Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FeTeMM Aktivitelerinin Öğrencilerin FeTeMM Kariyer İlgi, Tutum ve Algılarına Etkisinin Araştırılması

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 3, 217 - 229, 29.09.2021

Öz

Bu çalışmada ortaokul fen bilimleri derslerine FeTeMM aktiviteleri entegre edilmesi ile öğrencilerin FeTeMM alanlarına yönelik kariyer ilgi, tutum ve algılarının araştırılması ve öğrencilerin bu sürece ilişkin görüşlerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışma 2018 - 2019 eğitim öğretim yılının birinci döneminde, Ege bölgesinde yer alan özel bir ortaokulda 7. sınıfta öğrenim görmekte olan 49 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada deneysel araştırma türlerinden tek gruplu zayıf deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmanın uygulama sürecinin ilk adımında Fen Bilimleri Öğretim Programı’nda yer alan 7. sınıf konularından “Güneş Sistemi ve Ötesi”, “Hücre ve Bölünmeler”, “Kuvvet ve Enerji” üniteleri ele alınarak FeTeMM aktiviteleri geliştirilmiştir. Çalışmanın son gününde öğrencilere FeTeMM kariyer ilgi, FeTeMM tutum ve STEM algı ölçekleri uygulanmış ve bunun yanı sıra yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler sonucunda, öğrenciler arasında cinsiyet ve akademik başarı değişkenine ilişkin FeTeMM kariyer ilgi ölçeği (FKİÖ), FeTeMM tutum ölçeği (FTÖ) ve FeTeMM algı ölçeği (SAÖ) puanları arasında istatistiksel olarak bir fark bulunmamıştır. Ancak akademik başarısı yüksek olan öğrencilerin FKİÖ ve FTÖ puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca yarı yapılandırılmış görüşmelerin analizi sonucunda, FeTeMM aktivitelerinin konuları tekrar etme ve konuların kalıcılığını artırma, mühendislik becerileri edinme ve bu becerilerine yönelik farkındalık kazanımlarını sağladığı ve kariyer ve meslek seçiminde kendilerine farklı bakış açıları kazandırdığı yönünde görüşler tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Breiner, J., Harkness, M., Johnson, C. C., & Koehler, C. (2012). What is STEM? A discussion about conceptions of STEM in education and partnerships. School Science and Mathematics, 112(1), 3–11.
  • Bybee, R. (2010). Advancing STEM education: a 2020 vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30–35.
  • Bragow, D., Gragow, K.A., & Smith, E. (1995). Back to the future: Toward curriculum integration. Middle School Journal, 27, 39–46.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (14. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Canbazoğlu, H. B. & Tümkaya, S. (2020). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (FeTeMM) Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi . Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT) , 11 (1) , 188-209 . DOI: 10.16949/turkbilmat.655216.
  • Çorlu, M. S., Capraro, R. M. ve Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: implications for educating our teachers for the age of innovation. Eğitim ve Bilim, 39 (171), 74-85.
  • Çepni, S., & Ormancı, Ü. (2018). Geleceğin dünyası. Cepni, S. (Eds). KURAMDAN UYGULAMAYA STEM+A+E EĞİTİMİ Ankara: PegemA Akademi.
  • Duckworth, A. L., & Seligman, M. E. (2006). Self-discipline gives girls the edge: Gender in self-discipline, grades, and achievement test scores. Journal of educational psychology, 98(1), 198.
  • ERCAN, S., ALTAN, E. B., TAŞTAN, B., & İbrahim, D. A. Ğ. (2016). Integrating GIS into science classes to handle STEM education. Journal of Turkish Science Education, 13(special), 30-43.
  • English, L. (2016). STEM education K-12: perspectives on integration. International Journal of STEM Education, 3(3), 1–8.
  • Fllis, A.,& Fouts, J. (2001). Interdisciplinary curriculum: The research base: The decision to approach music curriculum from an interdisciplinary perspective should include a consideration of all the possible benefits and drawbacks. Music Educators Journal, 87(22), 22–26, 68.
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. Boston: Allyn and Bacon.
  • Gutherie, J. T., Wigfield, A., & VonSecker, C. (2000). Effects of integrated instruction on motivation and strategy use in reading. Journal of Educational Psychology, 92, 331–341, doi: 10.1037/0022- 0663.92.2.331.
  • Kaptan, F., Korkmaz, H., (2001). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (20), 185-192.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kelley, T. R., & Knowles, J. G. (2016). A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM education, 3(1), 1-11.
  • Knezek, G., Christensen, R., Tyler-Wood, T. ve Periathiruvadi S. (2013). Impact of environmental power monitoring activities on middle school student perceptions of STEM. Science Education International. 24 (1), 98-123.
  • Kennedy, T., & Odell, M. (2014). Engaging students in STEM education. Science Education International, 25(3), 246–258.
  • King, K., & Wiseman, D. (2001). Comparing science efficacy beliefs of elementary education majors in integrated and non-integrated teacher education coursework. Journal of Science Teacher Education, 12(2), 143–153, doi: 10.1023/A:1016681823643.
  • McMillan. J. H. (2000). Educational research fundamentals for the consumer. USA: Longman
  • MEB (2018), Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Ankara.
  • Morrison, J. (2006). Attributes of STEM education: The student, the school, the classroom. TIES (Teaching Institute for Excellence in STEM) .
  • Moore, T., Stohlmann, M., Wang, H., Tank, K., Glancy, A., & Roehrig, G. (2014). Implementation and integration of engineering in K-12 STEM education. In S. Purzer, J. Strobel, & M. Cardella (Eds.), Engineering in Pre-College Settings: Synthesizing Research, Policy, and Practices (pp. 35–60). West Lafayette: Purdue University Press.
  • National Research Council. (2011). Successful K-12 STEM education: Identifying effective approaches in science, technology, engineering, and mathematics . National Academies Press.
  • Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). (2010). PISA 2009 Results: What students know and can do – student performance in reading, mathematics and science.
  • Ormancı, Ü. (2020). Thematic content analysis of doctoral theses in STEM education: Turkey context. Journal of Turkish Science Education,17(1),126-146.
  • Osborne, J., Collins, S., Ratcliffe, M., Millar, R., & Duschl, R. (2003). What “ideas‐about‐science” should be taught in school science? A Delphi study of the expert community. Journal of research in science teaching, 40(7), 692-720.
  • Özmen, N., Serkan, Ö. Z. E. L., & Adıgüzel, T. (2020). FeTeMM Odaklı Olarak Tanımlanan Ders Planları için Bir Çerçeve: Bir Meta-Sentez Çalışması. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 37, 123-154.
  • Putnam, R., & Borko, H. (2000). What do new views of knowledge and thinking have to say about research on teacher learning? Educational Researcher, 29(1), 4–15.
  • Rogers, C. ve Portsmore, M. (2004). Bringing Engineering To Elementary School. Journal of STEM Education, 5(3), 17-28.
  • Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20–26.
  • Stohlmann, M., Moore, T., & Roehrig, G. (2012). Considerations for teaching integrated STEM education. Journal of Pre-College Engineering Education Research., 2(1), 28–34. doi:10.5703/1288284314653.
  • Tezel, Ö., & Yaman, H., (2017). FeTeMM Eğitimine Yönelik Türkiye’de Yapılan Çalışmalardan Bir Derleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(1) 135-145.
  • Yerdelen, S., Kahraman, N., & Yasemin, T. A. Ş. (2016). Low socioeconomic status students' STEM career interest in relation to gender, grade level, and STEM attitude. Journal of Turkish Science Education, 13(special), 59-74.
  • Yıldırım, B., & Altun, Y. (2015). Investigating the effect of STEM education and engineering applications on science laboratory lectures. El-Cezerî Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sinan Eslek

Mehmet Sahın

Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Eslek, S., & Sahın, M. (2021). FeTeMM Aktivitelerinin Öğrencilerin FeTeMM Kariyer İlgi, Tutum ve Algılarına Etkisinin Araştırılması. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 4(3), 217-229.
AMA Eslek S, Sahın M. FeTeMM Aktivitelerinin Öğrencilerin FeTeMM Kariyer İlgi, Tutum ve Algılarına Etkisinin Araştırılması. FMGT Eğitimi Dergisi. Eylül 2021;4(3):217-229.
Chicago Eslek, Sinan, ve Mehmet Sahın. “FeTeMM Aktivitelerinin Öğrencilerin FeTeMM Kariyer İlgi, Tutum Ve Algılarına Etkisinin Araştırılması”. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi 4, sy. 3 (Eylül 2021): 217-29.
EndNote Eslek S, Sahın M (01 Eylül 2021) FeTeMM Aktivitelerinin Öğrencilerin FeTeMM Kariyer İlgi, Tutum ve Algılarına Etkisinin Araştırılması. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi 4 3 217–229.
IEEE S. Eslek ve M. Sahın, “FeTeMM Aktivitelerinin Öğrencilerin FeTeMM Kariyer İlgi, Tutum ve Algılarına Etkisinin Araştırılması”, FMGT Eğitimi Dergisi, c. 4, sy. 3, ss. 217–229, 2021.
ISNAD Eslek, Sinan - Sahın, Mehmet. “FeTeMM Aktivitelerinin Öğrencilerin FeTeMM Kariyer İlgi, Tutum Ve Algılarına Etkisinin Araştırılması”. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi 4/3 (Eylül 2021), 217-229.
JAMA Eslek S, Sahın M. FeTeMM Aktivitelerinin Öğrencilerin FeTeMM Kariyer İlgi, Tutum ve Algılarına Etkisinin Araştırılması. FMGT Eğitimi Dergisi. 2021;4:217–229.
MLA Eslek, Sinan ve Mehmet Sahın. “FeTeMM Aktivitelerinin Öğrencilerin FeTeMM Kariyer İlgi, Tutum Ve Algılarına Etkisinin Araştırılması”. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, c. 4, sy. 3, 2021, ss. 217-29.
Vancouver Eslek S, Sahın M. FeTeMM Aktivitelerinin Öğrencilerin FeTeMM Kariyer İlgi, Tutum ve Algılarına Etkisinin Araştırılması. FMGT Eğitimi Dergisi. 2021;4(3):217-29.