Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Impact of Instruction through Digital Games on Students’ Academic Achievement in Teaching Earthquakes in a Social Science Class

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 90 - 100, 30.04.2017

Öz

The purpose of this study is to investigate the impact of instruction through digital games on academic achievement while teaching the subject of earthquakes in class for a social science class. This study was carried out using a quantitative research method. It adopted “Solomon four-group research model” as the specific research design of the study. The study sample was composed of 108 students (59 males and 49 females) studying at the fifth grade in Başöğretmen Secondary School in Sivas and Gaziosmanpaşa Secondary School in Tokat during the academic year 2015-2016. Based on the t-test results obtained from the study, there was a statistically significant difference between the mean score of the experimental group and the control group, in favour of the former. In other words, it was found that the scores of the students in the experimental group, which was instructed using digital games to teach earthquakes were higher than those of the learners in the control group, which was instructed using the traditional methods (lecturing and the use of the course book and so forth).

Kaynakça

  • AKBULUT Y. (2014) “EffectOf Case-Based Video Support On Cyberbullying Awareness”, Australian Educational Computing, 29(1).
  • AKAR S. (2013) “Doğal Afetlerin Kamu Maliyesine Ve Makro Ekonomiye Etkileri: Türkiye Değerlendirmes”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, S.21, s.185-206.
  • BAKAR A, TÜZÜN H ve ÇAĞILTAY K (2008) “Öğrencilerin Eğitsel Bilgisayar Oyunu Kullanımına İlişkin Görüşleri: Sosyal Bilgiler Dersi Örneği”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 35, 27-37.
  • BOZKURT A. (2014) “Homo Ludens: Dijital Oyunlar Ve Eğitim”, Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 5(1).
  • BRAVER MC, ve BRAVER S.L. (1988) “Statistical Treatment Of The Solomon Four-Group Design: A Meta-Analytic Approach. Psychological Bulletin”, 104 (1), 150-154. Http://Psycnet.Apa.Org/Psycinfo/1988-34688-001
  • CENGİZHAN S. (2007) “Proje Temelli Ve Bilgisayar Destekli Öğretim Tasarımlarının; Bağımlı, Bağımsız Ve İş Birlikli Öğrenme Stillerine Sahip Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Öğrenme Kalıcılığına Etkisi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 377-403.
  • CRESWELL J., W. (2013) “Araştırma Deseni, Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları”, (Çev. edt: S. B. DEMİR) Ankara: Eğiten Kitap.
  • ÇANKAYA M. ve KARAMETE A. (2008) “Eğitsel Bilgisayar Oyunlarının Öğrencilerin Matematik Dersine ve Eğitsel Bilgisayar Oyunlarına Yönelik Tutumlarına Etkisi”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 115-127.
  • ÇİFÇİ T. (2016) “Effects Of Infographics On Students Achievement And Attitude Towards Geography Lessons”, Canadian Center Of Science And Education; Vol. 5, No. 1
  • DONMUŞ V. (2012) “İngilizce Öğrenmede Eğitsel Bilgisayar Oyunu Kullanmanın Erişiye, Kalıcılığa Ve Motivasyona Etkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi. Elazığ.
  • ER H.(2010) “Sosyal Bilgiler Eğitimi Kapsamında İlköğretim Öğrencilerinin Biyografi Kullanımına ilişkin Görüşleri”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı, Ankara.
  • ENGİN A.O. TÖSTEN R., KAYA M.D. (2010) “Bilgisayar Destekli Eğitim”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi ,Sayı 5, S. 69-80
  • ERTÜRK A. (2012) “Kaos Kuramı: Yönetim ve Eğitimdeki Yansımaları”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 849-886
  • FRAENKEL J. R. & WALLEN N. E. (2000) “How To Design And Evaluate Research İn Education”, New York, NY: Mc Grawhill Companies Inc.
  • HELMSTADTER G.C. (1970) “Research Concepts İn Human Behavior: Education, Psychology, Sociology”, New York: Appleton-Century-Crofts.
  • http://ogretimmateryalitasarimi.blogspot.com.tr/2010/10/bilgisayar-destekli-ogretim-yazilimlari.html; adresinden 08.09.2016 tarihinde erişildi.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Adobe_Captivate adresinden 08.09.2016 tarihinde erişildi.
  • İŞMAN A. (2003) “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme”, Değişim Yayınları, İstanbul.
  • JOHNSON B. & CHRISTENSEN L.(2014) “Eğitim Araştırmaları” (Çev. Edt: Demir, S. B.), Ankara: Eğiten Kitap.
  • KARASAR N.(2008) “Bilimsel Araştırma Yöntemi” (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KULA A. ve ERDEM M. (2005) “Öğretimsel Bilgisayar Oyunlarının Temel Aritmetik İşlem Becerilerinin Gelişmesine Etkisi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29).
  • LAÇİNER V. ve YAVUZ Ö. (2013) “Van Depremi Örneğinde Afetler Sonrası Yapılan Sosyal Yardımlar ve Hukuki Çerçevesi”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), s.114-135.
  • LİMONCU S. ve BAYÜLGEN C.(2005) “Türkiye’de Afet Sonrası Yaşanan Barınma Sorunları” Megaron, 3(1).
  • MOE T.L. & PATHRANARAKUL P. (2006) "An İntegrated Approach To Natural Disaster Management: Public Project Management Andis Critical Success Factors", Disaster Prevention And Management: An International Journal, Vol. 15 Iss: 3, pp.396 – 413.
  • ÖCAL A. ve TOPKAYA Y. (2011). “Earthquake Preparedness İn Schools İn Seismic Hazard Regions İn The South-East of Turkey”. Disaster Prevention And Management: An International Journal, 20(3), 334-348.
  • ÖZTÜRK M.K. (2013) “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deprem Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 308-319.
  • ÖZTÜRK C. (2006) “Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinler Arası Bir Bakış”, Hayat Bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, 22-49.
  • ULUÇAY İ.S. ve ÇAKIR H.(2014) “İnteraktif Oyunların Matematik Öğretiminde Kullanılması Üzerine Araştırmaların İncelenmesi” Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4 (1), 13-34.
  • PATTON M.Q.(2014) “Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri”, (3. Baskıdan Çeviri) (Çeviri edt: M. BÜTÜN, S.B. DEMİR) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • PRENSKY M. (2003) “Digital game- Based learning. Computers İn Entertainment” (CIE), 1(1), 21-21.
  • SARITAŞ M.T. ÜNER N.(2013) “Eğitimdeki Yenilikçi Teknolojiler: Bulut Teknolojisi”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3).
  • SAWİLOWSKY S. KELLEY D.L. BLAİR R.C. & MARKMAN B.S. (1994) “Meta-Analysis And The Solomon Four Group Design”. The Journal Of Experimental Education, 62(4), 361-376. Http://Dx.Doi.Org/10.1080/00220973.1994.9944140
  • ŞAHİN C. ve SİPAHİOĞLU Ş.(2002) “Doğal Afetler ve Türkiye”, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, s.478.
  • TOPÇU H. KÜÇÜK S. ve GÖKTAŞ Y (2014) “Sınıf Öğretmeni Adaylarının İlköğretim Matematik Öğretiminde Eğitsel Bilgisayar Oyunlarının Kullanımına Yönelik Görüşleri”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 5 (2), 119-136.
  • TUFAN A. (2004) “İlköğretimde Sosyal Bilgiler Eğitiminin Geçirdiği Muhteva Değişimi ve Bunun Türk Toplum Yapısındaki Değişim Dinamikleri İçerisindeki Yeri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi. Kütahya.
  • TURGUT Y. KOÇER T.(2013) “Okuma Becerisi Stratejisi Kullanımının İngilizcenin Yabancı Dil Olarak Öğretildiği Ortamlarda İncelenmesi”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 9, Sayı 1, Nisan 2013, ss.237-250.
  • VATAN F. ve SALUR D. (2010) “Yönetici Hemşirelerin Hastanelerdeki Deprem Afet Planları Konusundaki Görüşlerinin İncelenmesi”. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(1), 32-44.
  • WALLS R. (2012) “Using Computer Games Toteach Social Studies. Uppsala University Department Of Education Master Programme İn Educational Sciences Digital Media” Digital Media, Project Assignment, 30 August 2012. 99.
  • WAMBUGU PW And CHANGEİYWO J.M. (2006) “Effects of Mastery Learning Approach on Secondary School Students” Physics Achievement, EurasiaJournal of Mathematics, Science &Technology Education, 2008, 4(3), 293-302.
  • YAZICI K. (2006) “Sosyal Bilgiler Dersinde Okuduğunu Anlama Becerilerinin Geliştirilmesinde B-B-Ö (Bilmek İstediklerim-Bildiklerim-Öğrendiklerim) Stratejisinin Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Derse Karşı Olan Tutumlarına Etkisi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • YEŞİLTAŞ E. ve TURAN R. (2015) “Sosyal Bilgiler Öğretimine Yönelik Geliştirilen Bilgisayar Yazılımının Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi”. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • YAVUZ S. ve YAĞLI Ü.(2013) “Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının İngilizce Dersinde Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi”, Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 94-111.

Sosyal Bilgiler Dersinde Deprem Konusunun Dijital Oyunla Öğretiminin Akademik Başarıya Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 90 - 100, 30.04.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı; sosyal bilgiler dersinde deprem konusunun dijital oyunla öğretiminin akademik başarıya etkisini incelemektir. Bu araştırma nicel araştırma yöntemiyle yürütülmüştür. Araştırma modelinde ise; “Solomon Dört Gruplu Araştırma Modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcı grubunu 2015-2016 öğretim yılında Sivas il merkezinde bulunan Başöğretmen Ortaokulu ve Tokat il merkezinde bulunan Gaziosmanpaşa Ortaokulu, 5. sınıfında öğrenim görmekte olan 59 erkek, 49 kız olmak üzere toplam 108 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen t testi analiz sonuçlarına göre göre; deney ve kontrol gruplarının başarı puanları arasında deney grubunun lehine anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Yani dijital oyunla deprem öğretimi yapılarak ders işlenen deney gruplarının akademik başarı puanları, geleneksel öğretim (Anlatım yöntemi ve ders kitapları vs.) kullanılarak ders işlenen kontrol grubu öğrencilerinin akademik puanlarından yüksek olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • AKBULUT Y. (2014) “EffectOf Case-Based Video Support On Cyberbullying Awareness”, Australian Educational Computing, 29(1).
  • AKAR S. (2013) “Doğal Afetlerin Kamu Maliyesine Ve Makro Ekonomiye Etkileri: Türkiye Değerlendirmes”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, S.21, s.185-206.
  • BAKAR A, TÜZÜN H ve ÇAĞILTAY K (2008) “Öğrencilerin Eğitsel Bilgisayar Oyunu Kullanımına İlişkin Görüşleri: Sosyal Bilgiler Dersi Örneği”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 35, 27-37.
  • BOZKURT A. (2014) “Homo Ludens: Dijital Oyunlar Ve Eğitim”, Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 5(1).
  • BRAVER MC, ve BRAVER S.L. (1988) “Statistical Treatment Of The Solomon Four-Group Design: A Meta-Analytic Approach. Psychological Bulletin”, 104 (1), 150-154. Http://Psycnet.Apa.Org/Psycinfo/1988-34688-001
  • CENGİZHAN S. (2007) “Proje Temelli Ve Bilgisayar Destekli Öğretim Tasarımlarının; Bağımlı, Bağımsız Ve İş Birlikli Öğrenme Stillerine Sahip Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Öğrenme Kalıcılığına Etkisi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 377-403.
  • CRESWELL J., W. (2013) “Araştırma Deseni, Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları”, (Çev. edt: S. B. DEMİR) Ankara: Eğiten Kitap.
  • ÇANKAYA M. ve KARAMETE A. (2008) “Eğitsel Bilgisayar Oyunlarının Öğrencilerin Matematik Dersine ve Eğitsel Bilgisayar Oyunlarına Yönelik Tutumlarına Etkisi”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (2), 115-127.
  • ÇİFÇİ T. (2016) “Effects Of Infographics On Students Achievement And Attitude Towards Geography Lessons”, Canadian Center Of Science And Education; Vol. 5, No. 1
  • DONMUŞ V. (2012) “İngilizce Öğrenmede Eğitsel Bilgisayar Oyunu Kullanmanın Erişiye, Kalıcılığa Ve Motivasyona Etkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi. Elazığ.
  • ER H.(2010) “Sosyal Bilgiler Eğitimi Kapsamında İlköğretim Öğrencilerinin Biyografi Kullanımına ilişkin Görüşleri”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı, Ankara.
  • ENGİN A.O. TÖSTEN R., KAYA M.D. (2010) “Bilgisayar Destekli Eğitim”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi ,Sayı 5, S. 69-80
  • ERTÜRK A. (2012) “Kaos Kuramı: Yönetim ve Eğitimdeki Yansımaları”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 849-886
  • FRAENKEL J. R. & WALLEN N. E. (2000) “How To Design And Evaluate Research İn Education”, New York, NY: Mc Grawhill Companies Inc.
  • HELMSTADTER G.C. (1970) “Research Concepts İn Human Behavior: Education, Psychology, Sociology”, New York: Appleton-Century-Crofts.
  • http://ogretimmateryalitasarimi.blogspot.com.tr/2010/10/bilgisayar-destekli-ogretim-yazilimlari.html; adresinden 08.09.2016 tarihinde erişildi.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Adobe_Captivate adresinden 08.09.2016 tarihinde erişildi.
  • İŞMAN A. (2003) “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme”, Değişim Yayınları, İstanbul.
  • JOHNSON B. & CHRISTENSEN L.(2014) “Eğitim Araştırmaları” (Çev. Edt: Demir, S. B.), Ankara: Eğiten Kitap.
  • KARASAR N.(2008) “Bilimsel Araştırma Yöntemi” (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KULA A. ve ERDEM M. (2005) “Öğretimsel Bilgisayar Oyunlarının Temel Aritmetik İşlem Becerilerinin Gelişmesine Etkisi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29).
  • LAÇİNER V. ve YAVUZ Ö. (2013) “Van Depremi Örneğinde Afetler Sonrası Yapılan Sosyal Yardımlar ve Hukuki Çerçevesi”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), s.114-135.
  • LİMONCU S. ve BAYÜLGEN C.(2005) “Türkiye’de Afet Sonrası Yaşanan Barınma Sorunları” Megaron, 3(1).
  • MOE T.L. & PATHRANARAKUL P. (2006) "An İntegrated Approach To Natural Disaster Management: Public Project Management Andis Critical Success Factors", Disaster Prevention And Management: An International Journal, Vol. 15 Iss: 3, pp.396 – 413.
  • ÖCAL A. ve TOPKAYA Y. (2011). “Earthquake Preparedness İn Schools İn Seismic Hazard Regions İn The South-East of Turkey”. Disaster Prevention And Management: An International Journal, 20(3), 334-348.
  • ÖZTÜRK M.K. (2013) “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Deprem Deneyimleri Üzerine Bir Araştırma”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 308-319.
  • ÖZTÜRK C. (2006) “Sosyal Bilgiler: Toplumsal Yaşama Disiplinler Arası Bir Bakış”, Hayat Bilgisi Ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, 22-49.
  • ULUÇAY İ.S. ve ÇAKIR H.(2014) “İnteraktif Oyunların Matematik Öğretiminde Kullanılması Üzerine Araştırmaların İncelenmesi” Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4 (1), 13-34.
  • PATTON M.Q.(2014) “Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri”, (3. Baskıdan Çeviri) (Çeviri edt: M. BÜTÜN, S.B. DEMİR) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • PRENSKY M. (2003) “Digital game- Based learning. Computers İn Entertainment” (CIE), 1(1), 21-21.
  • SARITAŞ M.T. ÜNER N.(2013) “Eğitimdeki Yenilikçi Teknolojiler: Bulut Teknolojisi”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(3).
  • SAWİLOWSKY S. KELLEY D.L. BLAİR R.C. & MARKMAN B.S. (1994) “Meta-Analysis And The Solomon Four Group Design”. The Journal Of Experimental Education, 62(4), 361-376. Http://Dx.Doi.Org/10.1080/00220973.1994.9944140
  • ŞAHİN C. ve SİPAHİOĞLU Ş.(2002) “Doğal Afetler ve Türkiye”, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, s.478.
  • TOPÇU H. KÜÇÜK S. ve GÖKTAŞ Y (2014) “Sınıf Öğretmeni Adaylarının İlköğretim Matematik Öğretiminde Eğitsel Bilgisayar Oyunlarının Kullanımına Yönelik Görüşleri”, Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 5 (2), 119-136.
  • TUFAN A. (2004) “İlköğretimde Sosyal Bilgiler Eğitiminin Geçirdiği Muhteva Değişimi ve Bunun Türk Toplum Yapısındaki Değişim Dinamikleri İçerisindeki Yeri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi. Kütahya.
  • TURGUT Y. KOÇER T.(2013) “Okuma Becerisi Stratejisi Kullanımının İngilizcenin Yabancı Dil Olarak Öğretildiği Ortamlarda İncelenmesi”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 9, Sayı 1, Nisan 2013, ss.237-250.
  • VATAN F. ve SALUR D. (2010) “Yönetici Hemşirelerin Hastanelerdeki Deprem Afet Planları Konusundaki Görüşlerinin İncelenmesi”. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(1), 32-44.
  • WALLS R. (2012) “Using Computer Games Toteach Social Studies. Uppsala University Department Of Education Master Programme İn Educational Sciences Digital Media” Digital Media, Project Assignment, 30 August 2012. 99.
  • WAMBUGU PW And CHANGEİYWO J.M. (2006) “Effects of Mastery Learning Approach on Secondary School Students” Physics Achievement, EurasiaJournal of Mathematics, Science &Technology Education, 2008, 4(3), 293-302.
  • YAZICI K. (2006) “Sosyal Bilgiler Dersinde Okuduğunu Anlama Becerilerinin Geliştirilmesinde B-B-Ö (Bilmek İstediklerim-Bildiklerim-Öğrendiklerim) Stratejisinin Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Derse Karşı Olan Tutumlarına Etkisi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • YEŞİLTAŞ E. ve TURAN R. (2015) “Sosyal Bilgiler Öğretimine Yönelik Geliştirilen Bilgisayar Yazılımının Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi”. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • YAVUZ S. ve YAĞLI Ü.(2013) “Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının İngilizce Dersinde Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi”, Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 94-111.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Doğan Bu kişi benim

Hakan Koç

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2017
Kabul Tarihi 25 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Doğan, E., & Koç, H. (2017). The Impact of Instruction through Digital Games on Students’ Academic Achievement in Teaching Earthquakes in a Social Science Class. International Journal of Turkish Education Sciences, 2017(8), 90-100.