Öz
KOBİ’lerin ülke ekonomileri içindeki yeri göz ardı edilemeyecek kadar önem arz etmektedir. Oransal ortalamalara bakıldığında KOBİ’ler dünya genelinde tüm işletmeler içinde %96’lar gibi yüksek bir değerde bulunmaktadır. Türkiye’de de KOBİ’ler ekonomi içinde önemli yer tutmakta, tüm işletmeler içindeki oranlara bakıldığında ise KOBİ’lerin %98’ler seviyesinde olduğu görülmektedir. Bu denli büyük oranda ekonomi içinde yer tutan KOBİ’lerin ise dış ticaret ve özellikle ihracattaki yeri daha da önem kazanmaktadır. İmalatçı KOBİ’ler burada öne çıkmakta; büyük işletmelere yarı mamul ve ürün temininde destek olmakta ve büyük işletmelerin girmediği veya önemli görmediği pazarlara girerek, ülke ihracatına katkı sağlayan faaliyetler gerçekleştirmektedirler.
Bu araştırmada; yukarıda belirtilen önemi nedeniyle örneklem sahası olarak seçilen TRB1 Bölgesi imalatçı KOBİ’lerinin web tabanlı e-ticaret alanındaki faaliyetleri ve bu faaliyetlerin pazarlama faaliyetleri ile olan ilişkileri ele alınmıştır. Yapılan kıyaslama ve analizler ile bu bölgedeki imalatçı KOBİ’lerin ekonomik ve stratejik performansını etkileyen pazarlama faaliyetlerinin web tabanlı e-ticaret faaliyetleri ile olan ilişkileri ve etkileşimi detaylı biçimde incelenmiştir.