Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE ROLE OF LONELINESS, COGNITIVE FLEXIBILITY, AND INTERPERSONAL PROBLEM-SOLVING IN PREDICTING DARK TRIAD PERSONALITY OF UNIVERSITY STUDENTS

Yıl 2023, , 171 - 185, 19.01.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1095652

Öz

This study focuses on the variables that predict dark triad personality traits in university students. These variables are loneliness, cognitive flexibility, and interpersonal problem-solving. One hundred and sixty-six university students aged between 18-27 were recruited for this study. Data were collected using the dark triad scale, UCLA loneliness scale, cognitive flexibility scale, and interpersonal problem-solving inventory. Findings show that loneliness, cognitive flexibility and interpersonal problem solving together predict dark triad personality traits.The author observed that these variables explained 16% of the total variance in the machiavellian personality trait, 14% of the total variance in the narcissism personality trait, and 8% of the total variance in the psychopathy personality trait. More specifically; cognitive flexibility and lack of self-confidence predicted positively machiavellianism. On the other hand, constructive problem-solving predicts machiavellianism negatively and significantly.. Taking no responsibility and approaching the problem negatively predict narcissism positively and significantly. Finally, the psychopathy personality trait is only positively predicted by the self-confident approach variable. The findings were discussed in the light of the current study, and recommendations were made for future research.

Kaynakça

  • Abou, A. A., & Kiamarsi, A. (2009). The relationship of social problem–solving and its components with narcissistic and antisocial personalities among high school students in the ardabil city. Psychological Studies, 4(4), 9-26.
  • Ackerman, R. A., Witt, E. A., Donnellan, M. B., Trzesniewski, K. H., Robins, R. W., & Kashy, D. A. (2011). What does the narcissistic personality inventory really measure?. Assessment, 18(1), 67-87.
  • Altunkol, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklikleri ile algılanan stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [The analysis of the relation between cognitive flexibility and perceived stress levels of college students] (Publication No. 299899) [Master’s thesis, Çukurova University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Arslan, C. (2010). Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 7-43.
  • Arslan, C., Hamarta, E., Arslan, E., & Saygın, Y. (2010). Ergenlerde saldırganlık ve kişilerarası problem çözmenin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(1), 379-388.
  • Avcı, Ö. H., & Yıldırım, İ. (2014). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 157-168.
  • Babiak, P., & Hare, R. D. (2006). Snakes in suits: When psychopaths go to work. New York: Harper Collins Publishers.
  • Batıgün, A. D., & Hasta, D. (2010). İnternet bağımlılığı: Yalnızlık ve kişilerarası ilişki tarzları açısından bir değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11(3), 213-219.
  • Beck, A. T. (1979). Cognitive therapy and the emotional disorders. London: Penguin Books.
  • Bereczkei, T. (2015). The manipulative skill: Cognitive devices and their neural correlates underlying machiavellian’s decision making. Brain and Cognition, 99(1), 24-31.
  • Bilgin, M. (2009). Bilişsel esnekliği yordayan bazı değişkenler. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(36), 142-157.
  • Bilgin, M. (2017). Ergenlerin beş faktör kişilik özelliği ile bilişsel esneklik ilişkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 945-954.
  • Bilgin. M. (1999). 14-18 yaş grubu ergenlere yönelik sosyal yetkinlik beklentisi ölçeği geliştirme çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(12), 7-15.
  • Birkás, B., Gács, B., & Csathó, Á. (2016). Keep calm and don't worry: Different dark triad traits predict distinct coping preferences. Personality and Individual Differences, 88(1), 134-138.
  • Brewer, G., Bennett, C., Davidson, L., Ireen, A., Phipps, A. J., Stewart-Wilkes, D., & Wilson, B. (2018). Dark triad traits and romantic relationship attachment, accommodation, and control. Personality and Individual Differences, 120(1), 202-208.
  • Buğa, A., Özkamalı, E., Altunkol, F., & Çekiç, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerine göre sosyal problem çözme tarzlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 48-58.
  • Bullock, J. R. (1993). Children’s loneliness and their relationships with family and peers. Family Relations, 42(1), 46-49.
  • Burtovaya, N. B. (2020). Teenagers' maladjustment problem. International Journal of Social Sciences and Humanities, 4(2), 21-29.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chesebro, J. L., & Martin, M. M. (2003). The relationship between conversational sensitivity, cognitive flexibility, verbal aggressiveness and indirect interpersonal aggressiveness. Communication Research Reports, 20(2), 143-150.
  • Christie, R., & Geis, F. L. (1970). Studies in machiavellianism. Cambridge: Academic Press.
  • Christie, R., & Geis, F.L. (1970). Studies in machiavellianism. New York: Academic Press.
  • Cleckley, H. (1976). The mask of sanity (5th ed.). Missouri: Mosby.
  • Colzato, L. S., Van Wouwe, N. C., Lavender, T. J., & Hommel, B. (2006). Intelligence and cognitive flexibility: fluid intelligence correlates with feature “unbinding” across perception and action. Psychonomic Bulletin & Review, 13(6), 1043-1048.
  • Cranmer, G. A., & Martin, M. M. (2015). An examination of aggression and adaption traits with moral foundation. Communication Research Reports, 32(4), 360-366.
  • Czibor, A., Szabo, Z. P., Jones, D. N., Zsido, A. N., Paal, T., Szijjarto, L., ...Bereczkei, T. (2017). Male and female face of machiavellianism: Opportunism or anxiety?. Personality and Individual Differences, 117(1), 221-229.
  • Çağır, G. (2010). Lise ve üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanım düzeyleri ile algılanan esenlik halleri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki [The relation between the well-being states perceiving thanks to problemeatic internet usage of high school and university students and their loniless level] (Publication No. 273197) [Master’s thesis, Balıkesir University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çam, S., & Tümkaya, S. (2007). Kişilerarası problem çözme envanteri'nin (KPÇE) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 95-111.
  • Çelikkaleli, Ö. (2014). Ergenlerde bilişsel esneklik ile akademik, sosyal ve duygusal yetkinlik inançları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 39(176), 347-354.
  • Çivitci, N. (2011). Lise öğrencilerinde okul öfkesi ve yalnızlık. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35), 18-29.
  • Demir, A. (1989). UCLA Yalnızlık ölceği’nin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7(23), 14-18.
  • Dinçer, Ç., Baş, T., Teke, N., Aydın, E., İpek, S., & Göktaş, İ. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının kişiler arası problem çözme ve sosyal becerileri ile akran ilişkilerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 882-900.
  • Dupper, D. R. (2013). School bullying: New perspectives on a growing problem. Oxford: Oxford University Press.
  • D'Zurilla, T. J., & Nezu, A. M. (1990). Development and preliminary evaluation of the Social Problem-Solving Inventory. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2(2), 156–163.
  • Eldoğan, D., & Tunçel, E. (2017). Kırılgan narsisizm ve sosyal kaygı bozukluğu: Benzerlikler ve farklılıklar. Nesne Psikoloji Dergisi, 5(11), 426-448.
  • Ergin, B. E., & Dağ, İ. (2013). Kişilerarası problem çözme davranışları, yetişkinlerdeki bağlanma yönelimleri ve psikolojik belirtiler arasındaki ilişkiler. Anatolian Journal of Psychiatry, 14(1), 36-45.
  • Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: WW Norton & Company.
  • Johnson, D. W., & Johnson R. T. (2005). Teaching students to be peacemakers (4th Edition). Minneapolis: Burgess Publishing Company.
  • Jonason, P. K., & Webster, G. D. (2010). The dirty dozen: a concise measure of the dark triad. Psychological Assessment, 22(2), 420-432.
  • Jonason, P. K., & Webster, G. D. (2010). The dirty dozen: A concise measure of the dark triad. Psychological Assessment, 22(2), 420–432.
  • Jones, D. N., & De Roos, M. S. (2017). Machiavellian flexibility in negative mate retention. Personal Relationships, 24(2), 265-279.
  • Jones, D. N., & Paulhus, D. L. (2009). Machiavellianism. In M. R. Leary & R. H. Hoyle (Eds.), Handbook of individual differences in social behavior (pp. 93–108). The Guilford Press.
  • Jones, D. N., & Paulhus, D. L. (2010). Differentiating the 15 dark triad within the interpersonal circumplex. In L. M. Horowitz & S. Strack (Eds.), Handbook of interpersonal psychology: Theory, research, assessment and therapeutic interventions (pp. 249-269). New York: Wiley & Sons.
  • Jones, D. N., & Paulhus, D. L. (2011). The role of impulsivity in the Dark Triad of personality. Personality and Individual Differences, 51(5), 679-682.
  • Kowalski, C. M., Kwiatkowska, K., Kwiatkowska, M. M., Ponikiewska, K., Rogoza, R., & Schermer, J. A. (2018). The Dark Triad traits and intelligence: Machiavellians are bright, and narcissists and psychopaths are ordinary. Personality and Individual Differences, 135(1), 1-6.
  • Levy, K. N., Ellison, W. D., & Reynoso, J. S. (2011). A historical review of narcissism and narcissistic personality. In W. K. Campbell &,J. D. Miller (Eds.), The handbook of narcissism and narcissistic personality disorder: Theoretical approaches, empirical findings, and treatments (pp. 3-13). New York: John Wiley & Sons.
  • Martin, M. M., & Anderson, C. M. (1998). The cognitive flexibility scale: Three validity studies. Communication Reports, 11(1), 1-9.
  • Martin, M. M., & Rubin, R. B. (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological Reports, 76(2), 623-626.
  • Martin, M. M., Weber, K., Mottet, T. P., Koehn, S. C., & Maffeo, V. P. (1998). The relationships of trait verbal aggressiveness and frequency of viewing and enjoyment of television sitcoms. Communication Research Reports, 15(4), 406-412.
  • Maydeu-Olivares, A., & D'Zurilla, T. J. (1996). A factor-analytic study of the social problem-solving ınventory: An integration of theory and data. Cognitive Therapy And Research, 20(2), 115-133.
  • McMurran, M., Duggan, C., Christopher, G., & Huband, N. (2007). The relationships between personality disorders and social problem solving in adults. Personality and Individual Differences, 42(1), 145-155.
  • Mert, A., & Özdemir, G. (2018). Yalnızlık duygusunun akıllı telefon bağımlılığına etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 88-107.
  • Miller, J. D., & Maples, J. (2011). Trait personality models of narcissistic personality disorder, grandiose narcissism, and vulnerable narcissism. In W. K. Campbell &,J. D.
  • Miller (Eds.), The handbook of narcissism and narcissistic personality disorder: Theoretical approaches, empirical findings, and treatments (pp. 71-88). New York: Wiley & Sons.
  • Odacı, H., & Çelik, Ç. B. (2017). Kendilik algısı ve saldırganlık arasındaki ilişki: Yalnızlığın aracı rolü. Journal of Mood Disorders, 7(4), 219-225.
  • Öncel, M., & Tekin, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı ve yalnızlık durumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(4), 7-17.
  • Özsoy, E., & Ardıç, K. (2020). Çalışanların karanlık kişilik özelliklerinin tükenmişliğe etkisinde genel öz-yeterliliğin düzenleyici rolü. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 144-154.
  • Özsoy, E., Rauthmann, J. F., Jonason, P. K., & Ardıç, K. (2017). Reliability and validity of the Turkish versions of dark triad dirty dozen (DTDD-T), short dark triad (SD3-T), and single item narcissism scale (SINS-T). Personality and Individual Differences, 117(1), 11-14.
  • Paulhus, D. L., & Williams, K. M. (2002). The dark triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and psychopathy. Journal of research in personality, 36(6), 556-563.
  • Pellegrini, D. S., & Urbain, E. S. (1985). An evaluation of interpersonal cognitive problem solving training with children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 26(1), 17-41.
  • Peplau, L. A., & Perlman, D. (1982) Perspectives on loneliness. In L. A. Peplau & D. Perlman (Eds.), Loneliness: a sourcebook of current theory, research and therapy (pp. 1-18). New York: John Wiley & Sons.
  • Peplau, L. A., & Perlman, D. (Eds.). (1982). Loneliness: A sourcebook of current theory, research, and therapy. New York: Wiley-Interscience, 1982.
  • Pilch, I. (2012). Machiavellianism and problem-solving strategies in a marriage relationship. The New Educational Review, 27(1), 324-336.
  • Russell, D., Peplau, L. A., & Ferguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42(3), 290-294.
  • Stepp, S. D., Morse, J. Q., Yaggi, K. E., Reynolds, S. K., Reed, L. I., & Pilkonis, P. A. (2008). The role of attachment styles and interpersonal problems in suicide-related behaviors. Suicide and Life-Threatening Behavior, 38(5), 592-607.
  • Swanson, C. (2021). Does social competence in preschoolers predict psychopathology symptoms in childhood and adolescence?. [Master’s thesis, Virginia Tech]. Virginia Tech Electronic Theses and Dissertations. https://vtechworks.lib.vt.edu/handle/10919/104031
  • Şafak, B., & Kahraman, S. (2019). Sosyal medya kullanımının yalnızlık ve narsistik kişilik özelliği belirtileri ile ilgili ilişkinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 54-69.
  • Şahin, Ü. (2015). Lise öğrencisi ergenlerde problem çözme, yalnızlık, umutsuzluk düzeyi ve ilişkili faktörler [Problem solving, loneliness, hopelessness levels and associated factors among adolescent high school students] (Publication No. 419899) [Master’s thesis, Adnan Menderes University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th Edition). Boston: Pearson.
  • Temel, D. (2008). The role of perceived social problem solving, narcissism, self-esteem, and gender in predicting aggressive behaviors of high school students [Algılanan sosyal problem çözme, narsizm, benlik saygısı ve cinsiyetin lise öğrencilerinin saldırgan davranışlarını yordamadaki rolü] (Publication No. 227656). [Master’s thesis, Middle East Technical University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Tozar, M. Z. (2019). Karanlık üçlü kişilik özelliklerine göre üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları [Life satisfaction of university students according to dark triad personality traits] (Publication No. 584379) [Master’s thesis, Hacettepe University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Vila-Ballo, A., Cunillera, T., Rostan, C., Hdez-Lafuente, P., Fuentemilla, L., & Rodriguez-Fornells, A. (2015). Neurophysiological correlates of cognitive flexibility and feedback processing in violent juvenile offenders. Brain Research, 1610, 98-109.
  • Yabancı, C. (2019). Lise öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumları ile narsisizm ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [An investigation of high school students' social media attitudes and its relationship between their narcissism and loneliness levels] (Publication No. 543314) [Master’s thesis, Uludag University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yelpaze, İ. (2021). Uluslararası üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin yordayıcısı olarak bilişsel esneklik ve psikolojik sağlamlık. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 105-131.
  • Yılmaz, E., & Dost, M. T. (2016). Polislerin kişilerarası problem çözme becerileri ile öfke ve öfke ifade tarzları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 6(46), 15-34.
  • Younger, J. B. (1995). The alienation of the sufferer. Advances in Nursing Science, 17(4), 53–72. Zeigler-Hill, V., & Vonk, J. (2015). Dark personality features and emotion dysregulation. Journal of Social and Clinical Psychology, 34(8), 692-704.

Üniversite Öğrencilerinin Karanlık Üçlü Kişilik Özelliklerini Yordamada Yalnızlık, Bilişsel Esneklik ve Kişilerarası Problem Çözmenin Rolü

Yıl 2023, , 171 - 185, 19.01.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1095652

Öz

Bu çalışma, üniversite öğrencilerinde karanlık üçlü kişilik özelliklerini yordayan değişkenlere odaklanmaktadır. Bu değişkenler yalnızlık, bilişsel esneklik ve kişilerarası problem çözmedir. Bu çalışma için 18-27 yaşları arasında 166 üniversite öğrencisi araştırmaya dahil edilmiştir. Veriler karanlık üçlü ölçeği, UCLA yalnızlık ölçeği, bilişsel esneklik ölçeği ve kişilerarası problem çözme envanteri kullanılarak toplanmıştır. Bulgular, yalnızlık, bilişsel esneklik ve kişilerarası problem çözmenin karanlık üçlü kişilik özelliklerini etkilediğini göstermiştir. Bu değişkenlerin makyavel kişilik özelliğindeki toplam varyansın %16'sını, narsisizm kişilik özelliğindeki toplam varyansın %14'ünü ve psikopati kişilik özelliğindeki toplam varyansın %8'ini açıkladığı gözlenmiştir. Daha spesifik olarak; bilişsel esneklik ve özgüven eksikliği, makyavelizmi olumlu yönde yordamaktadır. Ayrıca bu değişkenler yapıcı problem çözmeyi olumsuz ve anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Sorumluluk almamak ve probleme olumsuz yaklaşım narsisizmi olumlu ve anlamlı şekilde yordamaktadır. Son olarak, psikopati kişilik özelliği yalnızca kendine güvenli yaklaşım değişkeninden olumlu etkilenmektedir. Elde edilen bulgular mevcut çalışma ışığında tartışılmış ve gelecekte yapılacak araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Abou, A. A., & Kiamarsi, A. (2009). The relationship of social problem–solving and its components with narcissistic and antisocial personalities among high school students in the ardabil city. Psychological Studies, 4(4), 9-26.
  • Ackerman, R. A., Witt, E. A., Donnellan, M. B., Trzesniewski, K. H., Robins, R. W., & Kashy, D. A. (2011). What does the narcissistic personality inventory really measure?. Assessment, 18(1), 67-87.
  • Altunkol, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklikleri ile algılanan stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [The analysis of the relation between cognitive flexibility and perceived stress levels of college students] (Publication No. 299899) [Master’s thesis, Çukurova University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Arslan, C. (2010). Öfke ve öfkeyi ifade etme biçimlerinin, stresle başa çıkma ve kişiler arası problem çözme açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 7-43.
  • Arslan, C., Hamarta, E., Arslan, E., & Saygın, Y. (2010). Ergenlerde saldırganlık ve kişilerarası problem çözmenin incelenmesi. İlköğretim Online, 9(1), 379-388.
  • Avcı, Ö. H., & Yıldırım, İ. (2014). Ergenlerde şiddet eğilimi, yalnızlık ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 157-168.
  • Babiak, P., & Hare, R. D. (2006). Snakes in suits: When psychopaths go to work. New York: Harper Collins Publishers.
  • Batıgün, A. D., & Hasta, D. (2010). İnternet bağımlılığı: Yalnızlık ve kişilerarası ilişki tarzları açısından bir değerlendirme. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11(3), 213-219.
  • Beck, A. T. (1979). Cognitive therapy and the emotional disorders. London: Penguin Books.
  • Bereczkei, T. (2015). The manipulative skill: Cognitive devices and their neural correlates underlying machiavellian’s decision making. Brain and Cognition, 99(1), 24-31.
  • Bilgin, M. (2009). Bilişsel esnekliği yordayan bazı değişkenler. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(36), 142-157.
  • Bilgin, M. (2017). Ergenlerin beş faktör kişilik özelliği ile bilişsel esneklik ilişkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(62), 945-954.
  • Bilgin. M. (1999). 14-18 yaş grubu ergenlere yönelik sosyal yetkinlik beklentisi ölçeği geliştirme çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(12), 7-15.
  • Birkás, B., Gács, B., & Csathó, Á. (2016). Keep calm and don't worry: Different dark triad traits predict distinct coping preferences. Personality and Individual Differences, 88(1), 134-138.
  • Brewer, G., Bennett, C., Davidson, L., Ireen, A., Phipps, A. J., Stewart-Wilkes, D., & Wilson, B. (2018). Dark triad traits and romantic relationship attachment, accommodation, and control. Personality and Individual Differences, 120(1), 202-208.
  • Buğa, A., Özkamalı, E., Altunkol, F., & Çekiç, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerine göre sosyal problem çözme tarzlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 48-58.
  • Bullock, J. R. (1993). Children’s loneliness and their relationships with family and peers. Family Relations, 42(1), 46-49.
  • Burtovaya, N. B. (2020). Teenagers' maladjustment problem. International Journal of Social Sciences and Humanities, 4(2), 21-29.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Chesebro, J. L., & Martin, M. M. (2003). The relationship between conversational sensitivity, cognitive flexibility, verbal aggressiveness and indirect interpersonal aggressiveness. Communication Research Reports, 20(2), 143-150.
  • Christie, R., & Geis, F. L. (1970). Studies in machiavellianism. Cambridge: Academic Press.
  • Christie, R., & Geis, F.L. (1970). Studies in machiavellianism. New York: Academic Press.
  • Cleckley, H. (1976). The mask of sanity (5th ed.). Missouri: Mosby.
  • Colzato, L. S., Van Wouwe, N. C., Lavender, T. J., & Hommel, B. (2006). Intelligence and cognitive flexibility: fluid intelligence correlates with feature “unbinding” across perception and action. Psychonomic Bulletin & Review, 13(6), 1043-1048.
  • Cranmer, G. A., & Martin, M. M. (2015). An examination of aggression and adaption traits with moral foundation. Communication Research Reports, 32(4), 360-366.
  • Czibor, A., Szabo, Z. P., Jones, D. N., Zsido, A. N., Paal, T., Szijjarto, L., ...Bereczkei, T. (2017). Male and female face of machiavellianism: Opportunism or anxiety?. Personality and Individual Differences, 117(1), 221-229.
  • Çağır, G. (2010). Lise ve üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanım düzeyleri ile algılanan esenlik halleri ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki [The relation between the well-being states perceiving thanks to problemeatic internet usage of high school and university students and their loniless level] (Publication No. 273197) [Master’s thesis, Balıkesir University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Çam, S., & Tümkaya, S. (2007). Kişilerarası problem çözme envanteri'nin (KPÇE) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28), 95-111.
  • Çelikkaleli, Ö. (2014). Ergenlerde bilişsel esneklik ile akademik, sosyal ve duygusal yetkinlik inançları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 39(176), 347-354.
  • Çivitci, N. (2011). Lise öğrencilerinde okul öfkesi ve yalnızlık. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35), 18-29.
  • Demir, A. (1989). UCLA Yalnızlık ölceği’nin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7(23), 14-18.
  • Dinçer, Ç., Baş, T., Teke, N., Aydın, E., İpek, S., & Göktaş, İ. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının kişiler arası problem çözme ve sosyal becerileri ile akran ilişkilerinin değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 882-900.
  • Dupper, D. R. (2013). School bullying: New perspectives on a growing problem. Oxford: Oxford University Press.
  • D'Zurilla, T. J., & Nezu, A. M. (1990). Development and preliminary evaluation of the Social Problem-Solving Inventory. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2(2), 156–163.
  • Eldoğan, D., & Tunçel, E. (2017). Kırılgan narsisizm ve sosyal kaygı bozukluğu: Benzerlikler ve farklılıklar. Nesne Psikoloji Dergisi, 5(11), 426-448.
  • Ergin, B. E., & Dağ, İ. (2013). Kişilerarası problem çözme davranışları, yetişkinlerdeki bağlanma yönelimleri ve psikolojik belirtiler arasındaki ilişkiler. Anatolian Journal of Psychiatry, 14(1), 36-45.
  • Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: WW Norton & Company.
  • Johnson, D. W., & Johnson R. T. (2005). Teaching students to be peacemakers (4th Edition). Minneapolis: Burgess Publishing Company.
  • Jonason, P. K., & Webster, G. D. (2010). The dirty dozen: a concise measure of the dark triad. Psychological Assessment, 22(2), 420-432.
  • Jonason, P. K., & Webster, G. D. (2010). The dirty dozen: A concise measure of the dark triad. Psychological Assessment, 22(2), 420–432.
  • Jones, D. N., & De Roos, M. S. (2017). Machiavellian flexibility in negative mate retention. Personal Relationships, 24(2), 265-279.
  • Jones, D. N., & Paulhus, D. L. (2009). Machiavellianism. In M. R. Leary & R. H. Hoyle (Eds.), Handbook of individual differences in social behavior (pp. 93–108). The Guilford Press.
  • Jones, D. N., & Paulhus, D. L. (2010). Differentiating the 15 dark triad within the interpersonal circumplex. In L. M. Horowitz & S. Strack (Eds.), Handbook of interpersonal psychology: Theory, research, assessment and therapeutic interventions (pp. 249-269). New York: Wiley & Sons.
  • Jones, D. N., & Paulhus, D. L. (2011). The role of impulsivity in the Dark Triad of personality. Personality and Individual Differences, 51(5), 679-682.
  • Kowalski, C. M., Kwiatkowska, K., Kwiatkowska, M. M., Ponikiewska, K., Rogoza, R., & Schermer, J. A. (2018). The Dark Triad traits and intelligence: Machiavellians are bright, and narcissists and psychopaths are ordinary. Personality and Individual Differences, 135(1), 1-6.
  • Levy, K. N., Ellison, W. D., & Reynoso, J. S. (2011). A historical review of narcissism and narcissistic personality. In W. K. Campbell &,J. D. Miller (Eds.), The handbook of narcissism and narcissistic personality disorder: Theoretical approaches, empirical findings, and treatments (pp. 3-13). New York: John Wiley & Sons.
  • Martin, M. M., & Anderson, C. M. (1998). The cognitive flexibility scale: Three validity studies. Communication Reports, 11(1), 1-9.
  • Martin, M. M., & Rubin, R. B. (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological Reports, 76(2), 623-626.
  • Martin, M. M., Weber, K., Mottet, T. P., Koehn, S. C., & Maffeo, V. P. (1998). The relationships of trait verbal aggressiveness and frequency of viewing and enjoyment of television sitcoms. Communication Research Reports, 15(4), 406-412.
  • Maydeu-Olivares, A., & D'Zurilla, T. J. (1996). A factor-analytic study of the social problem-solving ınventory: An integration of theory and data. Cognitive Therapy And Research, 20(2), 115-133.
  • McMurran, M., Duggan, C., Christopher, G., & Huband, N. (2007). The relationships between personality disorders and social problem solving in adults. Personality and Individual Differences, 42(1), 145-155.
  • Mert, A., & Özdemir, G. (2018). Yalnızlık duygusunun akıllı telefon bağımlılığına etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 88-107.
  • Miller, J. D., & Maples, J. (2011). Trait personality models of narcissistic personality disorder, grandiose narcissism, and vulnerable narcissism. In W. K. Campbell &,J. D.
  • Miller (Eds.), The handbook of narcissism and narcissistic personality disorder: Theoretical approaches, empirical findings, and treatments (pp. 71-88). New York: Wiley & Sons.
  • Odacı, H., & Çelik, Ç. B. (2017). Kendilik algısı ve saldırganlık arasındaki ilişki: Yalnızlığın aracı rolü. Journal of Mood Disorders, 7(4), 219-225.
  • Öncel, M., & Tekin, A. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı ve yalnızlık durumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(4), 7-17.
  • Özsoy, E., & Ardıç, K. (2020). Çalışanların karanlık kişilik özelliklerinin tükenmişliğe etkisinde genel öz-yeterliliğin düzenleyici rolü. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 144-154.
  • Özsoy, E., Rauthmann, J. F., Jonason, P. K., & Ardıç, K. (2017). Reliability and validity of the Turkish versions of dark triad dirty dozen (DTDD-T), short dark triad (SD3-T), and single item narcissism scale (SINS-T). Personality and Individual Differences, 117(1), 11-14.
  • Paulhus, D. L., & Williams, K. M. (2002). The dark triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and psychopathy. Journal of research in personality, 36(6), 556-563.
  • Pellegrini, D. S., & Urbain, E. S. (1985). An evaluation of interpersonal cognitive problem solving training with children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 26(1), 17-41.
  • Peplau, L. A., & Perlman, D. (1982) Perspectives on loneliness. In L. A. Peplau & D. Perlman (Eds.), Loneliness: a sourcebook of current theory, research and therapy (pp. 1-18). New York: John Wiley & Sons.
  • Peplau, L. A., & Perlman, D. (Eds.). (1982). Loneliness: A sourcebook of current theory, research, and therapy. New York: Wiley-Interscience, 1982.
  • Pilch, I. (2012). Machiavellianism and problem-solving strategies in a marriage relationship. The New Educational Review, 27(1), 324-336.
  • Russell, D., Peplau, L. A., & Ferguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42(3), 290-294.
  • Stepp, S. D., Morse, J. Q., Yaggi, K. E., Reynolds, S. K., Reed, L. I., & Pilkonis, P. A. (2008). The role of attachment styles and interpersonal problems in suicide-related behaviors. Suicide and Life-Threatening Behavior, 38(5), 592-607.
  • Swanson, C. (2021). Does social competence in preschoolers predict psychopathology symptoms in childhood and adolescence?. [Master’s thesis, Virginia Tech]. Virginia Tech Electronic Theses and Dissertations. https://vtechworks.lib.vt.edu/handle/10919/104031
  • Şafak, B., & Kahraman, S. (2019). Sosyal medya kullanımının yalnızlık ve narsistik kişilik özelliği belirtileri ile ilgili ilişkinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 54-69.
  • Şahin, Ü. (2015). Lise öğrencisi ergenlerde problem çözme, yalnızlık, umutsuzluk düzeyi ve ilişkili faktörler [Problem solving, loneliness, hopelessness levels and associated factors among adolescent high school students] (Publication No. 419899) [Master’s thesis, Adnan Menderes University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th Edition). Boston: Pearson.
  • Temel, D. (2008). The role of perceived social problem solving, narcissism, self-esteem, and gender in predicting aggressive behaviors of high school students [Algılanan sosyal problem çözme, narsizm, benlik saygısı ve cinsiyetin lise öğrencilerinin saldırgan davranışlarını yordamadaki rolü] (Publication No. 227656). [Master’s thesis, Middle East Technical University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Tozar, M. Z. (2019). Karanlık üçlü kişilik özelliklerine göre üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları [Life satisfaction of university students according to dark triad personality traits] (Publication No. 584379) [Master’s thesis, Hacettepe University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Vila-Ballo, A., Cunillera, T., Rostan, C., Hdez-Lafuente, P., Fuentemilla, L., & Rodriguez-Fornells, A. (2015). Neurophysiological correlates of cognitive flexibility and feedback processing in violent juvenile offenders. Brain Research, 1610, 98-109.
  • Yabancı, C. (2019). Lise öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumları ile narsisizm ve yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [An investigation of high school students' social media attitudes and its relationship between their narcissism and loneliness levels] (Publication No. 543314) [Master’s thesis, Uludag University]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yelpaze, İ. (2021). Uluslararası üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin yordayıcısı olarak bilişsel esneklik ve psikolojik sağlamlık. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 105-131.
  • Yılmaz, E., & Dost, M. T. (2016). Polislerin kişilerarası problem çözme becerileri ile öfke ve öfke ifade tarzları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 6(46), 15-34.
  • Younger, J. B. (1995). The alienation of the sufferer. Advances in Nursing Science, 17(4), 53–72. Zeigler-Hill, V., & Vonk, J. (2015). Dark personality features and emotion dysregulation. Journal of Social and Clinical Psychology, 34(8), 692-704.
Toplam 76 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

İsa Özgür Özer 0000-0001-6215-3385

Yayımlanma Tarihi 19 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 30 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Özer, İ. Ö. (2023). THE ROLE OF LONELINESS, COGNITIVE FLEXIBILITY, AND INTERPERSONAL PROBLEM-SOLVING IN PREDICTING DARK TRIAD PERSONALITY OF UNIVERSITY STUDENTS. Firat University Journal of Social Sciences, 33(1), 171-185. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1095652