Objective: This study aimed to investigate the effect of the COVID-19 pandemic on eating and food shopping habits among the Turkish adult population.
Material and method: Demographics, eating and food shopping habits, and food label reading habits of the participants were collected via online surveys. Coronavirus anxiety was assessed using the Coronavirus Anxiety Scale. The survey was conducted from November 2021 to the end of January 2022. Student's t-test was used to determine the statistical difference between quantitative variables. Chi-Square and Marginal Homogeneity Tests, depending on the number of categories, were used to determine the difference between qualitative variables.
Results and discussion: Unpackaged food consumption decreased during the pandemic. More than half of the participants started to pay more attention to food labels, spend less time for grocery shopping, and started using nutritional supplements. The changes in eating, grocery shopping, and food label reading habits among Turkish consumers during the pandemic have been demonstrated.
COVID-19 coronavirus food shopping habits eating habits pandemic
Amaç: Bu çalışmada COVID-19 pandemisinin Türk yetişkin popülasyonunda yeme ve gıda alışverişi alışkanlıkları üzerine etkisi incelenmiştir.
Materyal ve yöntem: Katılımcıların demografik verileri, yeme ve gıda alışverişi alışkanlıkları, gıda etiketi okuma alışkanlıkları ile ilgili bilgiler çevrimiçi anketler aracılığıyla toplanmıştır. Koronavirüs Anksiyete Ölçeği kullanılarak koronavirüs kaygısı değerlendirilmiştir. Veri toplama işlemi Kasım 2021 ve Ocak 2022 arasında gerçekleştirilmiştir. Kantitatif verilerde istatistiksel farkı bulmak için Student's t-test, kalitatif verilerde ise kategori sayısına bağlı olarak Ki-Kare ve Marginal Homogeneity Test kullanılmıştır.
Tartışma ve sonuç: Pandemi süresince paketsiz gıda tüketiminde azalma tespit edilmiştir. Katılımcıların yarısından fazlası gıda etiketlerine daha fazla dikkat etmeye, market alışverişine daha az vakit ayırmaya ve besin takviyesi kullanımına başlamıştır. Bu çalışmada market alışverişi, yeme ve gıda etiketi okuma alışkanlıklarındaki değişim gösterilmiştir.
COVID-19 koronavirüs gıda alışverişi alışkanlıkları yeme alışkanlıkları pandemi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırmalar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 30 |