Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DE ANIMA'NIN FENOMENOLOJİK KÖKENSELLİĞİ

Yıl 2021, Sayı: 32, 109 - 122, 09.12.2021
https://doi.org/10.53844/flsf.979660

Öz

Bu çalışma genel itibariyle De Anima’daki duyumsama (aisthêsis) kavramından yola çıkmak suretiyle onun Logos ile ilişkisinin fenomenolojik olarak yorumlanışını ön plana almaktadır. Özel olarak söz konusu eserin Merleau-Ponty’nin Algının Fenomenolojisi adlı eserinde yürüttüğü fenomenolojik çalışma ile temas noktaları ve paralellikleri açımlanacaktır. Duyumsamanın ve sağladığı birlikte varoluş imkanının açtığı fenomenal dünya Merleau-Ponty’nin figür-zemin yapısından yola çıkarak Kartezyen bir başlangıç noktasından hareket etmeksizin ele alınabilmektedir. Çalışma tam da bu benzer perspektiften, De Anima’nın post-kartezyen anlamda “özne”siz bir felsefe yürüterek Logos’a göre açımlanan fenomenal dünyanın ve varlık alanının bir tür ontolojik temellendirmesini yaptığı iddiasını taşımaktadır. Akabinde ise böyle bir kabul yerini De Anima’daki ruhun yetileri (akletme ve duyumsama) arasındaki ilişkiyi fenomenolojik anlamda bilme meselesince aydınlatıp aydınlatmadığı ve De Anima’nın fenomenolojik bir kaynak olarak değerlendirilip değerlendirilemeyeceği hakkında bir soruşturmaya bırakmaktadır.

Kaynakça

  • Aristotle (2016). De Anima. Çev. C. Shields. Oxford: Clarendon Press.
  • Alloa, E. (2017). Resistance of the Sensible World: An Introduction to Merleau-Ponty. Çev. J. M. Todd. Newyork: Fordham University Press.
  • Aristoteles (2019). Ruh Üzerine. Çev. Ö. Aygün & Y.G. Sev. İstanbul: Pinhan.
  • Crubellier M, Pellegrin P. (2017). Aristoteles: Filozof ve Bilme Meselesi. Çev. B. G. Beşiktaşlıyan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Lear, J. (2020). Aristoteles: Anlama Arzusu. Çev. A. Yurdaçalış & İ. U. Kelso. İstanbul: Alfa.
  • Merleau-Ponty, M. (2017) Algının Fenomenolojisi. Çev. E. Sarıkartal & E. Hacımuratoğlu. İstanbul: İthaki.
  • Nussbaum, M.C (1995). Introduction. Essays on Aristotle’s De Anima. Ed. M.C Nussbaum & A.O Rorty. Chicago: Oxford University Press.
  • Sorabji, R (2009). Body and Soul in Aristotle. Philosophy, 49/187. London: Cambridge University Press.
  • Whiting, J. (1995) Living Bodies, Essays on Aristotle’s De Anima. Ed. M.C Nussbaum & A.O Rorty. Chicago: Oxford University Press.

PHENOMENOLOGICAL ORIJINALITY OF DE ANIMA

Yıl 2021, Sayı: 32, 109 - 122, 09.12.2021
https://doi.org/10.53844/flsf.979660

Öz

In general, this study focuses on the phenomenological interpretation of its relationship with the Logos, starting from the concept of sensation (aisthêsis) in De Anima. In particular, the contact points and parallels of the work in question will be revealed with the phenomenological study of Merleau-Ponty's Phenomenology of Perception. The phenomenal world opened up by sensation and the possibility of co-existence can be handled without moving from a Cartesian starting point, starting from Merleau-Ponty's figure-ground structure. From this similar perspective, the study claims that De Anima carries out a philosophy without a "subject" in the post-cartesian sense, making a kind of ontological grounding of the phenomenal world and the field of existence, which is revealed according to Logos. Subsequently, such an acknowledgment leaves its place to an investigation as to whether De Anima enlightens the relationship between the faculties of the soul in terms of phenomenological knowledge and whether De Anima can be considered as a phenomenological source.

Kaynakça

  • Aristotle (2016). De Anima. Çev. C. Shields. Oxford: Clarendon Press.
  • Alloa, E. (2017). Resistance of the Sensible World: An Introduction to Merleau-Ponty. Çev. J. M. Todd. Newyork: Fordham University Press.
  • Aristoteles (2019). Ruh Üzerine. Çev. Ö. Aygün & Y.G. Sev. İstanbul: Pinhan.
  • Crubellier M, Pellegrin P. (2017). Aristoteles: Filozof ve Bilme Meselesi. Çev. B. G. Beşiktaşlıyan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Lear, J. (2020). Aristoteles: Anlama Arzusu. Çev. A. Yurdaçalış & İ. U. Kelso. İstanbul: Alfa.
  • Merleau-Ponty, M. (2017) Algının Fenomenolojisi. Çev. E. Sarıkartal & E. Hacımuratoğlu. İstanbul: İthaki.
  • Nussbaum, M.C (1995). Introduction. Essays on Aristotle’s De Anima. Ed. M.C Nussbaum & A.O Rorty. Chicago: Oxford University Press.
  • Sorabji, R (2009). Body and Soul in Aristotle. Philosophy, 49/187. London: Cambridge University Press.
  • Whiting, J. (1995) Living Bodies, Essays on Aristotle’s De Anima. Ed. M.C Nussbaum & A.O Rorty. Chicago: Oxford University Press.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Müge Tepeyurt 0000-0001-5320-9316

Yayımlanma Tarihi 9 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 6 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 22 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 32

Kaynak Göster

Chicago Tepeyurt, Müge. “DE ANIMA’NIN FENOMENOLOJİK KÖKENSELLİĞİ”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 32 (Aralık 2021): 109-22. https://doi.org/10.53844/flsf.979660.

Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır. 

Hem özel sayımız hem de Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü 15 Mart'ta başlayacaktır.

Özel sayımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.

İlginiz için teşekkür ederiz.