Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAM, MEDDAH, GAME MASTER: GAME MASTERS in ROLEPLAYING GAMES as a NEW NARRATOR

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 1, 379 - 387, 02.07.2019

Öz

Narrations and recitals have come from the past to
the present day in the lives of societies, their names, executive
characteristics, texts and roles remain the same or changed. In time,
developments, changes and updates occurred in the narrator types. In Turkish
culture, there were various types of narrators such as saga-tellers,
storytellers, meddah and minstrels and especially kam/shamans. Nowadays, new
ones has been added to the narrator types with the developing technology and
game concept. Games called Role Playing Games can be considered as a narrative
type, and game masters who are sort of arbitrators of these games can be
considered as a narrator type. In this article, the game masters of Role
Playing Games al will be examined in terms of narrator. First of all,
traditional narrator types such as kam/shaman, saga-teller, storyteller, meddah
and minstrel will be mentioned and then short information about role-playing
games will be given. Then, the data obtained from the compilation study of
various game masters will be discussed with the game masters in the
role-playing games and the functions of the creation/transfer/execution, shape
/structure, content/subject and function. As a conclusion, the narrative
qualities of game masters will be revealed.

Kaynakça

  • And, M. (2012), Oyun ve Bügü Türk Kültüründe Oyun Kavramı, İstanbul: YKY.
  • Azadovski, M. (2002), Sibirya’dan Bir Masal Anası, Çev.: İlhan Başgöz, Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Başgöz, İ. (1986), “Hikâye Anlatan Âşık ve Dinleyicisi”, Folklor Yazıları, İstanbul: Adam Yayınları, 49-137.
  • Çobanoğlu, Ö. (2000), Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara: Akçağ.
  • Çobanoğlu, Ö. (2011), Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Ankara: Akçağ.
  • Ekici, M. (2004), Türk Dünyasında Köroğlu, Ankara: Akçağ.
  • Ekici, M. (2008), “Geleneksel Kültürü Güncellemek Üzerine Bir Değerlendirme”, Milli Folklor, 80, 33-39.
  • Ekici, M. (2011), Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri. Ankara: Geleneksel.
  • Ergun, P. (2014), “Türk Masal Anlatıcısının Kimliği”, Milli Folklor. 104: 33-45.
  • İnan, A. (1986), Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar. Ankara: TTK.
  • Köprülü, M. F. (1980), Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Ötüken.
  • Nutku, Ö. (1997), Meddahlık ve Meddah Hikâyeleri, Ankara: AKM.
  • Yonar, G. (2011), Türk Edebiyatında Fantastiğin Kökenleri Harikulâde ve Olağandışı, İstanbul: Ötüken.
  • Kaynak Kişiler Listesi:
  • Kaynak kişi bilgileri kaynak kişinin adı, doğum tarihi ve yeri, eğitim durumu, mesleği ve varsa lakabı şeklinde verilmiştir.
  • KK1: Asena Can/1993-Mersin/Üniversite/Üniversite Öğrencisi
  • KK2: Aylin Ayvazoğlu/1991-Ardahan/Üniversite/Çevirmen
  • KK3: Barış Tekin/1989-Manisa/Üniversite/Performans Aktörü
  • KK4: Berkay Gökçek/1987-İzmir/Üniversite/Oyuncu
  • KK5: Burak Türköz/1987-İstanbul/Üniversite/Çevirmen
  • KK6: Can Yürekli/1989-İzmir/Üniversite/Grafiker
  • KK7: Cihan Türe/1981-İzmir/Üniversite/Özel Sektör
  • KK8: Devrim Kunter/1971-İstanbul/Üniversite/Çizgi Roman Yazar ve Çizeri
  • KK9: Ekin Ergün/1991-İstanbul/Öğrenci/Lowan veya Lowan Whedaus
  • KK10: Erol Mazhar Aksoy/1986-İstanbul/Üniversite Yüksek Lisans/Mühendis/Croc
  • KK11: Fatih Tepgeç/1982-İstanbul/Üniversite Doktora/Öğrenci
  • KK12: Feyzullah Kubilay Kartal/1984-İstanbul/Üniversite/İşletme
  • KK13: Gökmen Yoldaş/1989-İzmir/Üniversite Yüksek Lisans/Su Ürünleri Mühendisi
  • KK14: Gülin Yolaç/1988-İzmir/Üniversite/Şirket Ortağı
  • KK15: Hakan Kamalı/1984-İzmir/Üniversite/Lojistik/Kamos
  • KK16: Hüseyin Ruhi Küçük/1980-Konya/Üniversite Yüksek Lisans/Bilgi Sistemleri Uzmanı
  • KK17: İrfan Can Danış/1990-İzmir/ Üniversite/Öğrenci
  • KK18: Yakup Çakmak/1991-İzmir/Lise/Öğrenci

KAM, MEDDAH, OYUN YÖNETİCİSİ: YENİ BİR ANLATICI OLARAK ROL YAPMA OYUNLARINDAKİ OYUN YÖNETİCİLERİ

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 1, 379 - 387, 02.07.2019

Öz

Anlatıcılık ve anlatmalar geçmişten günümüze
toplumların hayatında adları, icra özellikleri, metinleri ve rolleri aynı
kalarak veya değişerek gelmiştir. Zamanla anlatıcı tiplerinde gelişmeler,
değişmeler ve güncellenmeler meydana gelmiştir. Türk kültüründe kam/şamanlardan
başlayarak destancılar, masal anlatıcıları, meddahlar ve âşıklar olmak üzere
çeşitli anlatıcı tipleri var olmuştur. Günümüzde ise gelişen teknoloji ve oyun
kavramıyla anlatıcı tiplerine yenileri eklenmiştir. “Rol Yapma Oyunları” olarak
adlandırılan oyunlar bir anlatım icrası, bu oyunların bir nevi hakemi olan oyun
yöneticileri de bir anlatıcı tipi olarak değerlendirilebilir. Bu düşünceden
hareketle bu makalede “Rol Yapma Oyunları”nın oyun yöneticileri anlatıcılık
yönünden incelenecektir. İlk olarak kam/şaman, destancı, masal anlatıcısı,
meddah ve âşık gibi geleneksel anlatıcı tiplerine değinilecek, ardından rol
yapma oyunları hakkında kısa bilgi verilecektir. Daha sonra çeşitli oyun
yöneticilerinden derleme çalışmasıyla elde edilen verilerden hareketle rol
yapma oyunlarındaki oyun yöneticilerinin ve bu oyunların yaratım/aktarım/icra,
şekil/yapı, içerik/konu ile işlev özelliklerine değinilecek. Sonuç olarak da
oyun yöneticilerinin anlatıcılık nitelikleri ortaya konulacaktır.

Kaynakça

  • And, M. (2012), Oyun ve Bügü Türk Kültüründe Oyun Kavramı, İstanbul: YKY.
  • Azadovski, M. (2002), Sibirya’dan Bir Masal Anası, Çev.: İlhan Başgöz, Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Başgöz, İ. (1986), “Hikâye Anlatan Âşık ve Dinleyicisi”, Folklor Yazıları, İstanbul: Adam Yayınları, 49-137.
  • Çobanoğlu, Ö. (2000), Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara: Akçağ.
  • Çobanoğlu, Ö. (2011), Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Ankara: Akçağ.
  • Ekici, M. (2004), Türk Dünyasında Köroğlu, Ankara: Akçağ.
  • Ekici, M. (2008), “Geleneksel Kültürü Güncellemek Üzerine Bir Değerlendirme”, Milli Folklor, 80, 33-39.
  • Ekici, M. (2011), Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri. Ankara: Geleneksel.
  • Ergun, P. (2014), “Türk Masal Anlatıcısının Kimliği”, Milli Folklor. 104: 33-45.
  • İnan, A. (1986), Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar. Ankara: TTK.
  • Köprülü, M. F. (1980), Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Ötüken.
  • Nutku, Ö. (1997), Meddahlık ve Meddah Hikâyeleri, Ankara: AKM.
  • Yonar, G. (2011), Türk Edebiyatında Fantastiğin Kökenleri Harikulâde ve Olağandışı, İstanbul: Ötüken.
  • Kaynak Kişiler Listesi:
  • Kaynak kişi bilgileri kaynak kişinin adı, doğum tarihi ve yeri, eğitim durumu, mesleği ve varsa lakabı şeklinde verilmiştir.
  • KK1: Asena Can/1993-Mersin/Üniversite/Üniversite Öğrencisi
  • KK2: Aylin Ayvazoğlu/1991-Ardahan/Üniversite/Çevirmen
  • KK3: Barış Tekin/1989-Manisa/Üniversite/Performans Aktörü
  • KK4: Berkay Gökçek/1987-İzmir/Üniversite/Oyuncu
  • KK5: Burak Türköz/1987-İstanbul/Üniversite/Çevirmen
  • KK6: Can Yürekli/1989-İzmir/Üniversite/Grafiker
  • KK7: Cihan Türe/1981-İzmir/Üniversite/Özel Sektör
  • KK8: Devrim Kunter/1971-İstanbul/Üniversite/Çizgi Roman Yazar ve Çizeri
  • KK9: Ekin Ergün/1991-İstanbul/Öğrenci/Lowan veya Lowan Whedaus
  • KK10: Erol Mazhar Aksoy/1986-İstanbul/Üniversite Yüksek Lisans/Mühendis/Croc
  • KK11: Fatih Tepgeç/1982-İstanbul/Üniversite Doktora/Öğrenci
  • KK12: Feyzullah Kubilay Kartal/1984-İstanbul/Üniversite/İşletme
  • KK13: Gökmen Yoldaş/1989-İzmir/Üniversite Yüksek Lisans/Su Ürünleri Mühendisi
  • KK14: Gülin Yolaç/1988-İzmir/Üniversite/Şirket Ortağı
  • KK15: Hakan Kamalı/1984-İzmir/Üniversite/Lojistik/Kamos
  • KK16: Hüseyin Ruhi Küçük/1980-Konya/Üniversite Yüksek Lisans/Bilgi Sistemleri Uzmanı
  • KK17: İrfan Can Danış/1990-İzmir/ Üniversite/Öğrenci
  • KK18: Yakup Çakmak/1991-İzmir/Lise/Öğrenci
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seçkin Sarpkaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 28 Haziran 2017
Kabul Tarihi 17 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sarpkaya, S. (2019). KAM, MEDDAH, OYUN YÖNETİCİSİ: YENİ BİR ANLATICI OLARAK ROL YAPMA OYUNLARINDAKİ OYUN YÖNETİCİLERİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(1), 379-387.
AMA Sarpkaya S. KAM, MEDDAH, OYUN YÖNETİCİSİ: YENİ BİR ANLATICI OLARAK ROL YAPMA OYUNLARINDAKİ OYUN YÖNETİCİLERİ. SBAD. Temmuz 2019;14(1):379-387.
Chicago Sarpkaya, Seçkin. “KAM, MEDDAH, OYUN YÖNETİCİSİ: YENİ BİR ANLATICI OLARAK ROL YAPMA OYUNLARINDAKİ OYUN YÖNETİCİLERİ”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 14, sy. 1 (Temmuz 2019): 379-87.
EndNote Sarpkaya S (01 Temmuz 2019) KAM, MEDDAH, OYUN YÖNETİCİSİ: YENİ BİR ANLATICI OLARAK ROL YAPMA OYUNLARINDAKİ OYUN YÖNETİCİLERİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 14 1 379–387.
IEEE S. Sarpkaya, “KAM, MEDDAH, OYUN YÖNETİCİSİ: YENİ BİR ANLATICI OLARAK ROL YAPMA OYUNLARINDAKİ OYUN YÖNETİCİLERİ”, SBAD, c. 14, sy. 1, ss. 379–387, 2019.
ISNAD Sarpkaya, Seçkin. “KAM, MEDDAH, OYUN YÖNETİCİSİ: YENİ BİR ANLATICI OLARAK ROL YAPMA OYUNLARINDAKİ OYUN YÖNETİCİLERİ”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 14/1 (Temmuz 2019), 379-387.
JAMA Sarpkaya S. KAM, MEDDAH, OYUN YÖNETİCİSİ: YENİ BİR ANLATICI OLARAK ROL YAPMA OYUNLARINDAKİ OYUN YÖNETİCİLERİ. SBAD. 2019;14:379–387.
MLA Sarpkaya, Seçkin. “KAM, MEDDAH, OYUN YÖNETİCİSİ: YENİ BİR ANLATICI OLARAK ROL YAPMA OYUNLARINDAKİ OYUN YÖNETİCİLERİ”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 14, sy. 1, 2019, ss. 379-87.
Vancouver Sarpkaya S. KAM, MEDDAH, OYUN YÖNETİCİSİ: YENİ BİR ANLATICI OLARAK ROL YAPMA OYUNLARINDAKİ OYUN YÖNETİCİLERİ. SBAD. 2019;14(1):379-87.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.