Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Drama Method Determination Application Competence of Teachers in Social Studies

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 4, 304 - 316, 30.04.2015

Öz

In this study, it has been intended to determine teachers’ qualifications in drama techniques and applications of drama method in social studies lessons. In the research field of study, classroom teachers and social studies teachers working during 2011-2012 academic year in Kırşehir are included In the study, 219 teachers in Kırşehir Directorate of National Education compose the sample research group Of these teachers, 84 social studies teachers and 135 classroom teachers. The scale used to collect data consists of two parts: The first part is “teacher as the leader of drama ” and “ the qualification scale of educational drama application” developed by Karadağ, Çalışkan, Korkmaz, and Yüksel(2008)The second part is “the qualification on drama method and techniques “ developed by the researcher. SPSS 15.00 program was used for the solution of the data. The following results have been obtained in the study: It has been witnessed that classroom teachers and social studies teachers often find themselves sufficient in “planning drama” ,”realizing drama “ and “evaluating drama”.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (1993) Oyun ve Yaratıcı Drama İlişkisi. (Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, Ş. ve Çimen S.(2000) Drama, 1. Baskı İstanbul :Ya- Pa Yayın.
  • Büyüköztürk,Ş (2002) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık,
  • Karadağ,E.,Korkmaz,T.,Çalışkan,N. ve Yüksel,S.(2008) Drama Lideri Olarak Öğretmen ve Eğitimsel Drama Uygulama Yeterliği Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2),169-196
  • Karadağ, E. ve Çalışkan, N. (2005). Kuramdan-Uygulamaya İlköğretimde Drama “Oyun ve İşleniş Örnekleriyle, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Morgül, M.(2004) Eğitimde Yaratıcı Dramaya Merhaba, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Ömeroğlu, E., Ersoy, Ö., Şahin, F., T., Kandır, A. ve Turla, A.(2000), Okul Öncesi Eğitimde Drama Teoriden Uygulamaya, 5. Baskı, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Önder, A.(1999) Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Önder, A.(2009) Okul Öncesi Çocukları İçin Eğitici Drama Uygulamaları, İstanbul: Morpa Yayınları.
  • San, İ.(1990) Eğitimde Yaratıcı Drama, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 573-574.
  • Sözer,N.(2006) İlköğretim 4. Sınıf Matematik Dersinde Drama Yönteminin; Öğrencilerin Başarılarına, Tutumlarına ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Yıldıırm,İ.N.(2008) İlköğretim Birinci Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Drama Yöntemine İlişkin Yeterlilik ve Uygulama Düzeylerinin Belirlenmesi (Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(9.Genişletilmiş Baskı)Ankara: Seçkin Yayınevi.

Öğretmenlerin Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yöntemini Uygulama Yeterliliklerin Belirlenmesi

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 4, 304 - 316, 30.04.2015

Öz

Bu araştırmada; öğretmenlerin, Sosyal Bilgiler dersinde drama yöntemini uygulama düzeyleri ilişkin yeterliliklerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, Kırşehir ilinde 2011-2012 eğitim-öğretim yılında görev yapan 310 Sınıf ve 106 Sosyal Bilgiler öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise Kırşehir Milli Eğitim Müdürlüğü’nde Sosyal Bilgiler ve Sınıf Öğretmeni olarak görev yapan 219 öğretmen oluşturmaktadır. Bu öğretmenlerden 4. 84’ü Sosyal Bilgiler, 135’i ise 4.ve 5. sınıf, Sınıf öğretmenleridir. Örneklem grubu random yoluyla seçilmiştir. Veri toplamak amacıyla, Karadağ, Çalışkan, Korkmaz ve Yüksel(2008) tarafından geliştirilen “Drama Lideri Olarak Öğretmen ve Eğitimsel Drama Uygulama Yeterliği Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin çözümü için SPSS 15.00 programı kullanılmıştır. Araştırmada aşağıdaki sonuçlar elde edilmiştir: Sınıf ve Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin “Dramayı Planlama Yeterliği”, “Dramayı Gerçekleştirme Yeterliği” ve “Dramayı Değerlendirme Yeterliği” boyutlarında kendilerini çoğu zaman yeterli gördükleri görülmüştür.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (1993) Oyun ve Yaratıcı Drama İlişkisi. (Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Aral, N., Baran, G., Bulut, Ş. ve Çimen S.(2000) Drama, 1. Baskı İstanbul :Ya- Pa Yayın.
  • Büyüköztürk,Ş (2002) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem A Yayıncılık,
  • Karadağ,E.,Korkmaz,T.,Çalışkan,N. ve Yüksel,S.(2008) Drama Lideri Olarak Öğretmen ve Eğitimsel Drama Uygulama Yeterliği Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2),169-196
  • Karadağ, E. ve Çalışkan, N. (2005). Kuramdan-Uygulamaya İlköğretimde Drama “Oyun ve İşleniş Örnekleriyle, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Morgül, M.(2004) Eğitimde Yaratıcı Dramaya Merhaba, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Ömeroğlu, E., Ersoy, Ö., Şahin, F., T., Kandır, A. ve Turla, A.(2000), Okul Öncesi Eğitimde Drama Teoriden Uygulamaya, 5. Baskı, Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Önder, A.(1999) Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Önder, A.(2009) Okul Öncesi Çocukları İçin Eğitici Drama Uygulamaları, İstanbul: Morpa Yayınları.
  • San, İ.(1990) Eğitimde Yaratıcı Drama, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 573-574.
  • Sözer,N.(2006) İlköğretim 4. Sınıf Matematik Dersinde Drama Yönteminin; Öğrencilerin Başarılarına, Tutumlarına ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Yıldıırm,İ.N.(2008) İlköğretim Birinci Kademe Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Drama Yöntemine İlişkin Yeterlilik ve Uygulama Düzeylerinin Belirlenmesi (Yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.(9.Genişletilmiş Baskı)Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tekin Çelikkaya

İhsan Koç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2015
Kabul Tarihi 28 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çelikkaya, T., & Koç, İ. (2015). Drama Method Determination Application Competence of Teachers in Social Studies. International Journal of Turkish Education Sciences, 2015(4), 304-316.