Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teacher Candidates’Opinions Evaluation AboutUsing Interactive Course Presentation In Geography Education

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 4, 223 - 238, 30.04.2015

Öz

From past to present, new methods and materials have been developed in order to achieve the intended purposes of the education-training activities, and this still continues. The most promising among these methods and materials developed are computer assisted instruction, computer technology and software. It is observed that the most significant benefits of the computers are that they offer such opportunities as pictures, maps, animations, moving images, real image lesson presentations, etc. peculiar to the lesson that is instructed; provide a more permanent learning when with these properties for embodying the information when compared to other education environments; enable the student to learn at her own learning pace; ensure a detailed follow-up between the teacher and the student; provide high interactivity both between the computer and the student and between the teacher and the student. This research was carried out for the purpose of assessing the views of candidate teachers on the use of interactive lesson presentation in the instruction of geography lessons. The research was conducted on 150 candidate teachers studying at Cumhuriyet University, Faculty of Education, Departments of Social Studies Education and Elementary School Education. Before data collection, a lesson was taught through the interactive lesson presentation on “Plate Motions and Earthquakes” prepared using Adobe Captivate software. Data were obtained by conducting a poll on candidate teachers, and they were assessed by the variables of gender and department. In the analysis of the data obtained from the research, the frequency, percentage and mean values were calculated, and “X2” and “t” test were used according to the state of the variables. As a result of the research, it was revealed that candidate teachers think that computer-assisted interactive lesson presentation is more effective than traditional methods, the lesson becomes more interesting and understandable, and the degree of permanent information is high. Candidate teachers regard themselves and all the instructors in the department moderately capable of preparing interactive lesson presentation. In particular, the candidate teachers expressed that they would like to receive lessons for preparing such a lesson presentation and present the lessons in this way. Furthermore, computer-assisted lesson presentation was deemed more suitable for physical geography among the subjects of geography.

Kaynakça

  • Kaban A & Yıldırım S. (2010). “Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime Karşı Tutumları”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (2), s. 158-168.
  • Başarıcı, R. &Ural, A. (2009). “Bilgisayar Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime Yönelik Tutumları”. International Online Journal of EducationalSciences, 1(1), s. 165-176.
  • Büyüköztürk, Ş. & Diğerleri (2010). “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cin, M., Engin, İ. & Gençtürk, E. (2004). “Yer yuvarlağı Ünitesinin Öğretiminde Bilgisayarlı ve Geleneksel Öğretim Uygulamalarının Karşılaştırılması Üzerine bir Araştırma”. Akademik Bilişim Konferansı 2004, Trabzon.
  • Creswell, J. W. (2013). “Araştırma Deseni”, (Çev.Bursal, M.;Ed.: Demir, S. B.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çelik, E. (2007). “Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Bilgisayar Destekli Animasyon Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Çobanoğlu, İ. (2008). “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Öğretime ve Bilgisayara Yönelik Tutumları”. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Bildiriler Kitabı, s. 298–306.
  • Gümüş N. &Özüpekçe S. (2013). “Bilgisayar Destekli Coğrafya Öğretimine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması”. TurkishStudies, 8 (8), s. 665-677.
  • Kibar, Z. (2006). “İlköğretim Düzeyi Fen Bilgisi Öğretiminde Yüksek Etkileşimli Bdö Yazılımlarının Öğrenci Başarısına Etkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Kutluca T. &Ekici G. (2010). “Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutum ve Öz yeterlik Algılarının İncelenmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (38), s. 177-188.
  • Özel, S.F. (2008). “Bilgisayar Destekli Öğretim Materyallerinin Öğrencilerin Tutum Ve Başarılarına Etkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Özgen K.,Obay M ve Bindak R. (2009). “Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Bilgisayar ve Bilgisayar Destekli Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (2), s. 12-24.
  • Sezer, A. (2011). “Coğrafya Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (4), s. 1-19.
  • Şahin, A. & Akçay, A. (2011). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi”. TurkishStudies- International PeriodicalForTheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic, 6(2), s. 909-918
  • Şeremet M. & Yaşar O. (2010). “Yükseköğretim Coğrafya Eğitiminde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Materyallerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), s. 675-702.
  • Şeyihoğlu A. &Geçit Y. (2011). “Türkiye'de Bilgisayar Destekli Coğrafya Öğretimi Konusunda Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”. Marmara Coğrafya Dergisi (23), s. 327-351.
  • Şimşek, N. (2002), “Derste Eğitim Teknolojisi Kullanımı”. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Teyfur, E. (2010). “Yapılandırmacı Teoriye Göre Hazırlanmış Bilgisayar Destekli Öğretimin 9. Sınıf Coğrafya Dersinde Öğrenci Başarısı ve Tutumuna Etkisi”. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), s. 85-106.
  • Turan M. & Şengün T. (2004). “Coğrafya Eğitiminde Bilgisayar Destekli Ders Sunumunun Öğrenmedeki Rolünün Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. TheTurkish Online Journal of EducationalTechnology (3), s. 93-99.
  • Tosun, N. (2006). “Bilgisayar Destekli Ve Bilgisayar Temelli Öğretim Yöntemlerinin, Öğrencilerin Bilgisayar Dersi Başarısı Ve Bilgisayar Kullanım Tutumlarına Etkisi: Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği”, Yayınlanmamış DoktoraTezi, Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Edirne
  • Tiyekli, E. (2007). “CBS-Coğrafi Bilgi Sistemi Aracılığıyla Veri Tabanı Oluşturulması Ve Coğrafya Dersinde Kullanılması”, Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Yenilmez, K. & Karakuş, Ö. (2007). “İlköğretim Sınıf ve Matematik Öğretmenlerinin Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimine İlişkin Görüşleri”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, s. 87-98.
  • Yeşiltaş, E. (2006). “Sosyal Bilgiler Fiziki Coğrafya Konuları Öğretiminde Araç-Gereç Kullanımının Öğrencilerin Başarı Düzeylerine Etkisi (Kars İli Örneği)”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars
  • Yeşiltaş, E. (2010) “Sosyal Bilgiler Öğretimine Yönelik Geliştirilen Bilgisayar Yazılımının Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi”. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Yeşiltaş, E. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretiminde İnteraktif Ortam ve Bilgisayar Kullanımı”. Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, (Ed. Sever R. ve Koçoğlu E.). Ankara: PegemA Yayıncılık. s.105 – 131
  • Yeşiltaş, E. & Koç, H. (2014). “İnteraktif Harita Sınavlarının Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), s. 247 – 257

Coğrafya Öğretiminde İnteraktif Ders Sunumu Kullanımına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 4, 223 - 238, 30.04.2015

Öz

Geçmişten günümüze eğitim – öğretim faaliyetlerinde hedeflenen amaçlara ulaşmak için yeni yöntem ve materyaller geliştirilmiş ve halen de geliştirilmeye devam edilmektedir. Geliştirilen bu yöntem ve materyallerin içerisinde en umut vadedeni bilgisayar destekli öğretim, bilgisayar teknolojileri ve yazılımlarıdır.Bilgisayarların en önemli katkılarının; öğrenilen konuya özgü resim, harita,animasyon, hareketli gerçek görüntü ders sunumları, vb. olanakları sunması, bilgiyi somutlaştırmaya yönelik bu özellikleriyle diğer eğitsel ortamlara nazaran daha kalıcı öğrenmelerkazandırması, öğrencinin kendi öğrenme hızına göre öğrenmesine olanak tanıması,öğretmen öğrenci arasında ayrıntılı bir takip sağlaması, gerek bilgisayar ve öğrenci arasında gerekse öğretmen ve öğrenci arasında yüksek etkileşim sağlayabilmesi, olduğu görülmektedir. Bu araştırma coğrafya öğretiminde interaktif ders sunumu kullanımına yönelik öğretmen adayı görüşlerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Sınıf Öğretmenliği anabilim dallarında öğrenim gören 150 öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Veri toplama işlemi öncesinde “Levha Hareketleri ve Depremler” konusuna yönelik olarak AdobeCaptivate yazılımı ile hazırlanan interaktif ders sunumu ile ders işlenmiştir. Ders sonunda öğretmen adaylarına anket uygulanarak veriler elde edilmiş, cinsiyet ve anabilim dalı değişkenleri dikkate alınarak değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde değerleri ve aritmetik ortalama hesaplanmış, değişkenlerin durumuna göre “X2” ve “t” testi kullanılmıştır. Araştırma neticesinde bilgisayar destekli interaktif ders sunumunun geleneksel yöntemlere göre daha etkili olduğu, dersin daha ilgi çekici ve anlaşılır hale geldiği, bilgilerin kalıcı olma derecesinin yüksek olduğu görüşlerine ulaşılmıştır. Öğretmen adayları interaktif ders sunumu hazırlamak için kendilerini ve bölüm öğretim elemanlarını orta düzeyde yeterli görmektedir. Öğretmen adayları özellikle bu tür bir ders sunumu hazırlamayı öğrenmek için ders alma ve dersleri bu şekilde sunmak istedikleri yönünde görüş bildirmiştir. Ayrıca bilgisayar destekli ders sunumu, coğrafya konuları içerisinde fiziki coğrafya alanına daha çok uygun olarak görülmüştür.

Kaynakça

  • Kaban A & Yıldırım S. (2010). “Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime Karşı Tutumları”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (2), s. 158-168.
  • Başarıcı, R. &Ural, A. (2009). “Bilgisayar Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime Yönelik Tutumları”. International Online Journal of EducationalSciences, 1(1), s. 165-176.
  • Büyüköztürk, Ş. & Diğerleri (2010). “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cin, M., Engin, İ. & Gençtürk, E. (2004). “Yer yuvarlağı Ünitesinin Öğretiminde Bilgisayarlı ve Geleneksel Öğretim Uygulamalarının Karşılaştırılması Üzerine bir Araştırma”. Akademik Bilişim Konferansı 2004, Trabzon.
  • Creswell, J. W. (2013). “Araştırma Deseni”, (Çev.Bursal, M.;Ed.: Demir, S. B.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çelik, E. (2007). “Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Bilgisayar Destekli Animasyon Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Çobanoğlu, İ. (2008). “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Öğretime ve Bilgisayara Yönelik Tutumları”. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Bildiriler Kitabı, s. 298–306.
  • Gümüş N. &Özüpekçe S. (2013). “Bilgisayar Destekli Coğrafya Öğretimine Yönelik Bir Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması”. TurkishStudies, 8 (8), s. 665-677.
  • Kibar, Z. (2006). “İlköğretim Düzeyi Fen Bilgisi Öğretiminde Yüksek Etkileşimli Bdö Yazılımlarının Öğrenci Başarısına Etkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
  • Kutluca T. &Ekici G. (2010). “Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutum ve Öz yeterlik Algılarının İncelenmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (38), s. 177-188.
  • Özel, S.F. (2008). “Bilgisayar Destekli Öğretim Materyallerinin Öğrencilerin Tutum Ve Başarılarına Etkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Özgen K.,Obay M ve Bindak R. (2009). “Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Bilgisayar ve Bilgisayar Destekli Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (2), s. 12-24.
  • Sezer, A. (2011). “Coğrafya Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (4), s. 1-19.
  • Şahin, A. & Akçay, A. (2011). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitime İlişkin Tutumlarının İncelenmesi”. TurkishStudies- International PeriodicalForTheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic, 6(2), s. 909-918
  • Şeremet M. & Yaşar O. (2010). “Yükseköğretim Coğrafya Eğitiminde Kullanılan Öğretim Yöntemleri ve Materyallerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), s. 675-702.
  • Şeyihoğlu A. &Geçit Y. (2011). “Türkiye'de Bilgisayar Destekli Coğrafya Öğretimi Konusunda Yapılan Çalışmaların İncelenmesi”. Marmara Coğrafya Dergisi (23), s. 327-351.
  • Şimşek, N. (2002), “Derste Eğitim Teknolojisi Kullanımı”. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Teyfur, E. (2010). “Yapılandırmacı Teoriye Göre Hazırlanmış Bilgisayar Destekli Öğretimin 9. Sınıf Coğrafya Dersinde Öğrenci Başarısı ve Tutumuna Etkisi”. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), s. 85-106.
  • Turan M. & Şengün T. (2004). “Coğrafya Eğitiminde Bilgisayar Destekli Ders Sunumunun Öğrenmedeki Rolünün Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. TheTurkish Online Journal of EducationalTechnology (3), s. 93-99.
  • Tosun, N. (2006). “Bilgisayar Destekli Ve Bilgisayar Temelli Öğretim Yöntemlerinin, Öğrencilerin Bilgisayar Dersi Başarısı Ve Bilgisayar Kullanım Tutumlarına Etkisi: Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği”, Yayınlanmamış DoktoraTezi, Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Edirne
  • Tiyekli, E. (2007). “CBS-Coğrafi Bilgi Sistemi Aracılığıyla Veri Tabanı Oluşturulması Ve Coğrafya Dersinde Kullanılması”, Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Yenilmez, K. & Karakuş, Ö. (2007). “İlköğretim Sınıf ve Matematik Öğretmenlerinin Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimine İlişkin Görüşleri”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, s. 87-98.
  • Yeşiltaş, E. (2006). “Sosyal Bilgiler Fiziki Coğrafya Konuları Öğretiminde Araç-Gereç Kullanımının Öğrencilerin Başarı Düzeylerine Etkisi (Kars İli Örneği)”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars
  • Yeşiltaş, E. (2010) “Sosyal Bilgiler Öğretimine Yönelik Geliştirilen Bilgisayar Yazılımının Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi”. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Yeşiltaş, E. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretiminde İnteraktif Ortam ve Bilgisayar Kullanımı”. Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, (Ed. Sever R. ve Koçoğlu E.). Ankara: PegemA Yayıncılık. s.105 – 131
  • Yeşiltaş, E. & Koç, H. (2014). “İnteraktif Harita Sınavlarının Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), s. 247 – 257
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Yeşiltaş

Ayşegül Yılmazer

Tuğba Yaman

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2015
Kabul Tarihi 24 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yeşiltaş, E., Yılmazer, A., & Yaman, T. (2015). Coğrafya Öğretiminde İnteraktif Ders Sunumu Kullanımına Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(4), 223-238.