The purpose of this study was to examine the perspectives and practices of middle school mathematics teachers regarding instructional creativity and to reveal to what extent the perspectives and classroom practices overlap. This qualitative study employed a case study design and involved four middle school mathematics teachers as participants. In the process, face-to-face interviews were conducted with the teachers to obtain their perspectives on instructional creativity. Three selected lessons were observed, and video and audio were recorded. After being informed about instructional creativity, the teachers were asked to create a lesson plan based on creative teaching, and this lesson was also recorded. Semi-structured interviews were conducted with the teachers at all stages, and the interviews were supported by lesson observations. The data were analyzed by content analysis method. The findings revealed that in their perspectives and practices, teachers mostly mentioned and applied connecting mathematical concepts and interdisciplines in terms of flexibility component and student discoveries in terms of originality component in their lessons. On the other hand, it was determined that teachers paid very little attention to the elaboration component both in the interviews and in the practices. The findings indicated that teachers' perspectives and practices regarding instructional creativity do not overlap sufficiently. Especially in the last lessons observed after the information about instructional creativity, it is noteworthy that very few creative practices were observed as in other lesson observations. The findings indicated that teachers need professional development opportunities in terms of creative lesson teaching. The findings were discussed in the light of the related literature.
Instructional Creativity Mathematical Creativity Middle School Mathematics Teachers
Bu çalışmanın amacı, ortaokul matematik öğretmenlerinin öğretimsel yaratıcılığa ilişkin görüş ve uygulamalarını incelemek ve görüşler ile sınıf içi uygulamaların ne ölçüde örtüştüğünü ortaya koymaktır. Bu nitel çalışmada durum çalışması deseni kullanılmış ve dört ortaokul matematik öğretmeni katılımcı olarak yer almıştır. Bu süreçte öğretmenlerle yüz yüze görüşmeler yapılarak öğretimsel yaratıcılık konusundaki görüşleri alınmıştır. Seçilen üç ders gözlemlenmiş, video ve ses kaydı alınmıştır. Öğretimsel yaratıcılık hakkında bilgi verildikten sonra öğretmenlerden yaratıcı öğretime dayalı bir ders planı oluşturmaları istenmiş ve bu dersler de kaydedilmiştir. Tüm aşamalarda öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş, görüşmeler ders gözlemleri ile desteklenmiştir. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulgular, öğretmenlerin görüş ve uygulamalarında öğretimsel yaratıcılık bileşenlerinde esneklik bileşeni açısından en fazla matematiksel kavramlar ve disiplinler arası ilişkilendirmeye ve özgünlük bileşeni açısından en fazla öğrenci keşiflerine yer vermeye değindiklerini ve derslerinde uyguladıklarını ortaya koymuştur. Öte yandan öğretmenlerin detaylandırma bileşenine hem görüşmelerde hem de uygulamalarda çok az yer verdiği belirlenmiştir. Bulgular öğretmenlerin öğretimsel yaratıcılığa ilişkin görüş ve uygulamalarının yeterince örtüşmediğine işaret etmektedir. Özellikle öğretimsel yaratıcılıkla ilgili bilgilendirme yapıldıktan sonra gözlemlenen son derslerde diğer ders gözlemlerinde olduğu gibi çok az yaratıcı uygulamaya rastlanması dikkat çekmektedir. Bulgular öğretmenlerin yaratıcı ders işleme anlamında mesleki gelişim fırsatlarına ihtiyaç duyduklarına işaret etmektedir. Bulgular ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır.
Öğretimsel Yaratıcılık Matematiksel Yaratıcılık Ortaokul Matematik Öğretmenleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 3 |