The content produced by mass media is thought to
represent the dominant male-dominated thought in society. In this context, the
media, especially television, has been the subject of many researches. The
relationship between gender and television is a subject that is frequently
discussed in the field of social sciences. Similarly in the television broadcasts, it is seen that women
have been represented with patriarchal perspective. In this context, it is
possible to state that television broadcasts can be defined
as a set of
indicators in which gender patterns are produced and presented to society. Ads
on television are created on the basis of this idea, and women are represented
in advertising by limiting them to gender norms. In this study firstly, the
description of gender roles in television commercials has been examined in
accordance with researches
on the theoretical basis. Then, H&M advertisement and Turkcell Smart Women
Club advertisement text analysis were carried out. According to this approach it is seen that the women
in H&M advertising are not portrayed as an object of desire, but
they are potrayed without commodification. This ad is different from stereotypical female
representations on television. On the other hand, it is seen that the women in Turkcell Smart Women Club
advertisement are depicted as the object of consumption and passive assets.
According to this understanding women's representations are presented as an
element of attractiveness and sympathy by preparing these advertisements with an artificial so-called
tradition.
Kitle iletişim araçları
aracılığıyla topluma sunulan medya içeriklerinin, pek çok kez toplumda hakim
olan ataerkil kalıpları temsil ettiği düşünülmektedir. Bu bağlamda medya
araçlarından özellikle televizyon birçok araştırmanın konusu olmuştur.
Toplumsal cinsiyet ve televizyon ilişkisi de sosyal bilimler alanında sıklıkla
işlenen bir konudur. Zira araştırmalarda televizyon yayınlarında kadınların
ataerkil bakış açısıyla temsil edildiği görülmüştür. Bu bağlamda televizyon
yayınlarının, toplumsal cinsiyet kalıplarının üretildiği ve topluma sunulduğu
bir göstergeler bütünü olduğunu belirtmek mümkündür. Televizyondaki reklamlar
bu düşünce temelinde oluşturulmakta ve kadınlar reklamlarda toplumsal cinsiyet
normlarıyla sınırlandırılarak temsil edilmektedirler. Bu çalışmada öncelikle televizyon
reklamlarında toplumsal cinsiyet rollerinin betimlenişi, kuramsal çerçeve ile yapılan
araştırmalarla incelenmiştir. Daha sonra H&M reklamı ile Turkcell Akıllı
Kadınlar Kulübü reklamının metin analizi yapılmıştır. Buna göre H&M reklamındaki
kadınların, bir arzu nesnesi olarak değil, metalaştırılmadan tasvir edildiği
görülmüştür. Bu anlamda söz konusu reklam, televizyondaki klişe kadın
temsillerinden farklıdır. Bununla beraber Turkcell Akıllı Kadınlar Kulübü
reklamındaki kadınların ise bir tüketim nesnesi olarak, üretime katkı sunmaktan
uzak ve edilgen varlıklar olarak betimlendiği görülmüştür. Buna göre kadın
temsilleri, yapay bir geleneksellik kılıfıyla hazırlanarak bir çekicilik ve
sempatiklik unsuru olarak sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 11 |