PMSM’lar son yıllarda birçok endüstriyel uygulamada sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır. Diğer motorlara göre, enerji ve güç yoğunluğu açısından birçok avantaja sahip olmasına rağmen bu motorların en büyük dezavantajı, özellikle konsantre sargı kullanımında meydana gelen moment salınımlarıdır. Genel olarak, moment salınımlarının önlenmesi ve azaltılması için, motor nüve tasarımı ve akım kontrolü gibi iki farklı yöntem kullanılmaktadır.
Bu çalışmada ise moment salınımlarının azaltılması amacıyla stator nüvesinin dişlerinde yarık geometrisi kullanılmıştır. Yarıklı yapıların temel görevi yararlı bir relüktans momenti meydana getirmek ve manyetik akı dağılımının daha düzgün bir şekilde elde edilmesine yardımcı olmaktır. Gerekli performans karşılaştırmalarının yapılabilmesi için, sabit mıknatıslı dış rotorlu senkron motor tipi kullanılmıştır. Performans analizi yapılan PMSM için iki adet nümerik model oluşturulmuştur. Öncelikle, dış rotorlu PMSM için klasik bir motor modeli analitik olarak tasarlanmış ve FEA analizi ile dinamik analizi yapılmıştır. Daha sonra yine aynı fiziksel ve elektriksel özelliklere sahip, dış rotorlu PMSM’in stator dişlerine ince yarıklar açılmak sureti ile FEA analizi gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda her bir motora ait manyetik alan dağılımları, moment salınım değerleri, performans verilerinin değişimleri verilmiştir. Elde edilen veriler değerlendirildiğinde yarıklı motor modelinden elde edilen moment salınımının original motora göre % 5 daha az salınım yaptığı, ortalama moment değerinin % 3 arttığı gösterilmiştir.
Elektrikle tahrik motorları Sabit mıknatıslı senkron motor Moment dalgalanması Stator nüve tasarımı Relüktans moment iyileştirmesi Yarıklı stator nüve yapısı
Recently permanent magnet synchronous motors (PMSMs) have been used in many traction applications. Although they have many advantages about energy saving, power-torque density and efficiency, main disadvantage of these motor type is torque ripples. In general, there are two ways for reducing the torque ripples. These methods are motor core magnetic design method and current control method. In this study, slitted stator core teeth geometry has used for reducing the torque ripple. One of the basic missions of slitted cores is generating the useful reluctance torque and helping the more symmetrical distribution of the flux density on magnetic cores of the motor. In this study, an outer rotor PMSM has been used for required performance comparisons. There have been two numerical models created for the performance analysis of outer rotor PMSM. Primarily, a classical analytical outer rotor PMSM model has been created and dynamical analysis of this model has been operated with Finite Element Analysis simulation programme. Afterwards, another FEA performance analysis for same physical and electrical featured but slitted stator core numerical model of outer rotor PMSM has been achieved. Magnetic flux density distributions, torque ripple values and other performance values of each prototype motor have been given in study. When the obtained performance values evaluated, torque ripple value of slitted core PMSM has been %5 less than traditional outer rotor PMSM, besides it has been shown that, mean torque value of slitted core PMSM is %3 bigger than classical outer rotor PMSM.
Traction Motors Permanent Magnet Synchronous Motor Torque Ripple Stator Core Design Reluctance Torque Improve Slitted Stator Core Structure.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Electrical Engineering |
Journal Section | Conference Paper |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2023 |
Submission Date | December 19, 2022 |
Acceptance Date | August 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 2 |