Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Parent Educational Status on Value Acquisition of Children

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 150 - 159, 30.04.2017

Öz

In this study, the purpose was to investigate whether or not there is a difference between the educational status of the parents and the access of secondary school 7th grade students to values. The population of the study consisted of 306 students studying at private and state schools in Erzincan National Education Directorate of the City. 172 of the students were boys and 134 of them were girls. The Descriptive Model was used in the study. The Student Value Scale, which was developed by Akbaş (2004), was used as the data collection tool. The Anova Test was used in the analysis of the data. According to the analysis results, a significant difference was detected between the “aesthetic” values and the educational status of the mothers; and “being tolerant” and the educational status of the fathers. In the light of the results obtained in the study, various recommendations were made to make students achieve higher values, and to detect the reasons of the differences that were determined in the study.

Kaynakça

  • ALADAĞ, S. (2009) “İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini kazanma düzeyine etkisi”, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • AKBAŞ, O. (2004) “Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim ikinci kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi”, Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ASLAN, N. (2000) “Üniversite öğrencilerinin boş zaman değerlendirme eğilimi (Öğretmen yetiştiren kurumlarda karşılaştırmalı bir araştırma)”, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları,3, İzmir.
  • AYDIN, M. (2011) “Değerler, işlevleri ve ahlak”, Eğitime Bakış, l:7, 19. 39-45.
  • AYDIN, M.Z., AKYOL GÜRLER, Ş. (2012). Okulda Değerler Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • BİLTON, T. , BONNETT, K., JONES, P., LAWSON, T., SKİNNER, D., STANWORTH, M., WEBSTER, A. (2002) “Introductory Sociology”, 4 th ed., Basingstoke: Palgrave Macmillian.
  • CEYLAN, Y. (2012) “Toplumsal Değerler ve Medya Etiği”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (7), 45-58.
  • DİLMAÇ, B., KULAKSIZOĞLU, A. ve EKŞİ, H. (2007) “Values education program on a group of science high school studens”, Educational Sciences: Theory & Practice, 7, 1241-1262.
  • DİLMAÇ, B. ve EKŞİ, H. (2007) “Değerler eğitiminde temel tartışmalar ve temel yaklaşımlar”. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 14, 21-29.
  • DOĞANAY, A.(2006) Değerler Eğitimi. (Ed. C. Öztürk). “Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım”, (3.basım). Pegem-AYayıncılık: Ankara, 255-286.
  • DHALL, D.C. (2008) “Role of Family Environment and Value Education for Student development”, Kalpaz Publications.
  • FRANCİS, B., & ARCHER, L. (2005) “British-Chinese pupils’ an parents’ construction of the value of education”, British Educational Research Journal, 31, 89-108.
  • GÜLAY, H. (2009) “Okulöncesi Dönemde Akran İlişkileri”, Pegem A Yayıncılık: Ankara.
  • GÜLER, D. (1989) “Çocuk, Televizyon ve Çizgi Film”, Kurgu. Açık Öğretim Fakültesi, İletişim Bilimleri Dergisi, Sayı:5.
  • GÜNİNDİ, Y. (2010) “Anasınıfına devam eden altı yaş çocuklarına uygulanan sosyal uyum beceri eğitimi programının çocuklarının sosyal uyum becerilerinin gelişimine etkisi”. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • HÖKELEKİ, H. (2011) “Ailede, Okulda ve Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi”, Timaş Yayınları: İstanbul.
  • KARASAR, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 11. Baskı. Nobel yayınları. Ankara.
  • KAPTAN, S. (1999). Bilimsel araştırma teknikleri. Ankara: Gazi.
  • KESKİN, Y., ÖKSÜZ, Y., GELEN, İ. ve YILMAZ, H. B. (2012) “İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin bazı evrensel değerleri kazanım düzeylerinin karşılaştırılması (Samsun ili örneği)”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 351-374.
  • KUŞ, D. (2009) “İlköğretim Programlarının, örtük programın ve okul dışı etmenlerin değerleri kazandırma etkililiğinin 8. Sınıf ilköğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • MEB (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, Ankara(http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen erişim tarihi: 10.02.2017)
  • NESLİTÜRK, S. (2013) “Anne Değerler Eğitimi Programının 5-6 Yaş Çocuklarının Sosyal Beceri Düzeyine Etkisi”, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖZAYDIN, L. (2006) “Arkadaşlık becerilerini geliştirme programının özel gereksinimi olan ve olmayan okul öncesi çocuklarının sosyal etkileşimlerine etkisi”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • ÖZENSEL, E. (2003) “The sociological relevance of values”. Journal of Values Education, 3, 217-239.
  • ÖNÜR, N. (2004) “Modernleşme sürecinde okul aile ve medya kavşağında toplumsal değerler”, Uluslararası “Değerler ve Eğitimi” Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Ensar Vakfı Genel Merkezi, Süleymaniye caddesi No:11, Süleymaniye, İstanbul.
  • SCHWARTZ, S. H.(1992) “Universal in the content and structure of values: Theory and empirical test in 20 countries”. Advances in Extrimental Social Ppsychology, 25, 1-65.
  • SEMİZ, C. (1998) “Aile içi ilişkiler ve çocuk”, III. Aile Şurası Tebliğleri, T.C. Devlet Bakanlığı, Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı, Ankara.
  • UNESCO (2002) “Learning to be. A holistic and integrated approach to values education for human development”, A UNESCO-apnieve Sourcebook 2, Thailand.
  • YAZICIOĞLU, Y., ERDOĞAN, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • YÖRÜKOĞLU, A. (1983) “Çocuk Ruh Sağlığı”, Özgür Yayınları: İstanbul.
  • YEŞİLYAPRAK, B. (1993) “Kişilik Gelişiminde Ailesel Faktörlerin Etkisine İlişkin Bir Araştırma”, G. Ü. Mesleki Eğitim Fakültesi, 3 (3), 3-16.

Çocukların Değer Ulaşımına Ebeveyn Eğitim Durumunun Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 150 - 159, 30.04.2017

Öz

Bu araştırmada, ortaokul yedinci sınıfta öğrenim gören öğrencilerin değerlere ulaşımı ile ebeveyn eğitim durumu arasında fark olup olmadığını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi Erzincan İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı özel ve devlet okullarında öğrenim gören 172 erkek ve 134 kız öğrenci olmak üzere toplam 306 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada betimsel model kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Akbaş (2004) tarafından geliştirilen “Öğrenci Değer Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde Anovadan yararlanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre anne öğrenim durumuna göre “estetik”, baba öğrenim durumuna göre ise “hoşgörülü olmak” değerleri arasında anlamlı fark bulunmuştur. Araştırmada elde edilen bu sonuçlar doğrultusunda, öğrencilerin daha yüksek düzeyde değerlere ulaşması ve çıkan farklılıkların nedenlerinin tespit edilebilmesi yönünde çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • ALADAĞ, S. (2009) “İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin sorumluluk değerini kazanma düzeyine etkisi”, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • AKBAŞ, O. (2004) “Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim ikinci kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi”, Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ASLAN, N. (2000) “Üniversite öğrencilerinin boş zaman değerlendirme eğilimi (Öğretmen yetiştiren kurumlarda karşılaştırmalı bir araştırma)”, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları,3, İzmir.
  • AYDIN, M. (2011) “Değerler, işlevleri ve ahlak”, Eğitime Bakış, l:7, 19. 39-45.
  • AYDIN, M.Z., AKYOL GÜRLER, Ş. (2012). Okulda Değerler Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • BİLTON, T. , BONNETT, K., JONES, P., LAWSON, T., SKİNNER, D., STANWORTH, M., WEBSTER, A. (2002) “Introductory Sociology”, 4 th ed., Basingstoke: Palgrave Macmillian.
  • CEYLAN, Y. (2012) “Toplumsal Değerler ve Medya Etiği”, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (7), 45-58.
  • DİLMAÇ, B., KULAKSIZOĞLU, A. ve EKŞİ, H. (2007) “Values education program on a group of science high school studens”, Educational Sciences: Theory & Practice, 7, 1241-1262.
  • DİLMAÇ, B. ve EKŞİ, H. (2007) “Değerler eğitiminde temel tartışmalar ve temel yaklaşımlar”. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 14, 21-29.
  • DOĞANAY, A.(2006) Değerler Eğitimi. (Ed. C. Öztürk). “Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım”, (3.basım). Pegem-AYayıncılık: Ankara, 255-286.
  • DHALL, D.C. (2008) “Role of Family Environment and Value Education for Student development”, Kalpaz Publications.
  • FRANCİS, B., & ARCHER, L. (2005) “British-Chinese pupils’ an parents’ construction of the value of education”, British Educational Research Journal, 31, 89-108.
  • GÜLAY, H. (2009) “Okulöncesi Dönemde Akran İlişkileri”, Pegem A Yayıncılık: Ankara.
  • GÜLER, D. (1989) “Çocuk, Televizyon ve Çizgi Film”, Kurgu. Açık Öğretim Fakültesi, İletişim Bilimleri Dergisi, Sayı:5.
  • GÜNİNDİ, Y. (2010) “Anasınıfına devam eden altı yaş çocuklarına uygulanan sosyal uyum beceri eğitimi programının çocuklarının sosyal uyum becerilerinin gelişimine etkisi”. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • HÖKELEKİ, H. (2011) “Ailede, Okulda ve Toplumda Değerler Psikolojisi ve Eğitimi”, Timaş Yayınları: İstanbul.
  • KARASAR, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 11. Baskı. Nobel yayınları. Ankara.
  • KAPTAN, S. (1999). Bilimsel araştırma teknikleri. Ankara: Gazi.
  • KESKİN, Y., ÖKSÜZ, Y., GELEN, İ. ve YILMAZ, H. B. (2012) “İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin bazı evrensel değerleri kazanım düzeylerinin karşılaştırılması (Samsun ili örneği)”, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 351-374.
  • KUŞ, D. (2009) “İlköğretim Programlarının, örtük programın ve okul dışı etmenlerin değerleri kazandırma etkililiğinin 8. Sınıf ilköğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • MEB (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programı, Ankara(http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen erişim tarihi: 10.02.2017)
  • NESLİTÜRK, S. (2013) “Anne Değerler Eğitimi Programının 5-6 Yaş Çocuklarının Sosyal Beceri Düzeyine Etkisi”, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖZAYDIN, L. (2006) “Arkadaşlık becerilerini geliştirme programının özel gereksinimi olan ve olmayan okul öncesi çocuklarının sosyal etkileşimlerine etkisi”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • ÖZENSEL, E. (2003) “The sociological relevance of values”. Journal of Values Education, 3, 217-239.
  • ÖNÜR, N. (2004) “Modernleşme sürecinde okul aile ve medya kavşağında toplumsal değerler”, Uluslararası “Değerler ve Eğitimi” Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Ensar Vakfı Genel Merkezi, Süleymaniye caddesi No:11, Süleymaniye, İstanbul.
  • SCHWARTZ, S. H.(1992) “Universal in the content and structure of values: Theory and empirical test in 20 countries”. Advances in Extrimental Social Ppsychology, 25, 1-65.
  • SEMİZ, C. (1998) “Aile içi ilişkiler ve çocuk”, III. Aile Şurası Tebliğleri, T.C. Devlet Bakanlığı, Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı, Ankara.
  • UNESCO (2002) “Learning to be. A holistic and integrated approach to values education for human development”, A UNESCO-apnieve Sourcebook 2, Thailand.
  • YAZICIOĞLU, Y., ERDOĞAN, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • YÖRÜKOĞLU, A. (1983) “Çocuk Ruh Sağlığı”, Özgür Yayınları: İstanbul.
  • YEŞİLYAPRAK, B. (1993) “Kişilik Gelişiminde Ailesel Faktörlerin Etkisine İlişkin Bir Araştırma”, G. Ü. Mesleki Eğitim Fakültesi, 3 (3), 3-16.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Metin

İhsan Ünlü

Alper Kaşkaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2017
Kabul Tarihi 25 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Metin, Ö., Ünlü, İ., & Kaşkaya, A. (2017). Çocukların Değer Ulaşımına Ebeveyn Eğitim Durumunun Etkisi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2017(8), 150-159.