Yıl 2020, Cilt 28 , Sayı 217, Sayfalar 33 - 43 2020-06-30

A Study on Wave Bending Moment Analysis for Two Bow Designs
İki Gemi Baş Tasarımı İçin Dalga Eğilme Moment Analizi Üzerine Bir Çalışma

Özgür ÖZGÜÇ [1]


A ship’s structure is designed to withstand the static and dynamic loads to be experienced by the ship throughout its service life. Dynamics loads are exerted on the ship’s hull structure through the action of the waves and the effects of the resultant ship motions. The objective of the study is to analyse the vertical wave bending moment amidships of the vessel with the two different bow designs. The hydrodynamic loads are calculated with the computer program WASIM based on loading condition summary tables, ship hull offset tables and NAPA database of the vessel. From the loading condition summary tables, one full load condition is selected for the analysis. WASIM calculations have been carried out of the wave vertical bending moment amidships with a bulbous bow and a seaworthy bow. The considered loading condition is a homogenous full load condition. The nonlinear WASIM calculations of the vessel in the MLER (Most Likely Extreme Response) waves show that for full load condition, the highest wave vertical bending moment amidships of the vessel with the seaworthy bow is 2.6% higher than the counterpart value of the vessel with the bulbous bow.
Bir geminin yapısı, servis ömrü boyunca geminin deneyimleyeceği statik ve dinamik yüklere dayanacak şekilde tasarlanmıştır. Dalgaların hareketi ve ortaya çıkan gemi hareketlerinin etkileri ile geminin tekne yapısına dinamik yükler uygulanır. Bu çalışmanın amacı, iki farklı gemi baş tasarımı ile teknenin düşey dalga eğilme momentinin değerlerini analiz etmektir. Hidrodinamik yükler WASIM bilgisayar programı kullanarak hesaplanıyor ve bu kapsamda geminin NAPA dataları, tekne ofset tablosu ve yükleme koşulları dikkate alınıyor. Yükleme koşulu özet tablolarından, analiz için bir tam yük koşulu seçilir. WASIM hesaplamaları, seaworthy başlı ve balb başlı ile dalga dikey bükülme momentinin ortasında gerçekleştirilmiştir. Dikkate alınan yükleme koşulu, homojen bir tam yük koşuludur. MLER dalgalarındaki teknenin doğrusal olmayan WASIM hesaplamaları, tam yük koşulu için, seaworthy başlı teknenin en yüksek dalga dikey eğilme momenti gemilerinin, balb başlı teknenin muadil değerinden % 2.6 daha yüksek olduğunu göstermektedir.
  • DNV GL SESAM User Manual - WASIM. (2009). Wave Loads on Vessels with forward Speed, DNV GL Software Report. DNV GL SESAM User Manual - WAVESHIP. (2009). Wave Loads on Vessels with forward Speed, DNV GL Software Report.
  • Pastoor, LW (2002). On the Assessment of Nonlinear Ship Motions and Loads, PhD Thesis, Technische Universiteit Delft, 2002.
  • Fonseca, N, Pascoal R, Soares, CG, Clauss G, and Schmittner C. (2010). Numerical and experimental analysis of extreme wave induced vertical bending moments on a FPSO. Applied Ocean Research, 32(4), 374-390.
  • Parunov, J, Senjanovi I, Paviaeeviae M. (2004). Use of Vertical Wave Bending Moments From Hydrodynamic Analysis In Design of Oil Tankers, Vol. 146, International Journal of Maritime Engineering.
  • Rajendran, S, Vásquez, G., and Soares, CG. (2016). Effect of bow flare on the vertical ship responses in abnormal waves and extreme seas. Ocean Engineering, 124, 419-436. Temarel, P, Bai, W, Bruns, A, Derbanne, Q, Dessi, D, Dhavalikar, S, and Papanikolaou A. (2016).
  • Prediction of wave-induced loads on ships: Progress and challenges. Ocean Engineering, 119, 274-308. Clauss, GF, and Klein, M. (2016).
  • Experimental investigation on the vertical bending moment in extreme sea states for different hulls. Ocean Engineering, 119, 181-192. Shama, M. (2013). Hull Girder Loading. In: Buckling of Ship Structures. pp 117-140. Springer, Berlin, Heidelberg.
Birincil Dil tr
Konular Mühendislik
Bölüm Sayı
Yazarlar

Yazar: Özgür ÖZGÜÇ (Sorumlu Yazar)
Kurum: İstanbul Teknik Üniversitesi
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 30 Haziran 2020

Bibtex @araştırma makalesi { gdt761482, journal = {Gemi ve Deniz Teknolojisi}, issn = {1300-1973}, eissn = {2651-530X}, address = {}, publisher = {TMMOB Gemi Mühendisleri Odası}, year = {2020}, volume = {28}, pages = {33 - 43}, doi = {}, title = {İki Gemi Baş Tasarımı İçin Dalga Eğilme Moment Analizi Üzerine Bir Çalışma}, key = {cite}, author = {Özgüç, Özgür} }
APA Özgüç, Ö . (2020). İki Gemi Baş Tasarımı İçin Dalga Eğilme Moment Analizi Üzerine Bir Çalışma . Gemi ve Deniz Teknolojisi , 28 (217) , 33-43 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gdt/issue/55677/761482
MLA Özgüç, Ö . "İki Gemi Baş Tasarımı İçin Dalga Eğilme Moment Analizi Üzerine Bir Çalışma" . Gemi ve Deniz Teknolojisi 28 (2020 ): 33-43 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/gdt/issue/55677/761482>
Chicago Özgüç, Ö . "İki Gemi Baş Tasarımı İçin Dalga Eğilme Moment Analizi Üzerine Bir Çalışma". Gemi ve Deniz Teknolojisi 28 (2020 ): 33-43
RIS TY - JOUR T1 - İki Gemi Baş Tasarımı İçin Dalga Eğilme Moment Analizi Üzerine Bir Çalışma AU - Özgür Özgüç Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - DO - T2 - Gemi ve Deniz Teknolojisi JF - Journal JO - JOR SP - 33 EP - 43 VL - 28 IS - 217 SN - 1300-1973-2651-530X M3 - UR - Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 Gemi ve Deniz Teknolojisi İki Gemi Baş Tasarımı İçin Dalga Eğilme Moment Analizi Üzerine Bir Çalışma %A Özgür Özgüç %T İki Gemi Baş Tasarımı İçin Dalga Eğilme Moment Analizi Üzerine Bir Çalışma %D 2020 %J Gemi ve Deniz Teknolojisi %P 1300-1973-2651-530X %V 28 %N 217 %R %U
ISNAD Özgüç, Özgür . "İki Gemi Baş Tasarımı İçin Dalga Eğilme Moment Analizi Üzerine Bir Çalışma". Gemi ve Deniz Teknolojisi 28 / 217 (Haziran 2020): 33-43 .
AMA Özgüç Ö . İki Gemi Baş Tasarımı İçin Dalga Eğilme Moment Analizi Üzerine Bir Çalışma. Gemi ve Deniz Teknolojisi. 2020; 28(217): 33-43.
Vancouver Özgüç Ö . İki Gemi Baş Tasarımı İçin Dalga Eğilme Moment Analizi Üzerine Bir Çalışma. Gemi ve Deniz Teknolojisi. 2020; 28(217): 33-43.