası yapılandırılmış eğitim programlarına ihtiyaç vardır ve bu ihtiyaç odaklanmış çalıştaylar ile karşılanabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Obstetrics and Gynaecology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Acceptance Date | September 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 2 Issue: 3 |