The article offers comments on inscriptions at two temples in Asia Minor: It argues that the letter of Seleukos II at the temple of Zeus in Labraunda was carved on the anta of the temple still in the time of the priest Korris and thus before all other inscriptions pertaining to the Olympichos dossier and that it was not, as previously assumed, displayed on one of the antae of the opisthodomos. The other documents of the Olympichos dossier could be understood as Mylasa’s counternarrative to Seleukos’ letter, which, under certain premises, seems to have favored Korris’ position in the dispute between Mylasa and Labraunda. In the case of the temple of Athena in Heraclea at Latmus, the presumed lacuna in the Seleucid correspondence is discussed. The architectural context of the surviving ashlars of the northern anta suggests a greater loss of text in Zeuxis’ letter than had previously been supposed.
Labraunda Heraclea at Latmus Seleukos II Antiochos III Olympichos Zeuxis inscriptions on temples
Makale, Küçük Asya’daki iki tapınakta bulunan yazıtlar hakkında yorumlar sunmaktadır: II. Seleukos’un Labraunda’daki Zeus Tapınağı’nda bulunan mektubunun tapınağın anta kısmında, henüz rahip Korris zamanında ve dolayısıyla Olympikhos dosyasına ait diğer tüm yazıtlardan önce kazındığını ve daha önce varsayıldığı gibi opisthodomos anta’larından birine kazınmadığını savunmaktadır. Olympikhos dosyasının diğer belgeleri, Mylasa’nın Seleukos’un mektubuna karşı yazdığı karşıt yazılar olarak anlaşılabilir; bu yazılar, bazı öncüller altında, Mylasa ve Labraunda arasındaki anlaşmazlıkta Korris’in pozisyonunu desteklemiş gibi görünmektedir. Latmos’taki Heraklea Athena Tapınağı örneğinde, Seleukos dönemi yazışmalarındaki varsayılan boşluk tartışılmaktadır. Kuzey anta'nın günümüze ulaşan küllerinin mimari-tektonik bağlamı, Zeuksis’in mektubunda daha önce tahmin edilenden daha büyük bir metin kaybı olduğunu düşündürmektedir.
Labraunda Latmos Herakleia’sı II. Seleukos Olympikhos III. Antiokhos Zeuksis tapınak yazıtları
The article offers comments on inscriptions at two temples in Asia Minor: It argues that the letter of Seleukos II at the temple of Zeus in Labraunda was carved on the anta of the temple still in the time of the priest Korris and thus before all other inscriptions pertaining to the Olympichos dossier and that it was not, as previously assumed, displayed on one of the antae of the opisthodomos. The other documents of the Olympichos dossier could be understood as Mylasa’s counternarrative to Seleukos’ letter, which, under certain premises, seems to have favored Korris’ position in the dispute between Mylasa and Labraunda. In the case of the temple of Athena in Heraclea at Latmus, the presumed lacuna in the Seleucid correspondence is discussed. The architectural context of the surviving ashlars of the northern anta suggests a greater loss of text in Zeuxis’ letter than had previously been supposed.
Labraunda Heraclea at Latmus Seleukos II Antiochos III Olympichos Zeuxis inscriptions on temples
| Birincil Dil | Almanca |
|---|---|
| Konular | Yunan ve Roma Dönemi Arkeolojisi, Eskiçağ Tarihi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 11 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 30 |