Kültür; bir toplumun nesilden nesile aktardığı, değer, norm, gelenek, tutum, alışkanlık ve yaşam şekillerini kapsayan bütünsel bir yapı olarak; kültür ile birçok noktada kesişen önemli toplumsal olgulardan biri olan iletişim ise; canlılar arasında gerçekleşen duygu, düşünce, bilgi ve birikim aktarım süreçleri şeklinde ifade edilebilir. Küreselleşmenin, teknolojinin aracılığıyla hız kazandığı çağımızda, kültürlerarası kavramı ülkelerin gündemlerinde önemli bir noktada konumlanmaktadır. Ülkeler arası öğrenci-eğitimci değişimleri, uluslararası ticaret hacminin genişlemesi, turizmdeki hareketliliğin artması, ulaşımda yaşanan gelişmeler, spor ve sanat dallarında uluslararası gerçekleştirilen faaliyetler gibi sebeplerle farklı kültürler birbiriyle daha çok iletişim kurmaktadır. Kültürlerarası iletişim, farklı sosyal geçmişleri olan toplumların birlikte yaşayabilmeleri için önemli şartlardan biridir. Aynı kültürel geçmişten geldikleri için Türk dünyası toplumları arasında kültürlerarası iletişim bağının kurulması ve geliştirilmesi daha kolay ve elzemdir. Artan dijital kullanımla birlikte yerel kültürlerin; kendi özü haricindeki (yeni medyanın ürünü tek tip kültür endüstrisinin sunduğu) yabancı kültürlerin etkisinde, tehdit altında olduğu söylenebilir. Bu yüzden ortak tarihi ve sosyal geçmişi geniş olan Türk dünyası ülkelerinin, sahip oldukları kültürel değerleri ve sosyal altyapıyı, bilimde, sanatta, üretimde, ticarette, ortak projelerle çalışarak kültürlerarası iletişimi canlı tutmaları, ortak kültür geçmişini kuvvetlendirerek geleceğe taşımaları önemlidir. Bu çalışmada kültür, iletişim ve kültürlerarası iletişime kavramsal bağlamda değinilerek Türk dünyasının kültür unsurları üzerine araştırma yapılmıştır. Çalışmanın amacı, kültürlerarası iletişimin son yıllarda Türk dünyası üzerindeki göstergelerini ve yansımalarını incelemektir.
Kültür İletişim Kültürlerarası İletişim Türk Dünyası Türk Kültürü
Culture can be defined as a holistic construct encompassing the values, norms, traditions, attitudes, habits, and lifestyles transmitted from one generation to the next within a society. Communication, a significant social phenomenon intersecting with culture in many ways, can be described as the process of transmitting emotions, thoughts, information, and knowledge among individuals. In today’s world, where globalization is accelerated by technological advancements, the concept of intercultural communication occupies a prominent place on national agendas. Different cultures interact more frequently due to factors such as student and academic exchange programs, the expansion of international trade, the growth of tourism, advancements in transportation, and international events in sports and the arts. Intercultural communication is a crucial prerequisite for the coexistence of societies with diverse social backgrounds. Establishing and fostering intercultural communication among Turkic communities, owing to their shared cultural background, is both easier and more essential. With the rise of digital media, it can be argued that local cultures are increasingly threatened by the influence of foreign cultures promoted by the homogenizing culture industry of new media. Therefore, it is important for the countries of the Turkic World, which share a vast historical and social background, to maintain intercultural communication by collaborating on joint projects in science, art, production, and trade, leveraging their cultural values and social infrastructure, and to strengthen and carry this shared cultural heritage into the future. This study examines the cultural elements of the Turkic World within the conceptual framework of culture, communication, and intercultural communication. The aim is to investigate the indicators and reflections of intercultural communication on the Turkic World in recent years.
Culture Communication Intercultural Communication Turkic World Turkic Culture
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Örgütsel, Kişilerarası ve Kültürlerarası İletişim, Çok Kültürlü ve Kültürlerarası Çalışmalar, Türk Dünyası Çalışmaları, Kurumsal İletişim, Kültürlerarası İş Yönetimi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 29 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 14 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: Türk Dünyası Özel Sayısı |