Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Thematic Compilation Study on Mathematics Education Studies Published in Gifted Education Journals

Yıl 2022, , 381 - 410, 30.10.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1110222

Öz

The aim of this study; To examine the methodological dimensions of mathematics education research published in national and international journals in the field of gifted education and to reveal its general tendencies. For this purpose, eight journals published in this field have been identified. The limitation of the research is 66 articles published in these journals in the field of mathematics education for gifted students between 2000-2022. These articles were analyzed by content analysis method. The themes identified in the reviewed articles; attitudes and motivation towards mathematics, attitudes of teachers and parents, creative thinking in mathematics, problem solving and mathematics achievement, diagnosis and gender, ethnomathematics and evidence, enriched instruction in mathematics teaching, activities and needs in mathematics lessons. The most mentioned topics in the reviewed articles are; Creative thinking skills of gifted children were identified as requirements for solving non-routine problems, understanding and explaining mathematics, and enriched mathematics teaching. This situation sheds light on the researches to be carried out.

Kaynakça

  • Altun, E. ve Özsevgeç, T. (2016). 2005-2015 yılları arasında argümantasyon üzerine yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 4(2), 74-87.
  • Ataman, A.(2018). Üstün zekâlılar ve üstün yetenekliler konusunda bilinmesi gerekenler. Ankara: Vize Yayıncılık
  • Bolat, Y. ve Tekin, M. (2017). Üstün yeteneklilerin eğitimi araştırmalarında eğilimler: yöntem bilimsel bir analiz. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 8(27), 609-629.
  • Brody, L. E. ve Stanley, J. C. (2005). Youths who reason exceptionally well mathematically and/or verbally: Using the MVT:D4 model to develop their talents. R. Sternberg ve J. Davidson (Editörler.). Conceptions of giftedness içinde (s. 20-37). Cambridge: Cambridge University press.
  • Casey, R. (1999). A key concepts model for teaching and learning mathematics. Mathematics in School, 28, 13-14.
  • Clark, B. (2008). Growing up gifted. developing the potential of children at home and at school (8th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Coxbill, E., Chamberlin, S.A. ve Weatherford, J. (2013). Using model-eliciting activities as a tool to ıdentify and develop mathematically creative students. Journal for the Education of the Gifted, 36(2) 176– 197
  • Creswell, J.W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M.(2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Demir, A. (2019). Bilim ve sanat merkezinde müzik eğitimi alan ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğmuş, F. U. (2009). Research trends in CEIT MS and PhD theses in Turkey: A content analysis. Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey
  • Gadanidis, G., Hughes, J. ve Cordy, M. (2011). Mathematics for gifted students in an arts- and technology-rich setting. Journal for the Education of the Gifted, 34(3), 397–433
  • Gagne, F. (2005). From gifts to talents: The DMGT as a developmental model. R. J. Sternberg ve J. E. Davidson (Editörler). Conceptions of giftedness içinde (s. 98-120). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Gavin, M.K. ve Casa T.M. (2013). Nurturing young student mathematicians. Gifted Education International, 29(2), 140–153.
  • Göktaş, Y., Arpacık, Ö., Küçük, S., Yıldırım, G., Aydemir, M., Reisoğlu İ. ve Telli, E. (2012). Eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Educational Sciences: Theory & Practice - 12(1), 177-199
  • Gündoğdu, K. ve Dönmez, B. (2016). 2002-2016 Yılları arasında Türkçe öğretim programları alanında yayımlanan makale ve tezlerin analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 2109- 2125.
  • Herdman, E. (2006). Derleme makale yazımında, konferans ve bildiri sunumu hazırlamada pratik bilgiler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 2-4.
  • Huberman, A.M. ve Miles, M.B. (1994). Data management and analysis methods. N. K. Denzin ve Y. S. Lincoln (Editörler.). Handbook of qualitative research içinde (s. 428-444). Sage Publications, Inc.
  • Johnson DT (1993). Üstün zekalılar için matematik müfredatı. VanTassel-Baska J.'de (Ed.) Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon, 231–261.
  • Karabacak, F. ve Kirişçi, N. (2019). A comparison of gifted and non-gifted students’ satisfaction about the use of selective problem solv-ing model in mathematics. Turkish Journal of Giftedness and Education,9(2), 131-144
  • Kazu, H. ve Aslan, S. (2013). 2004 İlköğretim programının “ölçme-değerlendirme” boyutu ile ilgili yapılan araştırmaların değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 12(1), 87-108.
  • Koshy, V. (2001). Teaching mathematics to able children. London: David Fulton.
  • Krutetskii, V.A. (1976). The psychology of mathematical abilities in school children. Chicago: University of Chicago Press.
  • Krutetskii, V.A. (1986). Visualisation and Mathematical Giftedness. Educ. Stud. Math, 17, 297–311.
  • Kwan, A.C.K. ve Yuen, M. (2013). “Mathematics in the workplace”: A pilot enrichment programme for mathematically talented primary students in Hong Kong. Gifted and Talented International, 28(1), 85-98.
  • Maker, C. J. (1982). Curriculum development for the gifted. Austin, TX: pro-ed.
  • Maker, C. J. ve Schiever, S. W. (2005). Teaching models in education of the gifted. (3rd. ed). Texas: Pro-ed Inc.
  • Mann, E. L. (2006). Creativity: The essence of mathematics. Journal for the Education of the Gifted, 30(2), 236-260.
  • Marland, S. P. (1972). Education of gifted and talented. W.D.C.: US Office of Education.
  • McCoach, D.B., Gubbins E.J., Foreman J., Rubenstein L.D. ve Rambo-Hernandez K.E. (2014). Evaluating the efficacy of using predifferentiated and enriched mathematics curricula for grade 3 students: A multisite cluster-randomized trial. Gifted Child Quarterly, 58(4) 272–286.
  • Mertoglu, E. (2010). A study on the relationship between the rhythm and mathematics skills of 5-6 year old children. Gifted Education International, 26, 26-34.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). MEB Bilim Sanat Merkezi Yönergesi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Matematik Dersi Öğretim Programı (1. 2 .3. 4. 5. 6. 7. ve 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Nokelainen, P., Tirri, K. ve Välimäki, H.N.(2007). Investigating the ınfluence of attribution styles on the development of mathematical talent. Gifted Child Quarterly, 51(1), 64-81.
  • Polya, G. (1962). Mathematical discovery: On understanding, learning, and teaching problem solving. New York, NY: John Wiley & Sons.
  • Renzulli, J. S. (2005). The three-ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. R.J. Sternberg ve J.E. Davidson (Editörler), Conceptions of giftedness içinde (s. 246–279). New York: Cambridge University Press.
  • Sak, U. ve Maker, C. J. (2004). Dıscover assessment and curriculum model: The application of theories of multiple intelligences and successful intelligence in the education of gifted students. Eurasian Journal of Educational Research, 5 (15), 1-15.
  • Sak, U.(2020). Üstün yeteneklilerin eğitiminde modeller ve stratejiler. Ankara: Pegem Akademi
  • Sak, U., Ayas, M.B., Sezerel, B., Öpengin, E., Özdemir, N.N ve Gürbüz, Ş.D. (2015). Türkiye’de üstün yeteneklilerin eğitiminin eleştirel bir değerlendirmesi. Turkish Journal of Giftedness and Education 5(2), 110-132.
  • Schiever, S.W. ve Maker, C.J. (2003). New directions in enrichment and acceleration. In Colangelo N. ve G.A. Davis (Editörler.), Handbook of gifted education (3rd edition) içinde (s. 163-173). Boston: Allyn & Bacon.
  • Schoenfeld, A.H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics. D. Grouws (Ed). Hanbook for Research on Mathematics Teaching and Learning içinde (s. 334-370). New York: Macmillan.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430- 453.
  • Sharma, J. ve Maitra, K. (Sept, 1999). Mathematical giftedness: Exploring the conceptual framework. Ideaicion, 15(99), 5-10.
  • Shavinina, L.V. (2013). The Routledge International Handbook of Innovation Education. (New York: Routledge).
  • Sheffield, L.J. (1999). Developing mathematically promising students. Reston, VA: NCTM.
  • Sheffield, L.J. (1999). The development of gifted and talented mathematics students and the National Council of Teachers of Mathematics Standards (Report No. RBDM 9404; ERIC Document Reproduction Service No. ED388011). Storrs: National Research Center on the Gifted and Talented, University of Connecticut.
  • Silverman, L.K. (1993). Counseling the gifted and talented. Denver: Love Publishing.
  • Slavin, R. (2008). What works? Issues in synthesizing education program evaluations. Educational Researcher, 37 (1), 5-14.
  • Sönmez, V. (2005). Bilimsel araştırmalarda yapılan yanlışlıklar. Eurasian Journal of Educational Research, 5 (18), 236-252.
  • Sriraman, B. (2004). The characteristics of mathematical creativity. Mathematics Educator, 14(1), 19-34.
  • Sternberg, R.J., ve Davidson, J.E. (Editörler). (2005). Conceptions of giftedness. Cambridge: University Press.
  • Tatar, E. ve Tatar, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araştırmalarının analizi II: Anahtar Kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 89–103.
  • Tertemiz, N., Doğan, A. ve Karakaş, H. (2017). 4. sınıf üstün yetenekli öğrenciler ile başarılı akranlarının problem çözme stratejilerinin karşılaştırılması. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 7(13), 161-188.
  • Trinter, C.P., Brighton, M.C. ve Moon, T.R. (2015). Designing differentiated mathematics games discarding the one-size-fits-all approach to educational game play. Gifted Child Today, 38(2), 88-95.
  • Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Research and trends in mathematics education: 2000 to 2006. Elementary Education Online, 7 (3), 614–626.
  • Usiskin, Z. (2000). The development into the mathematically talented. Prufrock Journal, 11(3), 152- 162.
  • Uzun, M. (2004). Üstün yetenekli çocuklar el kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları
  • Yaftian, N. (2015). The outlook of the mathematicians’ creative processes. Procedia - Soc. Behav. Sci., 191, 2519–2525.
  • Yılmaz, O. (2006). Sağlık bilimlerinde süreli yayıncılık. Derleme Yazılar

Üstün Zekâlılar Eğitimi Dergilerinde Yayınlanan Matematik Eğitimi Çalışmalarına Yönelik Bir Tematik Derleme Çalışması

Yıl 2022, , 381 - 410, 30.10.2022
https://doi.org/10.46778/goputeb.1110222

Öz

Bu çalışmanın amacı; üstün zekâlıların eğitimi alanında yayın yapan ulusal ve uluslararası dergilerdeki matematik eğitimi araştırmalarının yöntemsel boyutlarını incelemek ve genel eğilimlerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, bu alanda yayın yapan sekiz dergi tespit edilmiştir. Araştırmanı sınırlılığı tespit edilen bu dergilerdeki 2000-2022 yılları arasında üstün zekalılarda matematik eğitimi alanında yayınlanmış 66 makaleden oluşmaktadır. Bu makaleler içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. İncelenen makalelerde matematiğe yönelik tutum ve motivasyon, öğretmenlerin ve ebeveynlerin tutumu, matematikte yaratıcı düşünme, problem çözme ve matematik başarıları, tanılama ve cinsiyet, etnomatematik ve kanıt, matematik öğretiminde zenginleştirilmiş öğretim, etkinlikler ve matematik dersindeki ihtiyaçlar temaları tespit edilmiştir. Bu temalar başlıklar halinde ayrıntılı olarak incelenmiştir. İncelenen makalelerde çoğunlukla değinilen konuların; üstün zekâlı çocukların matematikte yaratıcı düşünme becerilerinin geliştirilmesi, matematiği anlama, açıklama ve rutin olmayan problemleri çözme fırsatlarının verilmesi ve zenginleştirilmiş matematik öğretimlerine yönelik ihtiyaçların olması yönünde olduğu görülmüştür. Bu durum yapılacak araştırmalara ışık tutmaktadır.

Kaynakça

  • Altun, E. ve Özsevgeç, T. (2016). 2005-2015 yılları arasında argümantasyon üzerine yapılan lisansüstü tezlerin içerik analizi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 4(2), 74-87.
  • Ataman, A.(2018). Üstün zekâlılar ve üstün yetenekliler konusunda bilinmesi gerekenler. Ankara: Vize Yayıncılık
  • Bolat, Y. ve Tekin, M. (2017). Üstün yeteneklilerin eğitimi araştırmalarında eğilimler: yöntem bilimsel bir analiz. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 8(27), 609-629.
  • Brody, L. E. ve Stanley, J. C. (2005). Youths who reason exceptionally well mathematically and/or verbally: Using the MVT:D4 model to develop their talents. R. Sternberg ve J. Davidson (Editörler.). Conceptions of giftedness içinde (s. 20-37). Cambridge: Cambridge University press.
  • Casey, R. (1999). A key concepts model for teaching and learning mathematics. Mathematics in School, 28, 13-14.
  • Clark, B. (2008). Growing up gifted. developing the potential of children at home and at school (8th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Coxbill, E., Chamberlin, S.A. ve Weatherford, J. (2013). Using model-eliciting activities as a tool to ıdentify and develop mathematically creative students. Journal for the Education of the Gifted, 36(2) 176– 197
  • Creswell, J.W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4nd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Çiltaş, A., Güler, G. ve Sözbilir, M.(2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Demir, A. (2019). Bilim ve sanat merkezinde müzik eğitimi alan ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğmuş, F. U. (2009). Research trends in CEIT MS and PhD theses in Turkey: A content analysis. Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey
  • Gadanidis, G., Hughes, J. ve Cordy, M. (2011). Mathematics for gifted students in an arts- and technology-rich setting. Journal for the Education of the Gifted, 34(3), 397–433
  • Gagne, F. (2005). From gifts to talents: The DMGT as a developmental model. R. J. Sternberg ve J. E. Davidson (Editörler). Conceptions of giftedness içinde (s. 98-120). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Gavin, M.K. ve Casa T.M. (2013). Nurturing young student mathematicians. Gifted Education International, 29(2), 140–153.
  • Göktaş, Y., Arpacık, Ö., Küçük, S., Yıldırım, G., Aydemir, M., Reisoğlu İ. ve Telli, E. (2012). Eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Educational Sciences: Theory & Practice - 12(1), 177-199
  • Gündoğdu, K. ve Dönmez, B. (2016). 2002-2016 Yılları arasında Türkçe öğretim programları alanında yayımlanan makale ve tezlerin analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 2109- 2125.
  • Herdman, E. (2006). Derleme makale yazımında, konferans ve bildiri sunumu hazırlamada pratik bilgiler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 3(1), 2-4.
  • Huberman, A.M. ve Miles, M.B. (1994). Data management and analysis methods. N. K. Denzin ve Y. S. Lincoln (Editörler.). Handbook of qualitative research içinde (s. 428-444). Sage Publications, Inc.
  • Johnson DT (1993). Üstün zekalılar için matematik müfredatı. VanTassel-Baska J.'de (Ed.) Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon, 231–261.
  • Karabacak, F. ve Kirişçi, N. (2019). A comparison of gifted and non-gifted students’ satisfaction about the use of selective problem solv-ing model in mathematics. Turkish Journal of Giftedness and Education,9(2), 131-144
  • Kazu, H. ve Aslan, S. (2013). 2004 İlköğretim programının “ölçme-değerlendirme” boyutu ile ilgili yapılan araştırmaların değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 12(1), 87-108.
  • Koshy, V. (2001). Teaching mathematics to able children. London: David Fulton.
  • Krutetskii, V.A. (1976). The psychology of mathematical abilities in school children. Chicago: University of Chicago Press.
  • Krutetskii, V.A. (1986). Visualisation and Mathematical Giftedness. Educ. Stud. Math, 17, 297–311.
  • Kwan, A.C.K. ve Yuen, M. (2013). “Mathematics in the workplace”: A pilot enrichment programme for mathematically talented primary students in Hong Kong. Gifted and Talented International, 28(1), 85-98.
  • Maker, C. J. (1982). Curriculum development for the gifted. Austin, TX: pro-ed.
  • Maker, C. J. ve Schiever, S. W. (2005). Teaching models in education of the gifted. (3rd. ed). Texas: Pro-ed Inc.
  • Mann, E. L. (2006). Creativity: The essence of mathematics. Journal for the Education of the Gifted, 30(2), 236-260.
  • Marland, S. P. (1972). Education of gifted and talented. W.D.C.: US Office of Education.
  • McCoach, D.B., Gubbins E.J., Foreman J., Rubenstein L.D. ve Rambo-Hernandez K.E. (2014). Evaluating the efficacy of using predifferentiated and enriched mathematics curricula for grade 3 students: A multisite cluster-randomized trial. Gifted Child Quarterly, 58(4) 272–286.
  • Mertoglu, E. (2010). A study on the relationship between the rhythm and mathematics skills of 5-6 year old children. Gifted Education International, 26, 26-34.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). MEB Bilim Sanat Merkezi Yönergesi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Matematik Dersi Öğretim Programı (1. 2 .3. 4. 5. 6. 7. ve 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Nokelainen, P., Tirri, K. ve Välimäki, H.N.(2007). Investigating the ınfluence of attribution styles on the development of mathematical talent. Gifted Child Quarterly, 51(1), 64-81.
  • Polya, G. (1962). Mathematical discovery: On understanding, learning, and teaching problem solving. New York, NY: John Wiley & Sons.
  • Renzulli, J. S. (2005). The three-ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. R.J. Sternberg ve J.E. Davidson (Editörler), Conceptions of giftedness içinde (s. 246–279). New York: Cambridge University Press.
  • Sak, U. ve Maker, C. J. (2004). Dıscover assessment and curriculum model: The application of theories of multiple intelligences and successful intelligence in the education of gifted students. Eurasian Journal of Educational Research, 5 (15), 1-15.
  • Sak, U.(2020). Üstün yeteneklilerin eğitiminde modeller ve stratejiler. Ankara: Pegem Akademi
  • Sak, U., Ayas, M.B., Sezerel, B., Öpengin, E., Özdemir, N.N ve Gürbüz, Ş.D. (2015). Türkiye’de üstün yeteneklilerin eğitiminin eleştirel bir değerlendirmesi. Turkish Journal of Giftedness and Education 5(2), 110-132.
  • Schiever, S.W. ve Maker, C.J. (2003). New directions in enrichment and acceleration. In Colangelo N. ve G.A. Davis (Editörler.), Handbook of gifted education (3rd edition) içinde (s. 163-173). Boston: Allyn & Bacon.
  • Schoenfeld, A.H. (1992). Learning to think mathematically: Problem solving, metacognition, and sense making in mathematics. D. Grouws (Ed). Hanbook for Research on Mathematics Teaching and Learning içinde (s. 334-370). New York: Macmillan.
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173), 430- 453.
  • Sharma, J. ve Maitra, K. (Sept, 1999). Mathematical giftedness: Exploring the conceptual framework. Ideaicion, 15(99), 5-10.
  • Shavinina, L.V. (2013). The Routledge International Handbook of Innovation Education. (New York: Routledge).
  • Sheffield, L.J. (1999). Developing mathematically promising students. Reston, VA: NCTM.
  • Sheffield, L.J. (1999). The development of gifted and talented mathematics students and the National Council of Teachers of Mathematics Standards (Report No. RBDM 9404; ERIC Document Reproduction Service No. ED388011). Storrs: National Research Center on the Gifted and Talented, University of Connecticut.
  • Silverman, L.K. (1993). Counseling the gifted and talented. Denver: Love Publishing.
  • Slavin, R. (2008). What works? Issues in synthesizing education program evaluations. Educational Researcher, 37 (1), 5-14.
  • Sönmez, V. (2005). Bilimsel araştırmalarda yapılan yanlışlıklar. Eurasian Journal of Educational Research, 5 (18), 236-252.
  • Sriraman, B. (2004). The characteristics of mathematical creativity. Mathematics Educator, 14(1), 19-34.
  • Sternberg, R.J., ve Davidson, J.E. (Editörler). (2005). Conceptions of giftedness. Cambridge: University Press.
  • Tatar, E. ve Tatar, E. (2008). Fen bilimleri ve matematik eğitimi araştırmalarının analizi II: Anahtar Kelimeler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), 89–103.
  • Tertemiz, N., Doğan, A. ve Karakaş, H. (2017). 4. sınıf üstün yetenekli öğrenciler ile başarılı akranlarının problem çözme stratejilerinin karşılaştırılması. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 7(13), 161-188.
  • Trinter, C.P., Brighton, M.C. ve Moon, T.R. (2015). Designing differentiated mathematics games discarding the one-size-fits-all approach to educational game play. Gifted Child Today, 38(2), 88-95.
  • Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Research and trends in mathematics education: 2000 to 2006. Elementary Education Online, 7 (3), 614–626.
  • Usiskin, Z. (2000). The development into the mathematically talented. Prufrock Journal, 11(3), 152- 162.
  • Uzun, M. (2004). Üstün yetenekli çocuklar el kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları
  • Yaftian, N. (2015). The outlook of the mathematicians’ creative processes. Procedia - Soc. Behav. Sci., 191, 2519–2525.
  • Yılmaz, O. (2006). Sağlık bilimlerinde süreli yayıncılık. Derleme Yazılar
Toplam 60 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Niymet Demirci 0000-0002-2763-1879

Neşe Işık Tertemiz Bu kişi benim 0000-0003-2001-2888

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 16 Haziran 2022
Kabul Tarihi 2 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Demirci, N., & Işık Tertemiz, N. (2022). Üstün Zekâlılar Eğitimi Dergilerinde Yayınlanan Matematik Eğitimi Çalışmalarına Yönelik Bir Tematik Derleme Çalışması. International Journal of Turkish Education Sciences, 2022(19), 381-410. https://doi.org/10.46778/goputeb.1110222