Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Hedef Kitleye Yönelik Masal Yazma Becerileri

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 2, 491 - 500, 31.12.2019

Öz

Okul
öncesi çağı çocuk somut işlemler dönemindedir. Bu bakımdan kendisine
kavratılmak istenen soyut hedeflerin, davranışların, kazanımların somutlaştırılması
gerekmektedir. Öğrencide yapılmak istenen davranış değişikliğinin öncelikle bir
masal kahramanı üzerinden kendisine sunulması bu bakımdan büyük önem
taşımaktadır. Aynı zamanda öğrenci yapması muhtemel hataların sonuçlarını da
masallar üzerinden görebilir. Bu anlamda masallar özellikle okul öncesi dönem
gibi hayal gücünün üst sınırda kullanıldığı bir evrede yaparak yaşayarak
öğrenme ilkesine de hizmet etmektedir. Eğitimde kazandırılmak istenen davranış
değişikliğinin masalllar yolu ile verilmesi özellikle somut işlemler döneminde
olan okul öncesi dönem çocukları için çok önemlidir. Bu nedenle okul öncesi
dönem öğretmen adaylarının istedikleri kazanıma göre masal yazma becerilerinin
değerlendirilmesi ve durum tespiti yapılması araştırmacılar için önemlidir. Bu
araştırma kapsamında betimsel yöntem kullanılmıştır.  Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Bölümü
öğrencilerinden gönüllü öğrencilere diledikleri bir kazanıma dair masal
yazmaları istenmiştir. Yazılan masallar Ayrancı ve Karahan (2017)’ın Yazılı
Anlatım Değerlendirme Ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir. Ayrıca
masallarda bulunan kelime sayıları, yaş grubunun özelliği gibi konularda genel
alan yazın ölçütleri de göz önünde bulundurularak veriler tablolaştırılmıştır.
Verilerden elde edilen sonuçlara önerilerde bulunulmuştur. Araştırma okul
öncesi dönem öğretmen adaylarının kazanımlara göre ve hedef kitleye göre eğitim
öğretim materyali hazırlayabilme becerisini ortaya koyması bakımından
önemlidir. Araştırma neticesinde ortaya çıkan ve örneği verilen materyaller de
alana eğitim materyali örneği olarak katkı sağlayacaktır. Bu konudaki
eksikliklerin tespiti ve üzerinde durulması gereken hususlara ışık tutması
bakımından çalışma önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • Altunkaynak, M. (2012). “İlköğretim 1. Kademe Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Masal Metinlerinin Türkçe Dersinin Amaçları Doğrultusunda Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri”, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Aydın, M.Z. (2010). “Okulda Değerler Eğitimi”, Eğitime Bakış, Ankara, Yıl:6, Sayı:18, Ss.16-19.
  • Bağcı Ayrancı, B. Ve Karahan, L. (2017). “Çağrışım Tekniğinin Yazma Becerisinin Geliştirilmesine Katkısı: Ölçek Geliştirme ve Etkinlik Oluşturma Çalışması”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 1148-1177.
  • Bilkan, A.F. (2001). “Masal Estetiği”, İstanbul : Timaş Yay.
  • Boratav, P. N.(1969). “100 Soruda Türk Halk Edebiyatı”, İstanbul, S.96.
  • Can, D.T. (2012). “Çocuk Edebiyatı Üzerine Bir Araştırma Tanımlar, Türler, Teoriler”, Doktora Tezi, Ege Ünv., Sosyal Bilimler Enst., İzmir
  • Çetinkaya, Z. (2007). “Masalların Türkçe Öğretimindeki Yeri ve Önemi”, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Gökşen, E. N., “Masalın İmkanları ve Ana Dile Hizmeti”, Türk Dili, Cilt: III, Sayı: 33.
  • Pilancı, H. (2012). “Çağdaş Eğitimde Halk Edebiyatının Kullanılması”,https://www.anadolu.edu.tr/aos/kitap/IOLTP/2274/Unite02.Pdf, 16, 05.
  • Şahin, Ç.; Kartal O. Y.; İmamoğlu, A. (2013). “Okul Öncesi Öğretmen Yetiştirme Programı Hakkında Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Görüşleri”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 14, Sayı 1, Sayfa 101-118.
  • Şahin, M. (2011). “Masalların Çocuk Gelişimine Etkilerinin Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi”, Millî Folklor, Yıl 23, Sayı 89, 208-219.
  • Yardımcı, M. (2004). “Türk Halk Edebiyatında Nesir”. Ankara: Ürün Yayınları.
  • Yavuz, M. (1996). “Masalların Eğitim İşlevleri ve Dil Öğretimindeki Yeri”. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

Pre School Teachers' The Ability To Write Fairy Tales Suitable For Preschool Students

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 2, 491 - 500, 31.12.2019

Öz

Preschool children are in the period of concrete
procedures. In this respect, the abstract goals, behaviors and achievements
that are to be taught should be concretized. In this respect, it is of great
importance that the behavior change desired to be made in the student is first
presented to him through a fairy tale hero. At the same time, students can see
the results of possible mistakes through fairy tales. In this sense, fairy
tales also serve the principle of learning by living in a stage where the
imagination is used at the upper limit, especially in the preschool period. It
is especially important for preschool children who are in the period of
concrete procedures to give the behavior change that they want to gain in
education through fairy tales. For this reason, it is important for the
researchers to evaluate fairy tales writing skills and to determine the situation
according to the achievement they want.This research is a screening model
within the scope of quantitative research approach. Faculty of Education
Preschool Education students were asked to write fairy tales to volunteers.
Tales written were evaluated using Ayrancı and Karahan (2017) Written
Expression Evaluation Scale. Suggestions were made according to the results
obtained from the data. The research is important in terms of demonstrating the
ability of pre-school teacher candidates to prepare educational materials
according to the gains and target audience. The study is important in terms of
identifying the deficiencies and shedding light on the issues that need to be
addressed.

Kaynakça

  • Altunkaynak, M. (2012). “İlköğretim 1. Kademe Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Masal Metinlerinin Türkçe Dersinin Amaçları Doğrultusunda Kullanımına İlişkin Öğretmen Görüşleri”, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Aydın, M.Z. (2010). “Okulda Değerler Eğitimi”, Eğitime Bakış, Ankara, Yıl:6, Sayı:18, Ss.16-19.
  • Bağcı Ayrancı, B. Ve Karahan, L. (2017). “Çağrışım Tekniğinin Yazma Becerisinin Geliştirilmesine Katkısı: Ölçek Geliştirme ve Etkinlik Oluşturma Çalışması”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 1148-1177.
  • Bilkan, A.F. (2001). “Masal Estetiği”, İstanbul : Timaş Yay.
  • Boratav, P. N.(1969). “100 Soruda Türk Halk Edebiyatı”, İstanbul, S.96.
  • Can, D.T. (2012). “Çocuk Edebiyatı Üzerine Bir Araştırma Tanımlar, Türler, Teoriler”, Doktora Tezi, Ege Ünv., Sosyal Bilimler Enst., İzmir
  • Çetinkaya, Z. (2007). “Masalların Türkçe Öğretimindeki Yeri ve Önemi”, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Gökşen, E. N., “Masalın İmkanları ve Ana Dile Hizmeti”, Türk Dili, Cilt: III, Sayı: 33.
  • Pilancı, H. (2012). “Çağdaş Eğitimde Halk Edebiyatının Kullanılması”,https://www.anadolu.edu.tr/aos/kitap/IOLTP/2274/Unite02.Pdf, 16, 05.
  • Şahin, Ç.; Kartal O. Y.; İmamoğlu, A. (2013). “Okul Öncesi Öğretmen Yetiştirme Programı Hakkında Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Görüşleri”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), Cilt 14, Sayı 1, Sayfa 101-118.
  • Şahin, M. (2011). “Masalların Çocuk Gelişimine Etkilerinin Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi”, Millî Folklor, Yıl 23, Sayı 89, 208-219.
  • Yardımcı, M. (2004). “Türk Halk Edebiyatında Nesir”. Ankara: Ürün Yayınları.
  • Yavuz, M. (1996). “Masalların Eğitim İşlevleri ve Dil Öğretimindeki Yeri”. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilge Bağcı Ayrancı 0000-0002-9889-2777

Filiz Mete 0000-0002-8835-3884

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 19 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bağcı Ayrancı, B., & Mete, F. (2019). Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Hedef Kitleye Yönelik Masal Yazma Becerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 491-500.
AMA Bağcı Ayrancı B, Mete F. Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Hedef Kitleye Yönelik Masal Yazma Becerileri. SBAD. Aralık 2019;14(2):491-500.
Chicago Bağcı Ayrancı, Bilge, ve Filiz Mete. “Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Hedef Kitleye Yönelik Masal Yazma Becerileri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 14, sy. 2 (Aralık 2019): 491-500.
EndNote Bağcı Ayrancı B, Mete F (01 Aralık 2019) Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Hedef Kitleye Yönelik Masal Yazma Becerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 14 2 491–500.
IEEE B. Bağcı Ayrancı ve F. Mete, “Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Hedef Kitleye Yönelik Masal Yazma Becerileri”, SBAD, c. 14, sy. 2, ss. 491–500, 2019.
ISNAD Bağcı Ayrancı, Bilge - Mete, Filiz. “Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Hedef Kitleye Yönelik Masal Yazma Becerileri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 14/2 (Aralık 2019), 491-500.
JAMA Bağcı Ayrancı B, Mete F. Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Hedef Kitleye Yönelik Masal Yazma Becerileri. SBAD. 2019;14:491–500.
MLA Bağcı Ayrancı, Bilge ve Filiz Mete. “Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Hedef Kitleye Yönelik Masal Yazma Becerileri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 14, sy. 2, 2019, ss. 491-00.
Vancouver Bağcı Ayrancı B, Mete F. Okul Öncesi Öğretmeni Adaylarının Hedef Kitleye Yönelik Masal Yazma Becerileri. SBAD. 2019;14(2):491-500.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.