Yazar tarafından Ephesos kentinde Avusturya’lı arkeologlar tarafından
Hanghaus II kazılarında bulunmuş olan iki adet yazıt yeniden ele alınmaktadır.
Yazıtlardan ilki, ilk olarak 1979 yılında Die Inschriften von Ephesos, 2, 199
nr. olarak ‘Ptolemaios (Philadelphos) und Arsinoe’ başlığıyla İplikçioğlu’nun
not defterinden ve Knibbe’nin önerileriyle yayımlanmıştır. Daha sonra 1981/2
yıllarında Knibbe ve İplikçioğlu tarafından yazıt ‘Ptolemaios und Arsinoe’
başlığıyla tekrar ele alınmış ve bu kez yazıta ‘Ptolemaios IV. Philopator
(221-204 v. Chr.) und seine (Schwester)gattin Arsinoe. 3. Die Lesung des
Erhaltenen bleibt ebenso fraglich wie die Ergänzung der Zeile.’ notu
düşülmüştür. 1989 yılında yazıt Knibbe, Engelmann ve İplikçioğlu tarafından
yeniden okunmuş ve yazıta yeni okunan harfler eklenmiştir. Aynı yazarlar 1993
yılında yazıtı son olarak ele almışlar ve 3. satırına Σ]αράπιδι καὶ [Ἴσιδι]
şeklinde yeni okuma önerisi sunmuşlardır. Yazıt son olarak 2010 yılında
Annalisa Calapà tarafından yeniden ele alınmıştır. Calapà kendinden önceki
okumaların pek çoğunu kabul etmiştir. Meadows söz konusu taşın kırık olmasından
kaynaklanan fiziki şartlarını yeniden analiz ederek yeni bir yazı düzeni
önermektedir:
Calapà 2010, 200:
[Βασιλεῖ Πτ]ολεμαί[ωι
[καὶ βασιλί]σσηι Ἀρσι[νόηι]
Σ]αράπιδι καὶ [Ἴσιδι]
Meadows:
[Βασιλεῖ Πτ]ολεμαίω[ι]
[καὶ βασιλί]σσηι Ἀρσι-
[νόηι καὶ Σ]αράπιδι καὶ
[Εἴσιδι -------------------]
Yazar ikinci olarak Knibbe ve İplikçioğlu tarafından 1981/2 yılında
‘Isidoros und die Hegemones und Strategen opfern König Eumenes II. und
Stratoneike’ başlığı altında ilk kez yayımlanan ve 1989 yılında Knibbe,
Engelmann ve İplikçioğlu tarafından tekrar ele alınan ve son olarak da yine
Calapà tarafından tamamen 1989 yılındaki yayımdan alınan yazıta yeni bir okuma
önerisinde bulunmaktadır. Buna göre yazarın tamamlama önerisi ve çevirisi
şöyledir:
βασιλεῖ Πτ[ολεμαίωι]
καὶ βασιλί[σσηι Ἀρσι]-
[ν]όηι καὶ Σ[αράπιδι καὶ]
Εἴσιδ[ι ὁ δεῖνα —]
καὶ οἱ ἡγε[μόνες καὶ]
οἱ στρατι[ῶται οἱ τε-]
[τ]αγμένοι [ἐπὶ τῆι]
[ἄκ]ραι τ[ό]ν [βωμὸν]
[ἀ]νέθηκαν [ἐπὶ ταῖς]
συντελοῦ[μέναις
αὐτοῖς θυ[σίαις].
‘Kral Ptolemaios ve kraliçe Arsinoe ile Sarapis ve Isis için [filanca]
ve akropolis’te konuşlanan idareci memurlar ve askerler bu altarı onların
şerefine gerçekleştirilen bir adak olarak diktiler.’ Ephesos’ta akroplis
tarafındaki aynı binada bulunan iki yazıt olasılıkla aynı buluntu yerinden
yeniden kullanım için Hanghaus’a getirilmişlerdir. Harf karakteri bakımından da
aynı özellikleri gösteren her iki yazıtta da krali çift ve Isis ile Sarapis’e
olmak üzere çifte adak söz konusudur. Yazar makalesinde çifte adakların söz
konusu olduğu ve genel olarak Alexandreia’ya özgü yazıtların bir listesini
vermiş ve kendi Ephesos yazıtlarıyla karşılaştırmıştır. Yaptığı karşılaştırma
sonucunda yazıtların önceden düşünüldüğü gibi Ptolemaios II değil, Ptolemaios
IV Philopator Dönemine tarihlenmesinin uygun olacağı sonucuna varmıştır.
Yazıtlar olasılıkla Raphia savaşını müteakiben yazılmışlardır ve III. Suriye
Savaşı öncesi Meandros Nehrinin kuzeyindeki Ptolemaios hâkimiyetine işaret
etmektedirler. Bunun yanı sıra yazıtlar Isis ve Sarapis kültünün krali çift
kültüyle birleşmiş olarak Mısır’dan Küçük Asya’daki Ptolemaios karakollarına
taşındığının ve kraliyetin üst düzey görevlileri arasında tapınım gördüğünün de
göstergesidirler. Söz konusu adakların arkasındaki esas kişi olasılıkla
Polybios’a göre bu dönemde önemli Ptolemaios garnizonu olan Ephesos kentindeki
en kıdemli komutandır. Bu kişi olasılıkla Alexandreia eşrafından biridir.
Ptolemaios IV Philopator Kral kültü Sarapis Isis Ephesos Ionia
This paper reconsiders
the texts of two inscriptions found in the Austrian excavations at Ephesus in
Hanghaus II: IEphesos 199 and SEG 33 942. Proposed restoration of the texts
suggests that both stones preserve rare 'double dedications' to both the royal couple
of Ptolemy and Arsinoe, and Sarapis and Isis. Comparison with other known
examples suggests that these belong to the reign of Ptolemy IV Philopator, not,
as has been suggested in the past, to the reign of Ptolemy II. They are
evidence for the promulgation of royal cult and the worship of Sarapis and
Isis, by senior military officials, perhaps in the years following the Battle
of Raphia. The reattribution of these stones to this later period removes any
evidence for Ptolemaic control north of the River Maeander before the Third
Syrian War.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2013 |
Gönderilme Tarihi | 3 Eylül 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 10 |