Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UZAKTAN İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2022, , 979 - 993, 21.09.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1123252

Öz

Bu çalışmada, Covid-19 salgını sebebiyle uzaktan eğitimle yürütülen eğitim faaliyetlerinde elde edilen deneyimler ışığında, 1. sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitimle ilk okuma yazma öğretimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseni ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile kendilerine ulaşılan, Amasya il merkezinde görev yapan 17 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak, sınıf öğretmenleri toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi tercih edilmiş ve MAXQDA 2020 nitel analiz programı kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar neticesinde öğretmenlerin uzaktan eğitim ile ilgili gerekli bilgi ve deneyime sahip olmaması, uzaktan eğitim sisteminin çok yeni olması, öğrencilerinin yaş grubunun küçük olması ve eğitim sürecine yeni dâhil olmaları, her öğrencinin uzaktan eğitim faaliyetlerinin yürütüldüğü elektronik cihazlara veya internet erişimine sahip olmamasından kaynaklı sorunlar yaşandığı bilgisi edinilmiştir. Bu çalışmanın uzaktan eğitimdeki sorunların tespitine, uzaktan eğitim süreçlerinin iyileştirilmesine, uzaktan eğitim sürecinin küçük yaş grubundaki öğrencilerin öğrenmelerini kolaylaştıracak şekilde düzenlenmesine ve literatüre katkıda bulunacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akkaş Baykal, E., Ocak, G. ve Ocak, İ. (2020). Covid-19 salgını sürecinde okul öncesi çocuklarının EBA ve diğer uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin ebeveyn görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 185-214.
  • Alan, Y. (2021). Metaphors of academics in Turkey for distance education. International Journal of Progressive Education, 17(4), 171-187. DOI: 10.29329/ijpe.2021.366.11
  • Alan, Y. ve Can, F. (2021) Covid-19 salgını döneminde öğretmen olmak: Türkçe öğretmenlerinin görüşleri. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 72, 541-562 http://dx.doi.org/10.14222/Turkiyat4451
  • Alan, Y., Biçer, N., Can, F. (2020). Perspectives of pre-service teachers on distance education: Covid-19 process. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(5), 1972-1984.
  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçe öğretiminde hedef kitlenin / “öğrenen”in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2452-2463.
  • Alyılmaz, S. ve Alyılmaz, C. (2018). Ağız bilimi çalışmalarının Türkçe öğretimi açısından önemi. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 45, 7-38.
  • Bozkırlı, K. Ç. ve Er, O. (2021). Examination of attitudes towards e-learning of Turkish teacher candidates. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 30(1), 753-759.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bulut, S. ve Susar Kırmızı, F. (2021). Covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitimde Türkçe dersine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(4), 1-30.
  • Canpolat, U. ve Yıldırım, Y. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin COVID-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 74-109.
  • Diamanti, K. ve Nikolaou, S. M. (2021). Distance Learning in the Shadow of Pandemic Covid – 19 in Greece. Academic Conference Proceedings. Virtual Conference, 28 January 2021 & 17 February 2021.
  • Eken, Ö., Tosun, N. ve Tuzcu Eken, D. (2020). Covıd-19 salgını ile acil ve zorunlu uzaktan eğitime geçiş: genel bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 113-128.
  • Erbasan, Ö. ve Erbasan, Ü. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretimi sürecinde karşılaştığı sorunlar. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 113-125.
  • Erbaş, Y. H. (2021). Covid-19 salgını döneminde eğitim: İlkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 360-380.
  • Ercan, M. (2021). Covid-19 pandemi döneminde ilk okuma yazma sürecine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi. Malatya.
  • Güneş, F., Uysal, H. Ve Taç, İ. (2016). İlkokuma yazma öğretimi süreci: öğretmenim bana okuma yazmayı öğretir misin?. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(2), 23-33.
  • Kavuk, E. & Demirtaş, H. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan öğretimde yaşadığı zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(1), 55-73.
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663, Erişim Tarihi 29.12.2021.
  • Öz, F. ve Çelik, K. (2007). Uygulamalı ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özcan, A. F. ve Saydam, E. N. (2021). İlkokul Birinci Sınıf Öğretmenlerinin Covid 19 Salgın Sürecinde İlk Okuma Yazma Öğretimine Yönelik Algıları. Journal of Individual Differences in Education, 2021, 3(2), 62-86.
  • Özgöl, M., Sarıkaya, İ. ve Öztürk M. (2016). Örgün Eğitimde Uzaktan Eğitim Uygulamalarına İlişkin Öğrenci ve Öğretim Elemanı Değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2). 294-304.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Opinions of Teachers on Distance Primary Literacy Teaching

Yıl 2022, , 979 - 993, 21.09.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1123252

Öz

In this study, it is aimed to determine the opinions of the first-grade teachers of the students studying in the first grade on the first literacy teaching with distance education in the light of the experiences gained in the educational activities carried out with distance learning period due to the Covid-19 pandemic. This study was carried out with the phenomenology design, which is one of the qualitative research patterns. The study group of research consist of 17 classroom teachers working in the city center of Amasya, who were contacted through the easily accessible sampling method. The data were collected from the teachers in the study group using semi-structured interview forms developed by the researcher. The content analysis method was preferred when analyzing the data obtained within the scope of the study. While analyzing the data, the MAXQDA 2020 qualitative analysis program was preferred. According to the study findings, it is concluded that teachers do not have the necessary knowledge and experience in distance education, distance education system’s being so new, the students and the educational process and to be involved in the age group of small electronic devices for the conduct of training activities of the new remote for this reason, each student may not have these devices, or problems such as lack of internet access. It is thought that this study will contribute to the identification of problems in distance education, improving future distance education processes, organizing the distance education process in such a way that will facilitate the learning of students in younger age groups. It will also contribute to the literature in distance education process.

Kaynakça

  • Akkaş Baykal, E., Ocak, G. ve Ocak, İ. (2020). Covid-19 salgını sürecinde okul öncesi çocuklarının EBA ve diğer uzaktan eğitim faaliyetlerine ilişkin ebeveyn görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 185-214.
  • Alan, Y. (2021). Metaphors of academics in Turkey for distance education. International Journal of Progressive Education, 17(4), 171-187. DOI: 10.29329/ijpe.2021.366.11
  • Alan, Y. ve Can, F. (2021) Covid-19 salgını döneminde öğretmen olmak: Türkçe öğretmenlerinin görüşleri. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 72, 541-562 http://dx.doi.org/10.14222/Turkiyat4451
  • Alan, Y., Biçer, N., Can, F. (2020). Perspectives of pre-service teachers on distance education: Covid-19 process. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(5), 1972-1984.
  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçe öğretiminde hedef kitlenin / “öğrenen”in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2452-2463.
  • Alyılmaz, S. ve Alyılmaz, C. (2018). Ağız bilimi çalışmalarının Türkçe öğretimi açısından önemi. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 45, 7-38.
  • Bozkırlı, K. Ç. ve Er, O. (2021). Examination of attitudes towards e-learning of Turkish teacher candidates. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 30(1), 753-759.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
  • Bulut, S. ve Susar Kırmızı, F. (2021). Covid-19 salgını sürecinde uzaktan eğitimde Türkçe dersine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(4), 1-30.
  • Canpolat, U. ve Yıldırım, Y. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin COVID-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 74-109.
  • Diamanti, K. ve Nikolaou, S. M. (2021). Distance Learning in the Shadow of Pandemic Covid – 19 in Greece. Academic Conference Proceedings. Virtual Conference, 28 January 2021 & 17 February 2021.
  • Eken, Ö., Tosun, N. ve Tuzcu Eken, D. (2020). Covıd-19 salgını ile acil ve zorunlu uzaktan eğitime geçiş: genel bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 113-128.
  • Erbasan, Ö. ve Erbasan, Ü. (2020). Sınıf öğretmenlerinin ilk okuma yazma öğretimi sürecinde karşılaştığı sorunlar. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 113-125.
  • Erbaş, Y. H. (2021). Covid-19 salgını döneminde eğitim: İlkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 360-380.
  • Ercan, M. (2021). Covid-19 pandemi döneminde ilk okuma yazma sürecine ilişkin öğretmen ve veli görüşleri. Yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi. Malatya.
  • Güneş, F., Uysal, H. Ve Taç, İ. (2016). İlkokuma yazma öğretimi süreci: öğretmenim bana okuma yazmayı öğretir misin?. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(2), 23-33.
  • Kavuk, E. & Demirtaş, H. (2021). Covid-19 pandemisi sürecinde öğretmenlerin uzaktan öğretimde yaşadığı zorluklar. E-Uluslararası Pedandragoji Dergisi, 1(1), 55-73.
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663, Erişim Tarihi 29.12.2021.
  • Öz, F. ve Çelik, K. (2007). Uygulamalı ilkokuma yazma öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özcan, A. F. ve Saydam, E. N. (2021). İlkokul Birinci Sınıf Öğretmenlerinin Covid 19 Salgın Sürecinde İlk Okuma Yazma Öğretimine Yönelik Algıları. Journal of Individual Differences in Education, 2021, 3(2), 62-86.
  • Özgöl, M., Sarıkaya, İ. ve Öztürk M. (2016). Örgün Eğitimde Uzaktan Eğitim Uygulamalarına İlişkin Öğrenci ve Öğretim Elemanı Değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2). 294-304.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Hanife Şeyda Dudak Bu kişi benim 0000-0002-3379-1967

Nurşat Biçer 0000-0003-3680-7052

Yayımlanma Tarihi 21 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Dudak, H. Ş., & Biçer, N. (2022). UZAKTAN İLK OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Firat University Journal of Social Sciences, 32(3), 979-993. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1123252