Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik Bölümü İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Doğum Algılarının Belirlenmesi

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 48 - 55, 04.07.2023
https://doi.org/10.46969/etlikzubeyde.1275476

Öz

Amaç: Araştırma, ebelik bölümü ilk ve son sınıf öğrencilerinin doğum algılarının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırmada örneklem seçimine gidilmeden, evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmış ve araştırmaya katılmayı kabul eden 164 ebelik öğrencisi örnekleme dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan soru formu kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre; öğrencilerin bölümü isteyerek seçmesi, doğum algıları, doğum algılarının ailenin ve yakınların doğumda yaşadıklarından etkilenmesi, medyada izlenen doğum videolarının doğum algıları üzerindeki etkisi, ebe adayı olmalarının doğum şekli üzerindeki etkisi ve doğumlarına yardım etmesini istedikleri sağlık profesyoneli açısından ilk ve son sınıf ebelik öğrencileri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Araştırma sonucuna göre; doğum algısının son sınıf öğrencilerinde daha olumlu olduğu saptanmıştır. Ebelik öğrencilerinin olumlu doğum algılarının 1. sınıftan itibaren gelişmesi ve mezuniyet öncesi kazanılması önemlidir. Bu kapsamda ebelik öğrencilerinin doğum algılarını ortaya çıkaran daha fazla sayıda çalışma yapılması ve çalışma sonuçları çerçevesinde etkin müdahalelerin planlanması önerilmektedir.

Teşekkür

Araştırmamıza dahil olan tüm ebelik öğrencilerine ve veri toplama sürecinde destek olan öğrencilere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Halldorsdottir S, Karlsdottir S.I. The primacy of the good midwife in midwifery services: an evolving theory of professionalism in midwifery. Scand J Caring Sci 2011;25(4):806-817.
  • İsbir GG, İnci F. Travmatik doğum ve hemşirelik yaklaşımları. KASHED 2014;1(1):29-40.
  • İsbir GG, Inci F, Önal H. The effects of antenatal education on fear of childbirth, maternal self-efficacy and posttraumatic stress disorder (PTSD) symptoms following childbirth: an experimental study. Appl Nurs Res 2016; 32:227-32.
  • Matinnia N, Faisal I, Hanafiah Juni M, Herjar AR, Moeini B, Osman ZJ. Fears related to pregnancy and childbirth among primigravidae who requested caesarean versus vaginal delivery in Iran. JMCH 2015; 19:1121-1130.
  • Dahlberg U, Persen J, Skogås AK, Selboe ST, Torvik HM, Aune I. How can midwives promote a normal birth and a positive birth experience? The experience of first-time Norwegian mothers. Sex Reprod Healthc 2016; 7:2-7.
  • Güleç D. Hemşirelik öğrencilerinde doğum ve ebeveynliğe hazırlık dersinin doğum korkusu ve travmatik doğum algısına etkisi. Yükseköğretim Bilim Derg 2020;10(3):423-428.
  • World Health Organization (WHO). Statement on Caesarean Section Rates. https://www.who.int/ reproductivehealth/publications/maternal_perinatal_health/ cs-statement/en/ Erişim Tarihi: 25.10.2022.
  • Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA) Temel Bulgular 2018. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Caesarean sections. OECD (2022), Caesarean sections (indicator). doi: 10.1787/adc3c39f-en Erişim Tarihi:15 Kasım 2022.
  • Abbaspoor Z, Moghaddam-Banaem L, Ahmadi F, Kazemnejad A. Iranian mothers’ selection of a birth method in the context of perceived norms: A content analysis study. Midwifery 2014;30(7):804-809.
  • Mirghafourvand M, Meedya S, Mohammadi E, Mohammad-Alizadeh-Charandabi S, Jafarabadi MA. Ghanbari-Homaie S. Iranian women’s perception on the determinants of birth experience: a qualitative study. BMC Pregnancy Childbirth 2022;22(1):1-10.
  • Derya YA, Erdemoğlu Ç, Özşahin Z, Karakayalı Ç. Annenin Doğumu Algılamasının Doğum Sonu Güvenlik Hissine Etkisi. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2019;2(3):88-95.
  • Bayram GO. Bay F. Sağlık Profesyoneli Kadınların Doğum Korkularını Nasıl Dönüştürebilir? Holistik Bakım Örneği. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2020;1(2):39-51.
  • Barut S. Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Doğum Algıları ve Premenstural Sendrom ile İlişkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2022;11(2):444-453.
  • Doğaner G, Doğaner A, Duran Ö, Tuna M, Tezcan Ş, Turan G. The determination of opinions on preferences of health sciences students on the mode of delivery. J Turk Ger Gynecol Assoc 2013;10(1):31-6.
  • Aksu H, Özsoy S. Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Doğum Şekli Tercihleri ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri Dergisi 2015;24(1):44-48.
  • Kapısız Ö, Karaca A, Özkan FS, Savaş HG. Hemşirelik öğrencilerinin doğum algısı. D Ü Sağlık Bil Enst Derg 2017;7(3):156-60.
  • Reyhan FA, Dağlı E. Doğum Anılarının Üç Kuşak-Kuşaklararası Aktarımı ve Üçüncü Kuşaktaki Doğum Algısına Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2022;11(3):1143-1150.
  • Çankaya S, Ocaktan C. Postpartum Erken Dönemde Primipar Annelerin Travmatik Doğum Deneyimlerinin ve Algısının, Emzirme Tutumu ile İlişkisi. BAUN Sağ Bil Derg 2022;11(2):227-234.
  • Saisto T, Salmela-Aro K, Nurmi JE, Könönen T, Halmesmäki E. A randomized controlled trial of intervention in fear of childbirth. Obstet. Gynecol 2001;98 (5):20-826.
  • Yıldırım AD, Esencan TY, Aydın FN, Akıncı A. Dağlı EF, Demir HK, Ulya A. Ebelik İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Aidiyetlerinin Değerlendirilmesi. FBU-JOHS 2022;2(3):613-623.
  • Çevik A, Alan S. Ebelik bölümü öğrencilerinin liderlik yönelimleri ile ebelik mesleğine aidiyet durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. KASHED 2021;7(3):182-196.
  • Palumbo CS, Hsu R, Tomkinson J, Klein MC. Preuniversity students’ attitudes and beliefs about childbirth: Implications for reproductive health and maternity care. CJMRP 2012;11(2):27-37.
  • Aslantekin Özçoban F, Türkmen H, Yalnız Dilcen H. Factors that affect the traumatic childbirth perceptions of midwifery and nursing students: The case of Turkey. Eur J Midwifery 2021;5.
  • Žigić Antić L, Nakić Radoš S, Jokić Begić N. Are non-pregnant women afraid of childbirth? Prevalence and predictors of fear of childbirth in students. J Psychosom Obstet Gynaecol 2019;40(3):226-231.
  • Serçekuş P, Okumuş H. Fears associated with childbirth among nulliparous women in Turkey. Midwifery 2009;25(2):155-162.
  • Fenwick J, Toohill J, Creedy DK, Smith J, Gamble J. Sources, responses and moderators of childbirth fear in Australian women: a qualitative investigation. Midwifery 2015;31(1):239-246.
  • Aydoğdu SM, Uzun B, Özsoy Ü. Ebelik öğrencilerinin normal vajinal doğum yapma konusundaki görüşleri. Androl Bul 2018;20:78−84.
  • Stoll K, Hall W, Janssen P, Carty E. Why are young Canadians afraid of birth? A survey study of childbirth fear and birth preferences among Canadian University students. Midwifery 2014;30(2):220-226.
  • Hauck YL, Stoll KH, Hall WA, Downie J. Association between childbirth attitudes and fear on birth preferences of a future generation of Australian parents. Women Birth 2016;29(6):511-517.
  • Bilgin NÇ. Hemşirelik öğrencilerinin doğuma ilişkin algıları: nitel bir çalışma. DÜ Sağlık Bil Enst Derg 2020;10(3):348-356.
  • Gür E, Özer B, Ejder Apay S. Çocuksuz Bireylerde Gebelik Öncesi Doğum Korkusu: Tanımlayıcı-Kesitsel Çalışma. Turkiye klinikleri J Health Sci 2022;7(2):412-419.
  • Avcıbay B, Köroğlu CO, Yamurluklu SB, Sürücü ŞG. Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Gebelik Öncesi Doğum Korkularını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. DEUHEFED 2021;14(4):413-422.
  • Davison C, Geraghty S, Morris S. Midwifery students’ understanding and knowledge of normal birth before ‘delivery’of curriculum. Midwifery 2018;58:77-82.
  • Köksal Ö, Duran ET. Doğum Ağrısına Kültürel Yaklaşım. DEUHEFED 2013;6(3):144-8.
  • Yılmaz B, İlayda SE, Şahin NH. Kadınların Kişilik Özelliklerinin Travmatik Doğum Algısına Etkisi. DEUHEFED 2021;14(4):423-432.
  • Rasoli M, Mirrezaie SM, Fooladi E, Hosseini RZ, Fayaz M. Effects of reviewing childbirth scenarios on choice of delivery type: a randomized controlled trial. Turk J Obstet Gynecol 2019;16(1):15.

Determination of Birth Perceptions of First and Last Year Midwifery Students

Yıl 2023, Cilt: 5 Sayı: 2, 48 - 55, 04.07.2023
https://doi.org/10.46969/etlikzubeyde.1275476

Öz

Objective: This descriptive study was conducted to determine the perceptions of first and last year midwifery students about childbirth.
Material and Method: In the study, the entire population was tried to be reached without selecting a sample and 164 midwifery students who agreed to participate in the study were included in the sample. A questionnaire prepared by the researchers was used to collect the data.
Results: According to the findings of the study, a statistically significant difference was found between the first and last year midwifery students in terms of students’ voluntary choice of the department, their perceptions of childbirth, their perceptions of childbirth being influenced by the experiences of family and relatives during childbirth, the effect of birth videos watched in the media on their perceptions of childbirth, the effect of being a midwife candidate on the type of birth, and the health professional they wanted to help their birth (p<0.05).
Conclusion: According to the results of the study, it was found that the perception of birth was positive in senior midwifery students. It is important that midwifery students’ positive perception of childbirth develops from the 1st grade and is gained before graduation. In this context, it is recommended to conduct more studies revealing midwifery students’ perceptions of birth and to plan effective interventions within the framework of the study results.

Kaynakça

  • Halldorsdottir S, Karlsdottir S.I. The primacy of the good midwife in midwifery services: an evolving theory of professionalism in midwifery. Scand J Caring Sci 2011;25(4):806-817.
  • İsbir GG, İnci F. Travmatik doğum ve hemşirelik yaklaşımları. KASHED 2014;1(1):29-40.
  • İsbir GG, Inci F, Önal H. The effects of antenatal education on fear of childbirth, maternal self-efficacy and posttraumatic stress disorder (PTSD) symptoms following childbirth: an experimental study. Appl Nurs Res 2016; 32:227-32.
  • Matinnia N, Faisal I, Hanafiah Juni M, Herjar AR, Moeini B, Osman ZJ. Fears related to pregnancy and childbirth among primigravidae who requested caesarean versus vaginal delivery in Iran. JMCH 2015; 19:1121-1130.
  • Dahlberg U, Persen J, Skogås AK, Selboe ST, Torvik HM, Aune I. How can midwives promote a normal birth and a positive birth experience? The experience of first-time Norwegian mothers. Sex Reprod Healthc 2016; 7:2-7.
  • Güleç D. Hemşirelik öğrencilerinde doğum ve ebeveynliğe hazırlık dersinin doğum korkusu ve travmatik doğum algısına etkisi. Yükseköğretim Bilim Derg 2020;10(3):423-428.
  • World Health Organization (WHO). Statement on Caesarean Section Rates. https://www.who.int/ reproductivehealth/publications/maternal_perinatal_health/ cs-statement/en/ Erişim Tarihi: 25.10.2022.
  • Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA) Temel Bulgular 2018. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Caesarean sections. OECD (2022), Caesarean sections (indicator). doi: 10.1787/adc3c39f-en Erişim Tarihi:15 Kasım 2022.
  • Abbaspoor Z, Moghaddam-Banaem L, Ahmadi F, Kazemnejad A. Iranian mothers’ selection of a birth method in the context of perceived norms: A content analysis study. Midwifery 2014;30(7):804-809.
  • Mirghafourvand M, Meedya S, Mohammadi E, Mohammad-Alizadeh-Charandabi S, Jafarabadi MA. Ghanbari-Homaie S. Iranian women’s perception on the determinants of birth experience: a qualitative study. BMC Pregnancy Childbirth 2022;22(1):1-10.
  • Derya YA, Erdemoğlu Ç, Özşahin Z, Karakayalı Ç. Annenin Doğumu Algılamasının Doğum Sonu Güvenlik Hissine Etkisi. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2019;2(3):88-95.
  • Bayram GO. Bay F. Sağlık Profesyoneli Kadınların Doğum Korkularını Nasıl Dönüştürebilir? Holistik Bakım Örneği. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2020;1(2):39-51.
  • Barut S. Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Doğum Algıları ve Premenstural Sendrom ile İlişkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2022;11(2):444-453.
  • Doğaner G, Doğaner A, Duran Ö, Tuna M, Tezcan Ş, Turan G. The determination of opinions on preferences of health sciences students on the mode of delivery. J Turk Ger Gynecol Assoc 2013;10(1):31-6.
  • Aksu H, Özsoy S. Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Doğum Şekli Tercihleri ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri Dergisi 2015;24(1):44-48.
  • Kapısız Ö, Karaca A, Özkan FS, Savaş HG. Hemşirelik öğrencilerinin doğum algısı. D Ü Sağlık Bil Enst Derg 2017;7(3):156-60.
  • Reyhan FA, Dağlı E. Doğum Anılarının Üç Kuşak-Kuşaklararası Aktarımı ve Üçüncü Kuşaktaki Doğum Algısına Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2022;11(3):1143-1150.
  • Çankaya S, Ocaktan C. Postpartum Erken Dönemde Primipar Annelerin Travmatik Doğum Deneyimlerinin ve Algısının, Emzirme Tutumu ile İlişkisi. BAUN Sağ Bil Derg 2022;11(2):227-234.
  • Saisto T, Salmela-Aro K, Nurmi JE, Könönen T, Halmesmäki E. A randomized controlled trial of intervention in fear of childbirth. Obstet. Gynecol 2001;98 (5):20-826.
  • Yıldırım AD, Esencan TY, Aydın FN, Akıncı A. Dağlı EF, Demir HK, Ulya A. Ebelik İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Aidiyetlerinin Değerlendirilmesi. FBU-JOHS 2022;2(3):613-623.
  • Çevik A, Alan S. Ebelik bölümü öğrencilerinin liderlik yönelimleri ile ebelik mesleğine aidiyet durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. KASHED 2021;7(3):182-196.
  • Palumbo CS, Hsu R, Tomkinson J, Klein MC. Preuniversity students’ attitudes and beliefs about childbirth: Implications for reproductive health and maternity care. CJMRP 2012;11(2):27-37.
  • Aslantekin Özçoban F, Türkmen H, Yalnız Dilcen H. Factors that affect the traumatic childbirth perceptions of midwifery and nursing students: The case of Turkey. Eur J Midwifery 2021;5.
  • Žigić Antić L, Nakić Radoš S, Jokić Begić N. Are non-pregnant women afraid of childbirth? Prevalence and predictors of fear of childbirth in students. J Psychosom Obstet Gynaecol 2019;40(3):226-231.
  • Serçekuş P, Okumuş H. Fears associated with childbirth among nulliparous women in Turkey. Midwifery 2009;25(2):155-162.
  • Fenwick J, Toohill J, Creedy DK, Smith J, Gamble J. Sources, responses and moderators of childbirth fear in Australian women: a qualitative investigation. Midwifery 2015;31(1):239-246.
  • Aydoğdu SM, Uzun B, Özsoy Ü. Ebelik öğrencilerinin normal vajinal doğum yapma konusundaki görüşleri. Androl Bul 2018;20:78−84.
  • Stoll K, Hall W, Janssen P, Carty E. Why are young Canadians afraid of birth? A survey study of childbirth fear and birth preferences among Canadian University students. Midwifery 2014;30(2):220-226.
  • Hauck YL, Stoll KH, Hall WA, Downie J. Association between childbirth attitudes and fear on birth preferences of a future generation of Australian parents. Women Birth 2016;29(6):511-517.
  • Bilgin NÇ. Hemşirelik öğrencilerinin doğuma ilişkin algıları: nitel bir çalışma. DÜ Sağlık Bil Enst Derg 2020;10(3):348-356.
  • Gür E, Özer B, Ejder Apay S. Çocuksuz Bireylerde Gebelik Öncesi Doğum Korkusu: Tanımlayıcı-Kesitsel Çalışma. Turkiye klinikleri J Health Sci 2022;7(2):412-419.
  • Avcıbay B, Köroğlu CO, Yamurluklu SB, Sürücü ŞG. Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Gebelik Öncesi Doğum Korkularını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. DEUHEFED 2021;14(4):413-422.
  • Davison C, Geraghty S, Morris S. Midwifery students’ understanding and knowledge of normal birth before ‘delivery’of curriculum. Midwifery 2018;58:77-82.
  • Köksal Ö, Duran ET. Doğum Ağrısına Kültürel Yaklaşım. DEUHEFED 2013;6(3):144-8.
  • Yılmaz B, İlayda SE, Şahin NH. Kadınların Kişilik Özelliklerinin Travmatik Doğum Algısına Etkisi. DEUHEFED 2021;14(4):423-432.
  • Rasoli M, Mirrezaie SM, Fooladi E, Hosseini RZ, Fayaz M. Effects of reviewing childbirth scenarios on choice of delivery type: a randomized controlled trial. Turk J Obstet Gynecol 2019;16(1):15.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kadın Hastalıkları ve Doğum
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Seda Göncü Serhatlıoğlu 0000-0002-3329-5461

Nazan Karahan 0000-0002-3546-8450

Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 22 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Göncü Serhatlıoğlu, S., & Karahan, N. (2023). Ebelik Bölümü İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Doğum Algılarının Belirlenmesi. Türk Kadın Sağlığı Ve Neonatoloji Dergisi, 5(2), 48-55. https://doi.org/10.46969/etlikzubeyde.1275476
AMA Göncü Serhatlıoğlu S, Karahan N. Ebelik Bölümü İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Doğum Algılarının Belirlenmesi. Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi. Temmuz 2023;5(2):48-55. doi:10.46969/etlikzubeyde.1275476
Chicago Göncü Serhatlıoğlu, Seda, ve Nazan Karahan. “Ebelik Bölümü İlk Ve Son Sınıf Öğrencilerinin Doğum Algılarının Belirlenmesi”. Türk Kadın Sağlığı Ve Neonatoloji Dergisi 5, sy. 2 (Temmuz 2023): 48-55. https://doi.org/10.46969/etlikzubeyde.1275476.
EndNote Göncü Serhatlıoğlu S, Karahan N (01 Temmuz 2023) Ebelik Bölümü İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Doğum Algılarının Belirlenmesi. Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi 5 2 48–55.
IEEE S. Göncü Serhatlıoğlu ve N. Karahan, “Ebelik Bölümü İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Doğum Algılarının Belirlenmesi”, Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi, c. 5, sy. 2, ss. 48–55, 2023, doi: 10.46969/etlikzubeyde.1275476.
ISNAD Göncü Serhatlıoğlu, Seda - Karahan, Nazan. “Ebelik Bölümü İlk Ve Son Sınıf Öğrencilerinin Doğum Algılarının Belirlenmesi”. Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi 5/2 (Temmuz 2023), 48-55. https://doi.org/10.46969/etlikzubeyde.1275476.
JAMA Göncü Serhatlıoğlu S, Karahan N. Ebelik Bölümü İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Doğum Algılarının Belirlenmesi. Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi. 2023;5:48–55.
MLA Göncü Serhatlıoğlu, Seda ve Nazan Karahan. “Ebelik Bölümü İlk Ve Son Sınıf Öğrencilerinin Doğum Algılarının Belirlenmesi”. Türk Kadın Sağlığı Ve Neonatoloji Dergisi, c. 5, sy. 2, 2023, ss. 48-55, doi:10.46969/etlikzubeyde.1275476.
Vancouver Göncü Serhatlıoğlu S, Karahan N. Ebelik Bölümü İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Doğum Algılarının Belirlenmesi. Türk Kadın Sağlığı ve Neonatoloji Dergisi. 2023;5(2):48-55.