Objective: To evaluate the capability of Emergency Obstetric and Neonatal Care (EONC) training program and contribution of the training to theoretical knowledge on emergency healtcare professionals.
Methods: A pre-test consisting of multiple-choice questions on age, sex, professional experience, frequency of births or obstetric complications in the prehospital setting, and obstetric emergencies was administered to 92 health professionals in the out-of-hospital emergency setting. After three days of theoretical and practical training, the same questions were asked again in a posttest. The pre- tests and post- tests were performed in a semi- experimental pattern. The Wilcoxon signed-rank test was used to analyze the differences between the pretest and posttest scores. Values of p < 0.05 were considered statistically significant.
Results: 52.2% (n=48) of the participants were female, 47.8% (n=44) were male. The mean age were 35.97 ± 6.62 years. Paramedics constituted the major group of the population with 52.2% (n=48). The average profession working experience of the participants were 14.8 ± 6.22 years. The frequency of encountring births or obstetric complications in pre hospital setting were 52.2% (n=48) among the participants. 79.3% (n = 73) of the participants recognized inadequate in obstetric emergencies before training whether 65.2% (n=60) of them had not received postgraduate education in obstetric emergencies. While female participants were statistically significantly successful than men participants in the pre-test (p= .878), no difference was found between in the post-test (p=1.00). The comparision general test scores of EONC knowledge questions on the participants there were statistically significant success at the end of the training (p< 0.001).
Conclusion: There was a measurable improvement with EONC training program (p < 0.001). In order to reduce maternal and neonatal morbidity and mortality, training courses increasing awareness of the need for evidence-based care and encouraging teamwork, and updating the level of knowledge on EONC are recommended.
Emergency Obstetric Care Health Care Professional Education and Traning
Amaç: Bu çalışmada Acil Obstetrik ve Yenidoğan Bakımı (AOYB) konularında hastane dışı acil sağlık profesyonellerinin bilgi düzeylerinin ölçülmesi ve verilen eğitimin teorik bilgiye katkısını değerlendirmek amaçlanmıştır.
Gereç: 92 hastane dışı acil sağlık profesyonelinin yaş, cinsiyet, mesleki deneyimleri, hastane öncesi ortamda doğum veya obstetrik komplikasyonlarla karşılaşma sıklığı ve obstetrik aciller ile ilgili çoktan seçmeli sorulardan oluşan ön test uygulanmıştır. Üç gün süren teorik ve pratik eğitimin ardından aynı sorular son test olarak tekrar uygulanmıştır. Ön test ve son test puanları arasındaki farkları analiz etmek için Wilcoxon işaretli sıra testi kullanıldı. p < 0.05 değerleri istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi.
Bulgular: Katılımcıların %52.2 (n=48)’i kadın, %47.8 (n=44)’ü erkek idi. Yaş ortalaması 35,97 ± 6,62 idi. Paramedikler % 52 (n=48) kişi ile popülasyonun en kalabalık grubunu oluşturdu. Katılımcıların meslekteki çalışma deneyimleri ortalama 14,8 ± 6,22 yıl idi. Hastane dışı ortamda doğum veya obstetrik komplikasyonlarla karşılaşma sıklığı katılımcılar arasında %52.2’idi. Katılımcıların % 79.3 (n =73)’ü kendini obsterik aciller ve doğum konusunda yetersiz hissetmekte olup %65.2 ( n=60)’ı bu konuda lisansüstü eğitim almamıştı. Kadın katılımcılar pre-testte istatistiksel olarak anlamlı düzeyde erkeklerden daha başarılı iken (p= .878), post-testte sorulara doğru cevap verme oranında cinsiyetler arasında farklılık saptanmadı (p=1.00). AOYB bilgi sorularına genel test puanlarının karşılaştırıldığında ise eğitim sonunda katılımcılar istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha başarılı olduğu saptandı (p< 0,001).
Sonuç: AOYB eğitim programı ile ölçülebilir bir gelişme saptandı (p < 0,001). Maternal ve neonatal morbidite ve mortaliteyi azaltmak için eğitim kursları, kanıta dayalı bakım ihtiyacı konusunda artan farkındalık ve ekip çalışmasını teşviki, AOYB konusundaki bilgi düzeylerinin güncellenmesi önerilir.
Acil Obstetrik ve Yenidoğan Bakım Sağlık Çalışanı Eğitim ve Öğretim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kadın Hastalıkları ve Doğum |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2 |