İnsansız Kara Aracı Tasarımında Ağırlık Oranı Metodu Kullanımı
Year 2019,
Volume: 5 Issue: 1, 32 - 45, 23.04.2019
Cüneyd Demir
,
Mustafa Bozdemir
Abstract
Herhangi bir uygulamaya yönelik seçilen tasarım modelinin
kullanımıyla, istenilen sonuca ulaşılamadığı durumlarda, tasarımcılar kendi
problemlerinin çözümüne yönelik uygun işlem modelleri geliştirebilmektedir. Tam
da bu noktada İKA gibi karmaşık bir araç tasarımında karşılaşılan problemleri
çözmek için bir tasarım işlem modeli geliştirilmesine ihtiyaç duyulmuştur. İKA
genel tasarımında, tasarımı direkt olarak etkileyen çok sayıda alt sistem
vardır. Söz konusu sistemler arasında karmaşık ilişkiler ağı bulunmaktadır. Bu
çalışmada İKA tasarımındaki karmaşık ilişkileri kolay bir yöntemle çözmek için
kavramsal tasarım yapılmıştır. Gerçekleştirilecek tasarım ile ilgili istekler;
mevcut sistem ilişkilerine dayanarak değerlendirilip en uygun olacak çözüme
karar verilebilmesi için, sistematik tasarımda alternatif çözümler üretilmiş ve
bu üretilen alternatif çözümlerin şartname ihtiyaçları açısından
değerlendirilmiştir. En iyi alternatifi belirlemede önem dereceli metotlardan
en güncel ve geçerli hesaplama tekniği olan ağırlık oran metodu kullanılmıştır.
Ağırlık oranında ölçütlerin önem göstergesi (
) ve memnuniyet dereceleri tasarımcı
tarafından özel olarak belirlenmiştir. İKA ağırlığına dayalı 3 çeşit ölçüt önem
göstergeli ağırlık oranı metot çizelgesi ve 3 çeşit memnuniyet dereceleri
çizelgesi oluşturulmuştur. Böylece ağırlık oranı metoduyla ortaya çıkarılan
alternatifler matematiksel ifadelere dönüştürülerek en iyi alternatifler
belirlenmiştir.
References
- [1] C. Demir ve M. Bozdemir, “İnsansız Kara Araçlarında Tekerlek ve Palet Tahrik Sistemlerinin İncelenmesi,” II. Uluslararası Savunma Sanayi Sempozyumu, Kırıkkale, Türkiye, 06-08 Nisan, 2017, Bildiri Kitabı, s. 378-387.
- [2] C. Demir ve M. Bozdemir, “İnsansız Araçlarda Teknolojik Gelişmelerin İncelenmesi,” Uluslararası Taşköprü Pompeiopolis Bilim Kültür Sanat Araştırmaları Sempozyumu, Taşköprü, Kastamonu, Türkiye, 10-12 Nisan, 2017, Tam Metin Kitabı, s. 633-647.
- [3] W. Hsu and M. Woon , “Current research in the conceptual design of mechanical products,” Computer Aided Design, vol 30, no 5, pp. 377-389, April, 1998.
- [4] İ. Şahin, M. Dörterler ve H. Gökçe “Optimum design of compression spring according to minimum volume using grey wolf optimization method,” Gazi Mühendislik Bilimleri Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, s. 21-27, Ağustos, 2017.
- [5] M. Bozdemir, “Takım Tezgahlarının Yapay Zeka Tekniklerine Dayalı Sistematik Tasarımı,” Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye, 2003.
- [6] S. Sivri, “Kavramsal Tasarımda Fonksiyonel Model Oluşturma,” Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye, 2013.
- [7] B. M. O. Halloran, R. B. Stone and I. Y. Tumer, A Method to Compute Early Design Risk Using Customer Importance and Function-Flow Failure Rates. Corvallis, Oregon: Oregon State University, 2000, pp. 1-9.
- [8] G. Pahl and W. Beitz, Engineering Design: A Systematic Approach. London: Springer Verlag, 1988.
- [9] H. R. Börklü, Mühendislik Tasarımı-Sistematik Yaklaşım. Ankara: Hatiboğlu Basım ve Yayım, 2010, s. 1-3, 6-8, 89-101, 155-221.
- [10] N.F.M Roozenburg and J. Eekels, Product Design: Fundamental and methods. Hoboken, NJ: John Willey & Sonns, 1995, pp. 10-40.
- [11] L.B. Archer, Technological innovation; A methodology. Frimley, New York: Infolink, 1971, pp. 1-50.
- [12] C. Demir, “İnsansız Kara Araçlarının Hareket Sistemlerinin Kavramsal Tasarımı,” Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale, Türkiye, 2017.
Year 2019,
Volume: 5 Issue: 1, 32 - 45, 23.04.2019
Cüneyd Demir
,
Mustafa Bozdemir
References
- [1] C. Demir ve M. Bozdemir, “İnsansız Kara Araçlarında Tekerlek ve Palet Tahrik Sistemlerinin İncelenmesi,” II. Uluslararası Savunma Sanayi Sempozyumu, Kırıkkale, Türkiye, 06-08 Nisan, 2017, Bildiri Kitabı, s. 378-387.
- [2] C. Demir ve M. Bozdemir, “İnsansız Araçlarda Teknolojik Gelişmelerin İncelenmesi,” Uluslararası Taşköprü Pompeiopolis Bilim Kültür Sanat Araştırmaları Sempozyumu, Taşköprü, Kastamonu, Türkiye, 10-12 Nisan, 2017, Tam Metin Kitabı, s. 633-647.
- [3] W. Hsu and M. Woon , “Current research in the conceptual design of mechanical products,” Computer Aided Design, vol 30, no 5, pp. 377-389, April, 1998.
- [4] İ. Şahin, M. Dörterler ve H. Gökçe “Optimum design of compression spring according to minimum volume using grey wolf optimization method,” Gazi Mühendislik Bilimleri Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, s. 21-27, Ağustos, 2017.
- [5] M. Bozdemir, “Takım Tezgahlarının Yapay Zeka Tekniklerine Dayalı Sistematik Tasarımı,” Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye, 2003.
- [6] S. Sivri, “Kavramsal Tasarımda Fonksiyonel Model Oluşturma,” Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye, 2013.
- [7] B. M. O. Halloran, R. B. Stone and I. Y. Tumer, A Method to Compute Early Design Risk Using Customer Importance and Function-Flow Failure Rates. Corvallis, Oregon: Oregon State University, 2000, pp. 1-9.
- [8] G. Pahl and W. Beitz, Engineering Design: A Systematic Approach. London: Springer Verlag, 1988.
- [9] H. R. Börklü, Mühendislik Tasarımı-Sistematik Yaklaşım. Ankara: Hatiboğlu Basım ve Yayım, 2010, s. 1-3, 6-8, 89-101, 155-221.
- [10] N.F.M Roozenburg and J. Eekels, Product Design: Fundamental and methods. Hoboken, NJ: John Willey & Sonns, 1995, pp. 10-40.
- [11] L.B. Archer, Technological innovation; A methodology. Frimley, New York: Infolink, 1971, pp. 1-50.
- [12] C. Demir, “İnsansız Kara Araçlarının Hareket Sistemlerinin Kavramsal Tasarımı,” Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale, Türkiye, 2017.